maanantai 20. kesäkuuta 2011

Öregrund - Gotland Lickershamn









Raimo kirjoitti.

Torstaina 16.6.2011 klo 14.45 irroitimme köydet Öregrundin vierassatamasta.

Zana teki samoin ( Olli ja Taina ). Koska satamassa ei ole enää polttoaineenjakelupistettä meidät ohjattiin mailin verran etelään väylän varrella oikealla puolella on venetelakka ja siinä jakelupiste.
Paikka oli ahdas ja laituri lyhyt. Tulin siihen keula edellä. Tankkaus ei onnistunut koska letku oli liian lyhyt. Tankin täyttö veneessäni on perässä. Köysien avulla yritimme kiskoa veneen kyljittäin ahtaaseen rakoon. Huoltamon mies auttoi operatiossa. Vene jäi kölistä kiinni reilun puolen metrin etäisyydelle laiturista. Nyt letku ylsi ja tankkaus onnistui.
 Zana joka odotteli "redillä" telakan edustalla katsoi ettei heillä ole halua ryhtyä moiseen vaivannäköön tankilla. Heidän veneensä on paljon suurempi omaani.  Polttoainetankki on heillä myös huomattavasti tilavampi kuin minun 150 l. Koneet ovat molemmissa samat 55 hp:n volvot. 

Matka jatkui kohti etelää" ja laulu se soi, aurinko porotteli pintahan ja se uljuutta antoi rintaan että joooo".
Alun alkaen tarkoituksena oli mennä vai noin vajaa 30 mailia Grisslehamniin. Olli otti vhf:llä yhteyttä ja ehdotti että eikö ole sama jatkaa matkaa eteenpäin, koska olimme hyvin levänneitä ja seuraaviksi päiviksi oli luvattu sadetta Tukholman alueelle. Meillehän se sopi sillä eteläänhän tässä ollaan menossa.
Purjeilla päästiin Arholman sisääntuloväylän suulle. Siinä tuuli laantui ja volvot saivat työvuoron.
Ajelimme läpi Tukholman saariston yön aikana 7 solmun nopeudella.Sivumennen sanottuna kaunista katseltavaa koko matkan.  Aamun valjettua Nynäshaminan edustalta käänsimme avomerelle kohti Gotlantia. Tuuli oli meille vastainen ja luoviksi meni. Meidän veneet ovat leveitä tasapohjaisia lossukoita ,joten luoviminen niillä ei ole suoranainen nautinto. Tuuleennousukulma on myös huono johtuen ettei veneitämme ole tehtykään kilpureiksi vaan matkaveneiksi.  Ollilta loppui hermot ensin. Hän siirtyi koneajoon . Parin luovitunnin jälkeen me teimme samoin.  Konevoimalla jatkettiin kovenevassa kelissä
  Noin 20 mailia ennen Lickershamnia Taina Zanalta huutaa vhf:llä että heiltä loppui polttoaine. (mikä myöhemmin osottautui suodattimen tukkeutumiseksi). Hän kertoi Ollilla olevan varakanisterin joka otetaan käyttöön. Tuuli 12-15 m/s vastaan ja aallokko oli tosi reipasta. Tiesin ettei yksi varakanisteri riitä 20:lle mailille siinä kelissä. Tarjouduin palaamaan takaisin (minä ajoin edellä) ja tuomaan kaksi vajaata 25 l muovikanisteria ,jotka minulla oli köytettynä uimatasolla, heille. Olli hyväksyi tarjouksen.  Sidoin kanisterit pitkään köyteen niiden rivoista ja kehoitin Iriksen kelaamaan köyden heittovalmiiksi Zanaan.  Sitten alkoi se operaation vaativin ja vaarallisin vaihe. Zanalla oli hieman genuaa ulkona joten vene oli Tainan ohjattavissa sivuaaltoon. Olli oli keulakannella valmiina. Hän oli laittanut hinausköyden valmiiksi jotta ottaisin heidät hinaukseen. Polttoaineeni ei olisi enää riittänyt hinaukseen (20 mailia eikä knappini olisi pysyneet kannessa kiinni. Ollin vene painaa pitkälti yli 10 t). Yritin lähestyä zanaa varoen suurimpia aaaltoja .Mikäli mastomme lyövät yhteen se olisi katastrofi.  Olli oli laittanut lepuuttajat sivulle vaimentimiksi. Kun katsoin että nyt on sopiva aallon väli ajoin vinosti takavasemmalta kyljelle, huusin Irikselle että heitä ja heitä lujaa. Köysi lensi ja Olli sai siitä kiinni. Minä potkaisin kanisterit uimatasolta mereen. Samalla veneemme iskeytyivät yhteen. Onneksi ei mastot olleet kohdakkain. Vedin välittömästi veneeni täydellä kaasulla erilleen  Zanasta. Rymäyksestä huolimatta selvisimme vaurioitta.  Sovimme että he yrittävät luovia ja me perille päästyämme hankimme heille hinausapua.  Noin 10 mailin päässä rannasta kuulimme jonkun huviveneen olevan vaikeuksissa Gotlannin edustalla. Se ei kuitenkaan ollut Zana.  Jonkin ajan kuluttua kuulimme Stockholmsradion puhuvan Zanasta ja sen mukana olleesta veneestä. Menin mukaan radiokeskusteluun ja kerroin tilanteen. Mitään vastausta puheeseeni en saanut.
Puoli viideltä iltapäivällä saavuimme rättiväsyneinä (26 t ilman unta ja puolet kovassa kelissä) Lickershaminin venesatamaan.  Otin yhteyttä Stockholmsradioon ja tiedustelin kuinka avun saanti Zanalle oli onnistunut. Nainen joka oli johtanut operatiota kertoi että he olivat päättäneen että Zana kääntyy takaisin Nyynäshaminaan ja siellä on väki vastaanottamassa "jarruttoman" veneen laituriin. Nainen kertoi että koska vene on purjehduskelpoinen eivät he apua lähetä niin kauas merelle.  Kiitin tiedoista. Ajattelin että kuinkahan väsyneitä Olli ja Taina ovatkaan laituriinpäästyään.  Kaaduimme Iriksen kanssa punkkaan ja nukuimme yhteen pötköön 14 t.                                                                                                                                                                 

torstai 16. kesäkuuta 2011

Tähän mennessä







Iris kirjoittaa

Öregrundissa pääsimme nettiin eka kertaa ja tässä vähän kerrontaa matkasta.


Matkahan alkoi Oulusta 10. päivä kesäkuuta. Anun ja kummisetänsä synttäripäivänä.
Kempeleessä herättiin tietty melko aikaisin ja kerättiin viimeiset tavarat ja tyhjennettiin jääkaappi.
Veneellä olikin vielä melko homma saada loput tavarat ja ruoat paikalleen. Voittehan kuvitella, että
alkoi jo täyttä olla.

SEELARIIN alkoi vähitellen kerääntyä ystäviä ja tuttavia. Leinoset olivat myös valmiina omalla veneellään matkaan ja saattelemaan.

Muhokselta tuli Aatun mukana vaimon lähettämä kaunis pieni ikoni matkalle mukaan. Kunniapaikalla on. Anna-Liisalla ja Hempalla oli mukana Pommakit ja korkeat lasit. Kuvia joskus tulee.
Köydet irrotettiin klo 10.15.Päivähän oli ihanan heltein.

SUUNTA otettiin etäämmälle päästyämme kohti Vaasan ulkosaaristoon Valassaareen.. Keli oli mukava ja lämmin. Tuultakin ajoittain ihan sopivasti. Aurinkovoiteita piti laittaa heti alkumatkasta. Vuorotellen huilailtiin yön aikana.
Yhteyttä pidettiin vhf:llä Tainan ja Ollin kanssa. Peräkanaa seilailtiin. Matka kesti 28 tuntia.

VALASSAARESSA
oltiin siis seuraavana päivänä klo 14.20. Hellettä jatkui sielläkin. Satama oli entinen merivartioasema. Pari moottorivenettä oli laitureissa ja nuorta väkeä uintireissulla. Kävelimme retkipolkua muutaman kilometrin, mutta palata piti rantaan kun sääsket alkoivat kiinnostua meistä.
Sapuskat keitettiin veneessä ja kyllähän maistui. Uimassa kävi meistä rohkeimmat. Tais olla Olli ja meikä.
Iltaa istuttiin ulkosalla jonkin aikaa rupattelemassa. Uni kyllä maistui .
 
12/ 6 SUNNUNTAI.. aamu oli kaunis VALASSAARESSA

SEURAAVA ETAPPI SUUNNITELTIIN RUOTSIN SUNDSVALIIN

Yhtäkkiä nousi kuitenkin kova tuuli klo 9 maissa. Veneiden köysiä piti entrailla lähtöä varten. Tuuli oli kohti rantaa. Köydet saatiin hyvin irrotettua ja
poijuhaat myös. Aallokko oli tosi kovaa. Nukkumisesta ei ollut puhettakaan. Torkkuilla yriteltiin. Tuuli oli myötälaitaista ja aallokka melkoista. Pari kertaa saatiin takaa vettä istumakaukaloon. Pahimmissa puuskissa tuuli kävi jopa 25 m/s. Retkieväät syötiin ja sisällä pysyi.
Sundsvalliin saavuttiin aamulla klo 06.30. Loppumatkasta tuli vettä kaatamalla. Pelkäsin jo että joudumme vesiliirtoon. Onneks sade loppui juuri satamaan päästyämme. Ja uni maistui. Nukuttiin iltapäivään. Taas sateli ihan kiitettävästi. Käväistiin Hjertsmanin venekaupassa ja Willyn ruokakaupassa. Satamamaksu oli 150 kr.
Siihen sisältyi vesi,sähkö ja kylmä suihkuvesi.. huh...Pyykin olis saanut pestä samaan hintaan. Ei ollut vielä pyykättävää kertyny. Nettiä ei ollut.
Täällä nukuttiin vielä seuraava yö.

14.kesäkuuta Tankin kautta taipaleelle kohti AGÖN saarta.Perillä oltiin klo 19

Keli oli ihan mukava purjehduskeli. Ei liikaa tuulta. Tuttu saari meille. Perillä heti sauna pantiin lämpiämään
Ollin ja Ramin toimesta.Olipa ihana lämmitellä !!! Ruotsalaiset veneilijät eivät saunasta piitanneet. Veneitä oli 6-7 laiturissa ja 1 poijussa lahdella. Illalla alkoi taas sataa ripsautella. Ja uni maistu...

15.kesäkuuta klo 7.00 startattiin kohti ÖREGRUNDIA. Perillä oltiin klo 19.

Yli puolimatkaa oli hyvää purjehdusmatkaa, mutta loppu meni koneiluksi tuulen tyynnyttyä.
Perillä oli viileää. Takkia tarvittiin. Illalla käytiin pizzalla rantaruokalassa. Oli tosi hyvää !!!
Kaunis pieni kaupunki ja tosi nättejä taloja sataman ympärillä. Ruokaostoksilla käytiin  seuraavana päivänä.
Systemistä haettiin punkkua ja jägermaisteria vilun  torjuntaan. Taina ja Iris kävivät lenkillä. Miehet kuulemma hengessä mukana.


16./6 matka jatkuu kohti GRISLEHAMNia

sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

Kirjallisia tehtäviä


Lokikirjan täyttö on tietty crewn hommia. Mootorin asennuksen tarkistus ja hyväksyntä tapahtui perjantaina Pohmarinin toimesta. Nyt on Volvo Pentan takuu voimassa myös ulkomailla.Tämähän oli tarpeellinen merkintä lokikirjaan.

Varjakan saaressa käväistiin asentamassa veneen keulaan teetetty veneen nimi, kotikaupunki ja kotimaa.
Ennestään nimi oli vain peräpäässä.
Saaren laituri  oli sopivan matala tähän hommaan. Tuuli oli 7-9 m/s lounaasta. Merellä oli kovin viileää vaikka aurinko paistoikin. Tuulensuojan lämpimässä sitten syötiin ulkona tukkien päällä istuen piknik-eväät ja paistettiin nuotiossa makkarat.

Seelariin palattuamme tälläilin kirjahyllyyn matkalla tarpeellista kirjallisuutta .. ja tietty kevyempääkin luettavaa. Espanjankielen cd-levyjäon varattu kuunneltavaksi muutama kipale. Niitä me sitten kipparin kanssa kuunnellaan istumakaukalossa ja vaikka sisätiloissakin ja harjoitellaan keskustelemista.
Tietty englanninkielisestäkin veneilysanastosta on hyvä olla jyvällä .Ruotsinkielen ei  kuitenkaan pitäis kummallekaan tuottaa vaikeuksia.

Listojen ruksailu jatkuu ja uutta asiaa näkyy ilmaantuvan lisää.












.

perjantai 27. toukokuuta 2011

Vene Vesillä ja hommailu jatkuu

Iris kirjoittaa:

Viikon on  vene  ollut vesillä ja työ ja hommailu jatkuu. Kipparilla riittää askartelua tekniikan parissa.  Kyllä meikäkin siinä välillä on ollut ihan  tarpeelinen mutterista pitelijänä jne. Uusi kone kyllä jo toimii. Kävästy on jo torinrannassa tankilla vesillelaskupäivänä  Tänään kiireellä kyllä kaupungin edustalla kokeilimme purjehtimista. Tuuli oli melko leppoisa. Vauhtia saatiin silti ihan mukavasti jopa >5 solmua ja ylikin.

Viimetinkaan olemme saaneet paperiasiat mallilleen. Kansainvälinen huviveneilijän lupakirja tuli molemmille. Ensiapukurssikin tuli siksi käytyä . Ei silti .. ihan asiallinen juttu. Rekisteriote saatiin englanninkielisenä suomea taitamattomia varten. Kuulemma ulkomaalaisia viranomaisia kiinnostaa kuka veneen omistaa. Alkuperäisessä otteessakin kyllä lukee myös engl. ..owner omistajan nimen alla..

Jotta tavara löytyis  veneestä sitä tarvittaessa, olemme yrittäneet  sijoitella ne ajatuksella. Olen piirtänyt kartan  tavaroiden sijainneista loosseittain tai" huoneettain". Mm salongin puolella on kaikki ruokatavara sohvien alla tai selkänojissa tai pilssissä l. lattian alla lokeroissaan muovilaatikoissa. Tutut jo tietävät, että Haaparannassa on käyty hakemassa sotilaiden hernevelliä ja fiiberikauraryyniä...ja vähän muutaki

Kovien tuulten varalle ompelin salongin toiselle sohvalle "myrskypunkan", että lepäilijä säilyis ehjänä ja sais nukuttua. Paikallaan se punkka istuu jo valmiina istuinpehmuksen alla. Vinsseille ompelin suojat helteiden varalle jos joskus päästään lekottelemaan helteiseen satamaan. Muovisia kannellisia astioita on hankittu ruokatavaroille kaappeihin.  Ryynit, spagetit ja riisit yms. on varastoitu minigrip pusseihin  kosteuden varalta. Kaikki nämä vinkit on saatu seuraamalla netistä matkalla olleiden kertomuksia.

Kotonakin on pihahommia ja kevätsiivouksia . . . mutta ajan kanssa välttämättömät. Yritän välttää "ressiä".
Pihasta onkin tehty tarkoituksella helppohoitoinen. Saa nähdä mitä mieltä lapset ovat kesällä.

Matkaan ei oikein vielä osaa suhtautua.  Läheisiä varmasti tulee ikävä. . . jos pidemmälle päästään Varmasti ikävä iskee kun lapsenlapsia ei näe vähään aikaan ..eikä näe paikan päällä hetkeen miten varttuvat. Mutta onhan noita yhteysvälineitä ja lentokoneet kulkee

Tätä päivää eletään ja elää kuulemma kannattaa ja haaveita toteuttaa niin  kauan kuin jalka nousee ja terveyttä riittää . Siis sitä toivomme...

keskiviikko 25. toukokuuta 2011

Vesille lasku


Perjantaina 20.05.2011 laskettiin Sea Iris omaan elementtiinsä omassa satamassa OTPS:n Seelarissa.
Kyljet oli vahattu, pohja maalattu, tuuliperäsimen alatukivarren kiinnityspulttien läpivienti epoksivahvistettu (kiitokset Markku Joutsenojalle talkootyöstä laminoinnissa). Moottorin asennuksessa sain apua Leinosen Ollilta... kiitokset myös siitä. Kaikki sähkötyöt ,tutkan,plotterin,aurinkopanelien,keulapotkurin,ankkurikoneen,AIS laitteen, Furuno sääfaksin ym..... on poikani Kai asentanut. Hänen panos varustelussa on ollut merkittävä.Yritän hyvittää näitä hänen rakennuksellaan Kempeleessä.
Uusi moottori toimi hyvin. Iriksen kanssa kävimme tankkaamassa vesitankin sekä torinrannassa polttoainetankin. Lievä shokki oli diesellitran hinta pumpulla 1,55 e  litra. Koeajon jälkeen vene ajettiin  omalle aisapaikalle satamassa.

keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

Raimo kirjoitti : Uusi moottori D2-55F ja S 130 Saildrive vetolaite.

Moottori nostettiin veneeseen 27/4-11 samoin 2 uutta akkua. Yht. 520 ah, hyvä lisä jo veneessä oleville akuille.
Tänään asensin 2 sinkkianodia. 1 kummallekkin puolelle valurautaköliä. Kölin oksidoituminen vähenee huolattavasti tällä tavalla.

perjantai 15. huhtikuuta 2011

Raimo kirjoitti : Veneen valmistelua matkalle.

Matkalle ei voi lähteä ,aivan "suorin käsin"  heti keväällä kun on veneen saanut laskettua vesille.   Matkaan on syytä valmistautua  huolella ja yritettävä  huomioida kaikkea mahdollista mitä matkanvarrella voi sattua.

Olen lukenut monia matkakertomuksia eri venekuntien, niin Suomalaisten kuin Ruotsalaistenkin tekeminä. Seuraan myös muutamaa nyt parasta-aikaa matkalla olevaa venekuntaa Kanarialla.

"Kipparikalle" Raumalta teki Immigrand veneellään kiinnostavan matkan Kanarialle.  Hänellä on tarkka matkakertomus tilastoineen netissä nimellä  Ulos maailmaha.
Hänen kertomuksestaan olen ottanut paljon vinkkejä.  Tapasimme hänet Puerto de Moganissa Kanarialla. Juotiin kupit kahvia ja turistiin veneilystä... mistäs muusta.

Tehtaalta lähtiessä v.2007 ei veneessä ollut kuin se ns. välttämätön varustus.:
-kompassi, kaukuluotain, loki, tuulimittari, autopilotti, ruorin asennon ilmaisin, vindex, vain peräankkuri ja siinä 50 m liinaa,  hai tek purjevarustus ,rulla iso pystylatoilla, rullagenua, sprayhood täysin suljettavalla istuinkaukaloteltalla, lämpimät suihkut sekä uimatasolla että sisällä, paistinuuni kolmella "keittolevyllä"(kaasu), 3 palosammutinpulloa, VHF ja radio, diesel webasto lämmitin, 2-akkusysteemi yht. n.300ah, maasähkö ja sille myös Qvick laturi, lämminvesivaraaja ja painevesisysteemi uimatasolle, vessaan ja keittiöön. septitankki imutyhjennysmahdollisuudella, 150 litr. polttoainetankki, 240 litr. makeavesitankki, sähköiset ja manuaaliset pilssipumput.
 Volvo Pentan D1-30 moottori ja S-130 vetolaite kolmilapaisella volvon  folding potkurilla, ym pientä....
Tällä varustuksella ei ns. isoille vesille ole asiaa vaan varustusta tulee lisätä tuntuvasti.

Listaan tässä hieman lisävarustusta mitä olen veneeseen hankkinut matkalle lähtöa varten:
Aloitan keulasta ja etenen perään.
Keulakori ankkurisysteemille. Lewmarin  ankkurikone,  -15 kg Bruce ankkuri ja siihen 100m kalvanoitua kettinkiä,  -Vetuksen 6,5 hp:n keulapotkuri jonka laminoin itse paikalleen(pölyinen homma),  -260ah:n geeliakku ankkurikoneelle ja keulapotkurille,  -Rutgersonin itsejalustava fokkasysteemi,  -kaikki kulkuvalot ledeiksi,  -mastoon ylös tehokas tutkaheijastin,  -VHF antenni mastonhuippuun,  -jiippijarru puomiin,   -2kpl lewmar 46 vinssejä genualle,   -6henk.itsekääntyvä pelastuslautta täkille,  -turvakaiteet ja tarkakaari istuinkaukalon ylle,  -2kpl 85vatin aurinkopaneeleita targakaareen,   -2kpl aluminisiä taitettavia polkupyöriä roikkumaan tarkakaaren sivuille, - tutkamasto ja furunon tutka ,   -tutkamastoon taavetti jollan perämoottorin nostoa varten,   -rosterinen säilytyspytty  peräpeiliin 10litr. komposiitti kaasupullolle,   - kääntyvä teline istuinkaukaloon tutkan ja plottetin näytöille.   -Keulaan sisälle 100 litran extra vesitankki.   -Merikartoille oma säilytys hylly.   -Kaikki sisävalot ledeiksi.  -Mikrouuni ja 1000 vatin invertteri.   -Kulutusakustoon lisäksi yksi 260 ah:n geeliakku.   - Lähettävä Ais laite.   - Sää asema Furuno Navtex  NX-300.   -Neljäs palosammutin.  -Quicksilver 310 kumivene ja siihen 5 hp: perämoottori.   - Hydrovan tuuliperäsin.   -Kaikki  purjeet ovat purjeneulomon tarkastuksen läpikäyneet ja havaitut viat korjatut.   -uusi gennakker ja itsejalustava fokka purje Nordsaililta.   -Uusi volvo penta D2-55 moottori S-130 vetolaitteella.   -Uusi volvon kolmilapainen folding potkuri jossa köysi ja vaijerileikkuri.  Halusin tehokkaamman koneen sillä vene on kuin "kuormamuuli" painaa 8 t.   Tässä oli vain osa valmisteluista. 

Vaimo Iris on kehittänyt keittiöpuolta, asumismukavuutta, tavaroiden ja elintarvikkeiden säilömisen maksimointia  sekä  systeemiä  tavaroiden löytymiselle tarvittaessa.  Myös Espanjan kielen opiskelu on ollut kuvioissa mukana hyvän aikaa.