perjantai 8. kesäkuuta 2012

VÄSTERVIKISSÄ 3-4/kesäkuuta

Västervikin rantakatua

Pursiseuran huonoin ja purettava laituri. Ei sähköä, ei vettä ,11e yö ja tiira vielä pelotteli.Pesänsä jossain laiturin kupeessa

Kaupungin kirkko

Sivuikkunallisen bavarian (kuvassa keskellä) tapasimme 3-vuotta sitten Fårössä Gotlannissa. Mies tunnisti meidät. Heitettiin "huulta" tovin.

VÄSTERVIK 3-4/6

Kalmarista lähdettiin kohti Västervikiä aamulla klo 6.45.  Matkaa oli n. 75 nM. Hyvää tuulta oli länneltä ja välillä kovia puuskia. Reivausta harrastettiin ja kippari joutui ohjaamaan käsin. Autopilotti ei jaksanut  toimia  siinä alkumatkan kovissa puuskissa.. Loppumatka meni helpommin ja pilotti toimi ja meno oli tasaisempaa. Västervikiä lähestyttäessä piti purjeet vetää sisään koska väylä on melko kapea saaristossa.  Perillä oltiin  klo 16 maissa.

Perillä ja perillä. Tulo ei ollutkaan niin vaivatonta. Ajoimme kaupunkia lähinnä olevaan satamaan. Täällähän niitä on ainakin viisi yhteensä. Tarkistettiin asia vuoden 2012  Gästhamns Guidenista.
Oltiin jo kiinnittämässä kylkikiinnittyen vapaaseen paikkaan uloimpaan laituriin, kun paikalle tuli punakka tuhti mies ja englanninkielellä selittää, että tämä on yksityis-satama. Tuolla vieressä näkyy satama joka on halpa ja hyvä.  Me siinä ihmettelemään, että pratar du svenska. Vastaa, että lite. Hän on saksalainen. Me kyselemään, että mitäs tarkoittaa sataman edustalla  oleva kyltti kolmella kielellä, että TERVETULOA  Kysyin vielä, että onko hän ehkä  paikan satamavastaava  Ei ruvettu jankkaamaan vaan irrotettiin köysi ja jatkettiin matkaa siihen halpaan satamaan. Jäi epäilys, että kaveri varasi paikkaa omille tutuilleen. Saksalaisiahan on joka satamassa ja monia. Kippari aikoo kyllä sähköpostilla  kysyä miten asia on ja mitä haluavat meidän kirjoittavan satamastaan netissä. Selväksi tehdään myös, että tämä satama oli ensimmäinen mistä meidät on häädetty koko matkamme aikana. Olemmehan sentään  olleet yhteensä noin 50 :ssä eri satamassa

Tulimme sitten siihen viereiseen satamaan. Vapaita paikkoja oli vain vanhassa laiturissa. Uusi on kuulemma teon alla. Muut vapaat paikat olivat meille liian kapeita. Ystävällinen mies tuli näyttämään meille vapaan paikan ja lupasi vielä  kiinnittyä kyljittäin . Huvittavaa on ,että täälläkin oltiin vähän niinkuin ..ei toivottuja. Nimittäin laiturin alkupäässä oli tiiralla pesä. Ja arvaahan, että se puolusti pesäänsä ja syöksyi hyökkäyksiin aina  kun joku poistui laiturista rantaan ja toisinpäin.

Illalla käytiin pyörällä ajelemassa kaupungilla. Matkaa oli vain n. kilometri. Niin se sakemanni sanoikin meille, että teillähän on pyörät kulkemista varten.

Kaupunki on ihan nätti rantakaupunki ja vesien ympäröimä. Seuraavana päivänä pyöräiltiin taas keskustaan pankkiasioille ja kahville. Konditorioita oli monia. Kahville satuttiin samaan paikkaan raumalaisen pariskunnan kanssa. Olivat veneellään satamassa joka oli viiden kilometrin päässä keskustasta. Tyytyväisiä olivat sataman kauniiseen ympäristöön  ja saunaan. Olivat matkalla Hollantiin tyttären perheen luokse kesäksi. Suomalaisia veneilijöitöhän ei ole liiemmälti tavattu matkalla. Mukavaa oli taas vaihtaa kokemuksia.

Samassa satamassa oli aamulla tuttu vene. Mies oli  pesemässä veneensä kantta viereisessä laiturissa. Olimme tavanneet hänet kolme vuotta sitten Gotlannin pohjoiskärjessä  Fårössä. Tiesimme ,että hänen kotisatamansa oli täällä. Kertoi tunnistaneensa heti  hyvin varustetun veneemme.  Ilmahan täälläkin oli vielä viileää ja tuulista.  Tuttavamme tiesi kertoa, että huomenna vähän lämpenee.

Seuraavaksi satamaksi suunniteltiin Nynäshamnia. Ajamaan lähdettiin puoliltapäivin heti kun oli syöty .Eväät oli tehty matkaa varten jo aamulla. Matkaa laskettiin olevan satakunta nM. Siis aika pitkästi ja perillä oltaisiin pimeän aikoihin.

 Matkalla takaa puhalteli kevyt tuuli. Joitakin pätkiä mentiin purjein, mutta suurin osa matkaa kuitenkin koneen avustamana. Lilluttelemaan ei ollut aikaa. Matka sujui avomerta ajaen mukavan tasaisesti.
Ilma oli viileä, mutta sisällä tarkeni lämmityslaitteen turvin. Ilta alkoi jo pimetä. Takaa paistoi loppumatkasta iso täysikuu. Hyvin löytyi satama kartan , plotterin ja tutkan turvin. Kaikki yhtä tuiki tarpeellisia varsinkin pimeässä.!! Perillä oltiin klo 1.15 yöllä. Vähän jo väsytti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti