LA PALMAn saarelta Santa Cruzista lähdettiin kohti El Hierron saarta syyskuun 3. pnä. klo 4 maissa. Pimiä oli vielä . Santa Cruzin ja saaren valot näkyi pitkään kuin jouluvalot monessa kerroksessa. Paitsi, että oli lämmintä ja meri sula .Heikkoa tuulta vain oli. Koneella ajeltiin purjeita vähän apuna. Klo kuuden maissa näkyi vasemmalla kaukana La Gomeran valot ja edessä kaukana El Hierron valot. Yhdeksän maissa molemmat saaret näkyi möhkäleenä taivaanrannassa ja vielä La Palma takana. Yhden maissa alettiin lähestyä Restingaa El Hierron eteläosassa. Tuulikin nousi siinä vaiheessa yhtäkkiä 24 solmuun. Satama- altaaseen kuitenkin päästiin hyvin. Ranskalainen pariskunta oli snorklaamassa satama-altaassa veneensä vierellä. Viittilöivät meitä vierelleen vapaalle paikalle. Tosin sormiponttooni oli siinä rikkoutunut. Seuraavana päivänä siirryimme toiseen paikkaan varalta kun tuulikin vähän yltyi. Matka tänne kesti noin 10 tuntia
RESTINGA oli mukavan näköinen pieni kylä ja vielä eläväisen oloinen ainakin viikonloppuna. Aallonmurtaja oli komea näky taideteoksineen. Kylteissä luki että EU rahaa on saatu. Ranta oli yhtä laavamuodostelmaa . Uimarantaa oli laavakivikon jälkeen ja pieniä poukamia pari tummanruskeine rantahiekkoineen. Laavakivestä on rakennettu aidat ja penkereet ja osin talotkin. Komean näköisiä ja ympäristöön sopivia. Rannalla oli perheitä uimassa kovasti. Ehkä osa tullut sisämaasta tai vuorilta. Alueella oli muutama apartemento rakennus ja pensionaatti .Tänne eteläosaan tultiin kun ajateltiin että täältä olis lyhyempi matka 0-meridiaanille. No eihän täällä ollut taxia eikä autovuokraamoa
Seuraava päivä oli sunnuntai ja silloin kulki vain kaksi bussi vuoroa saaren pääkaupunkiin VALVERDEEN josta sai auton vuokralle. Klo 6.45 lähti bussi sinne. Pimiässä kierteli pikkubussi tunnin verran kahden kaupungin El Pinarin ja San Andresin kautta Valverdeen pohjoiseseen . Sieltä saatiin auto ja hyvä saaren kartta
. Komeaa oli maasto koko matkan n. 40 km monumentille. Alussa oli pieniä kyliä ja tie kulki niiden läpi. Tunnelissa ojettiin ainakin pari kilometriä. Välillä nähtiin erikoinen eko-kylä laavakivitaloineen. Ei kuitenkaan ollut aikaa pysähtyä tarkastelemaan. No maasto oli vaihtelevaa. Jopa viinin viljelystä saasella harrastetaan. Banaania ja ananasta myös kasvatetaan. Sitten alkoikin vähän hurjemmat maastot. Alas kun kurkkas niin tuntui, että ollaanpa sitä korkealla. Mutta kun samalla katsoi ylös niin sinne sitä matkaa vasta olikin. Syviä rotkoja . Ylempänä oltiin kipparin kanssa pilvessä useampaan kertaan päivän aikana. Ylhäällä ja länsiosassa saarta oli komeita havumetsiä. Täytyy myöntää että hurjaa oli maasto ja tie.
Ja vanha 0-.meridiaani on nyt nähty . Tämähän oli kipparin suuri haave ja se toteutui. Ennenkuin Kolumbus löysi Ameriikan, luultiin että maailma päättyi tänne. Vasta vuonna 1884 o- meridiaani siirrettiin. Greenwichiin Englantiin. Niin , että oikeaoppisesti käytiin paikassa jalan ja hikoillen. Melkoista rallia mentiin läpi saaren . Meillä oli vähän hoppu kun viimeinen bussi Restingaan lähti 13.30. Hyvin ehdittin ja paljon nähtiin. Ajettiin toista tietä takaisin Valverdeen saari kiertäen. Ei saatu jättää autoa Restingaan. No sitenpä nähtiin palatessa tarkemmin vielä itäosa saarta valoisalla ja bussista. Siellä oli valtavasti laavakivistä tehtyjä viljely raja-aitoja. Olihan niissä ollut työ, mutta olihan kivi maastosta. Päivä oli helteinen . Autoa palauttaessamme sanoin vuokraajalle, että olethan kuullut ,että suomalaiset ovat rallikansaa.
Restingaan palatessa oli mukava pulahtaa uimaan. Illalla istuttiin rannan kahvilassa. Paljon oli porukkaa. Maanantaina vasta oli satamakonttori auki. Käytiin maksamassa oleminen. Hinta oli vain 6 euroa/vrk. Komeat oli ponttoonit ja niissä vesi ja sähköpistokkeet valmiina ilmeisesti jo hankittaessa. Niitä ei vain oltu kytketty jostakin syystä. Paikasta jäi hyvä mieli kuitenkin. Kannattaa pysähtyä tänne. Vierasveneitä oli vain kaksi. Muut oli paikallisia kalastusveneitä ja nopeita kumiveneitä sukellusta harrastaville.
. Maanantaiaamuna jatkettiin matkaa pohjoiseen saaren itärantaa pitkin. Ajateltiin pitää tuulta Puerto de la Estacassa. Tuulta olikin rapiat 25 kn. ja vastaisesti. Seuraavana päivänä jakettais La Gomeralle . Oltais jo lähempänä.
PUERTO DE LA ESTACA oli tosi vaisun näköinen paikka. Ihmetellään vieläkin mitä sinne ehkä suunnitellaan. Satamarakenteet oli niin mahtavat. Muutama talo vain oli rannassa ja alueella. Ei yhtään majoituspaikkaa esimerkiksi. Rannassa kulki kauniisti tehty paseo ja siinä istutukset penkkeineen. Yhtään istujaa eikä kävelijää ei ollut paikalla. Satamarakennus oli komea:iso odotusaula matkustajille. Yläkerrassa suuri ravintolasali pöytineen. Satamassa oli koko meidän ajan Fred Olsen katamaraani lastattavana. Muutamaa lautakonttia liikuteltiin alueella. Jospa tänne suunnitellaan valtaisaa kansanvirtausta ja vuorolaivaliikennettä odotusaulasta päätellen. Kuvat kertovat ja me ihmetellään. Monessa paikkaa oli kylttejä rakentamisesta ja aikaansaaneet henkilöt mainittiin nimeltä. EU rahaa oli saatu . Ainakaan pienveneilijöitä ei oltu otettu suunnitelmiin mukaan. Paikalliset kalastajaveneet oli poijuissa satama-altaassa. Seassa vain 2 purjevenettä. Vierailijat osoitetaan korkeaan betonilaituriin jossa betoni hankaa köydet . Vuorovesi on lisäksi haittana, n 1metri kertoi satamapoliisi. Todettiin , että näin on. Espanjaa vain puhuttiin.. Meidän jälkeen tuli ranskalaisporukka purrellaan. Saatiin siinä taiteilla köysien kanssa. Ja hintaa perittiin 16 euroa yöltä...ei mistään. Emme suosittele. Kannattaa sivuuttaa koko paikka. No .. saari sinänsä oli komeaa nähtävää.!!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti