lauantai 22. lokakuuta 2011

AIKA RIENTÄÄ lauantai 22/10

Terorin katukuvaa

Lisää kuvateksti

Lauantaipäivä taas. Tekstejä ei ole saatu kirjoitetuksi. Inspiraatiosta on  ollut puutetta ja syynä on kyllä ollut osittain huono nettiyhteyskin. Kuvien lataaminen ei ole vielä onnistunut. Yhteysongelmien vuoksi otettiin toinen kone käyttöön ja siihen lataaminen ei kipparilta vielä onnistu. Minä yritän hoitaa kirjoituspuolta.

Yleisön pyynnöstä kerron vähän päivämme ohjelmasta. Jokainen päivä on tietty erilainen täälläkin,mutta...
Tänäänkin noustiin ylös vasta klo 9 maissa. Kippari on ominut itselleen  aamupalan laiton. Se tarkoittaa kaurapuuroa, vedellä jatkettua tuoremehua ja päivän vitamiinit. Sillä välin minä käyn pitkälläni läpi aamuvenytys ohjelman. On kovin tärkeää tällä iällä.  Sitten pistetään huushollia kuntoon. Kippari yrittää netissä katsella uutisia. Huutelee välillä tietoja minullekin. Aamukahvit keitetään joskus veneessä joskus taas juodaan ne rannassa jossain kahvilassa tai kaupungilla jos sinne sattuu asiaa.

Tänään meillä oli tapaaminen klo 10 maissa yhden Nestorin kanssa. Hän on yhden rannassa olevan venetarvikekaupan pomo.  Hän lupas järjestää meille veneen noston ( alustan pesua ja pohjan maalausta varten) maaliskuulle ennenkuin palaamme Suomeen. Kuulemma jonoa on. Se nosto tapahtuis tuossa sataman toisessa venekerhossa. Sitä sanotaan kultapossukerhoksi. On nimittäin niin komeat puitteet ja suljettu alue.
Kävimme siellä kysymässä asiaa itseksemme, mutta eipä käynytkään niin yksinkertaisesti. Tarvitaan joku sen kerhon jäsen suosittelemaan ja takaamaan asiaa. No sitten mentiin sen meidän sukeltajan luo huolinemme. Nuorimies on Nestorin firmassa myyjänä. Hän kehotti tulemaan huolinemme Nestorin luo. Ja nestori hoitaa asian. Maanantaina on treffit  asian tiimoilta. Nestori puhui ihan mukavasti englantia
Sitten kippari meni venekerhoomme käväsemään. Siellä on siistit ja tilavat vessat. Niin ja uima-allas katolla ja alakerrassa se sauna pesutilojen yhteydessä. kahvitkin tulee usein juotua siinä baarissa. Minä kävin lenkillä liikuntapuistossa ja sieltä jatkoin lähellä olevaan Doramas puistoon. Siitä olen jo kertonut, mutta se on paikka johon haluaisin viedä teidät kaikki. Nytkin  siellä oli paljon lapsiperheitä leikkikenttä alueella. Se ilmapiiri ja ympäsistö on minusta ihan superia. Suihkulähteiden solina, isot varjostavat puut ja penkit niiden alla ja kauniit istutukset. Kylmä pinacolada juoma maistuu terassikahvilassa.
Siellä istuessani kippari soitteli olevansa menossa veden ostoon. Sitä juomavettähän menee kummasti. Tuli takaisin rannan minimarketin kautta . Sieltä tultiin samaa matkaa veneelle mukana 20 litraa vettä kipparin repussa ja pyörän sarvissa.

Tänäänkin on lämmin päivä, suorastaan kuuma välillä. Tässä oli pari päivää pilvistä ja se tuntu ihan mukavalta vaihteeks. Eilen aamulla oli sisällä veneessä vain 23 astetta ja tutui melkein viileältä. Toissapäivänä olimme taas vuoristossa Terorista eteenpäin Valsenderossa ja Vallesecossa. Ajettiin bussilla Lazarote nimisen kylän läpi. No se kulku maastossa oli aika rankkaa. Maisemat oli hurjat ja korkeuserot suuret . Reisissä tuntuu vieläkin ja varsinkin varpaiden kärjissä se kova alamäkeen meno. Eilen illalla oli sitten meillä vohvelikekkerit retkeen osallistuneiden kanssa. Meitä oli sellanen viiden porukka. Kaks kertaa me ollaan vain osallistuttu. Muuten nähdään toisiamme päivittäin.

Kippari lähti tuosta kylille häiritsemästä kirjoittelua. Eiköhän mahtane sieltä palata kun nälkä tulee. Tässä veneellä yleensä syömme päivän aterian n. 14-17 tienoilla. Jauhelihakeittoa syötiin pari päivää vaiko oliko
 kolme. Jotain äkkinäistä pitäis taas kehitellä. Enimmäkseen syömme kotosalla. Jääkaapissa on kovasti sapuskaa. Kävimme nimittäin bussilla muutaman kilometrin päässä LIDL kaupassa naapurin Gotlantilaisten kanssa. Edullissta oli tavara . Kaduilla täällä näkyy Lidl mainoksia joissa lukee, että NYT tai ei koskaan.

Meinas unhtua kertoa, että meillä on n yt Espanjan residenssia. Oikeuksia ja etuja on nyt enemmän kuin tavallisella turistilla.Sitä suositellaan haettavaksi jos on maassa yli kolme kuukautta.
 Asian hoitamisessa  meni koko päivä. Poliisilaitoksella istuttiin odottamassa  pari tuntia järjestyslappu kourassa..Sitten piti vielä käydä pankissa maksamassa ( 18,48 euroa/ lupa )ja sitten taas takaisin asiaa hoitaneen naisen luokse. Suomalainen Nina tulkki täytti meille kaavakkeet edellisenä päivänä valmiiksi. Tuli veneelle käymään ja istuttiin siinä iltaa pitkä tovi.
Poliisilaitoksen ovella kerroin asiamme espanjaksi ja täydestä meni. Metallin paljastimien kautta päästiin laitoselle .Kaks poliisia oli ovella vartioimassa. Ihan mukavasti asia hoitui. Sitten naapurit neuvoi meitä vielä certificadon kanssa anomaan bussikorttia, Kulkeminen täällä jopa saarille ja mantereellekin on meille silloin halvempaa..Sen kortin saamiseen menee kyllä 10 päivää.
Kyllä tökkii taas tämä netti . Yks pätkä kirjoitusta jo häipyi kun yhteys meni poikki.
Illansuussa suunnittelimme Inglesissä käyntiä. Ei ole vielä ennen ehditty tällä reissulla. Taitaa olla parasta lopettaa tällä kertaa niin kauan kuin tekstiä vielä on tallessa. Tarkastaminen jätetään nyt väliin varmuuden vuoksi.