lauantai 8. lokakuuta 2011

Lauantai lokakuun 8 päivä

Tänään on pilvinen päivä.kello on jo 11 eikä ainakaan vielä ole aurinko näyttäytynyt. Sää voi tosin muuttua nopeasti ja aurinko tulla esiin yhtäkkiä. Tuntuu vaihteeks ihan leppoisalta tämä pilvisyys.

Kävin viemässä roskia rantaan veneeltä. Tässä venekerhon rannassa oli taas paljon lapsia laittamassa oppareitaan purjehduskuntoon. Alueella on mainos purjehduskerhosta sekä lapsille, että aikuisille. Vanhempia oli mukana jutustelemassa keskenään. Veneet vedetään sitten purjehtimaan opettajineen kumiveneillä vähän aavemmalle tuohon satama-altaaseen ja joskus kauemmaksikin. Pitääpä joskus kysellä ovatko nuoret esim urheilutunnillaan purjehduskoulussa kun heitä näkyy täällä keskellä viikkoakin aamupäivästä.

Keskiviikkona käytiin sillä vaelluksella Roque Nublon ( 1817 m.) alueella. Huipulle ei noustu tällä kertaa. Joskus toiste. Nimittäin ihan vierelle pääsee bussilla ja siitä vois jaksaa kavuta ylös. Nytkin siellä huipulla näkyi muutama ihmishahmo.
Meitä oli matkaoppaan, Björnin lisäks ruotsalainen Marianne naapurimme , me kipparin kans ja englantilaisia kaksi naista ja toisen miesystävä. Ensin ajettiin bussilla San Mateoon ja sieltä toisella Cruz de Tejedaan. Sieltä sitten lähdettiin vaeltamaan ympäri Nubloa.  Päiväolikuuma. Oppaan mukaan reitti oli n. 7 km. Tuntui kyllä pitemmältä.  Oli siinä nousua ja laskua ja onneks vähän matkaa tasamaata metsikössä. Kyllä nousuissa piti ottaa iisisti ja huilata kun pumppu alkoi pompottaa. Laskut oli tietty kans vaativia. Meillä oli kyllä bambukepit apuna. Maisemat oli  huimat. Ihailemaan piti pysähtyä monta kertaa. Evästauot oli mukavia juttuhetkiä ja samoin jutusteltiin kevyemmillä osuuksilla. Engl. Greg oli kiinnostunut Suomesta kovasti.Kertoi, että yks kaverinsa oli ollut Suomessa jossain yliopistossa puoli vuotta opettamassa englantia. Oli kuulemma ollut elämänsä parasta aikaa. Liekkö kohteliaisuutta, mutta näin kertoi.
Kaveriltaan oli myös kuullut, että suomalaiset asuvat yleensä omistusasunnoissa. Oli tietoinen ruotsalaisten vähän erilaisesta asumistyylistä.

Loppupätkällä saatiin kerätä manteleita puusta ja löydettiin viikunapensas. Kypsiä jo olivat hedelmät ja tosi hyvänmakuisia. Manteleita varten Björnillä oli hohtimet mukana. Kuulemma kaktuksenhedelmätkin ovat hyvänmakuisia. Niitä ei nyt saatu vaikka kumihanskat oli oppaalla varalta mukana. Päätepiste oli Ayacatan kylä, jossa odoteltiin bussia paluumatkalle. Kylmät juomat kylän  kaffilassa maistui taivaalliselta.
Koko päivä siinä vierähti . veneellä oltiin takaisin vasta n. klo 19. Bussikyytiä oli paljon, mutta näkihän siinäkin serpentiiniteillä maisemia. Oon jo maininnut , että korkeita mäkiä on nähty tänä kesänä. No jälkikäteen ei ihme kyllä paikat ole olleet kipeänä. Asustus oli sopiva ja lenkkarit hyvät.

Eilen perjantaina kävästiin paikallisessa senioreiden keskuksessa klo 16-20 kestävissä tansseissa. Pääsylippu oli 2 euroa/ henki. Olihan siellä iloinen tunnelma. Enemmistö porukkaa oli kyllä meitäkin vanhempaa. Yhdenmiehen orkesteri soitti ja lauloi. Iloinen nuorimies hoiti tämän homman ja hyvin . Antaumuksella sieltä ryntäs ihmiset tanssimaan kun musiikki alkoi. Yksinään tanssivia naisia ja miehiäkin näkyi. Ei siinä odoteltu paria hakemaan.  Ja ulospäin näkyi, että nautittiin musiikista ja liikkumisesta .Pareja oli tietty kans lattialla ja tyyli oli vapaa ja meno estotonta. Naiset olivat kauniisti pukeutuneita koruineen. Me jaksettiin vain pari tuntia
olla paikalla. Hikeä pukkas istuessakin. Naisilla oli täälläkin viuhkat mukana.
 Soittaja kävi väliajalla moikkaamassa yleisöä. Miehet saivat taputuksen olalle ja naiset suukot molemmille poskille. Meitäkin moikattiin näin.

Nettiyhteys on ollut heikko muutaman päivän.  Kaikki valittavat samaa. Ostettiin se vahvistin. Toivottavasti asia helpottuu.

Pistin vähän pikku pyykkiä likoamaan. Lakanoita ja pyyhkeitä käytettiin pesulassa naapureiden kanssa. Nimittäin niiden kuivattaminen kannella on hankalaa. Marinan kuivuri ei kuulemma tee kuivaa jälkeä. Koneella pesu täällä on kallista --8 euroa/koneellinen. Ponttoonin laiturista saa omalla letkulla pesuvettä kätevästi astioihin sitlooraan.  Näin täällä on tapana tehdä. Niin, että ei täällä vain juhlita ja harrasteta.
Eipä muuta tällä kertaa. Kaikille hyvää vointia sinne pohjoiseen. Kuulemma myrskyt siellä myllertää ja vesi on ollut korkealla.