torstai 8. syyskuuta 2011

LA GOMERALLE 6/9 tiistaina

Tämä oli suurinta San Sebastianin satamassa.
Tämä oli suurin purjevene San Sebastianin satamassa

•                                                                                                                                                            El Hierrolta lähtiessämme nostettiin purjeet reivattuna heti satama-altaassa. Tuulta oli luvattu 12-14 kn.
  • Lähtö oli klo 8 maissa. Heti kun päästiin saaresta vähän ulos ylös melkein pohjoiseen, tuuli yltyi, niin että purjeita sai kovasti vielä pienentää ja jatkaa ajoa koneella luovien.Tuuli riepotti niin, että peilikin putos seinäkoukust ja meni rikki. Tähän asti se oli kestänyt jo monet tuulet.. Enimillään tuulta oli 28 kn.
  • La Gomeran suojaan päästyämme vasta tuuli tyyntyi. Ajettiin ohi Valle Gran Rey´n ja Santiagon satamien San Sebastianin satamaan mukavasti lilluen koneella helteessä.

• Täälläkin oltiin heti vastassa ja näyttämässä paikkaa hyvään sormiponttooniin.  Kello oli jo neljä ja ilma edelleen helteinen. Satamakonttori oli lähellä ja keskusta paikkakunnan keskustassa koko satama.
  • Illalla vähän ilman viiletessä mentiin katselemaan paikkoja. Kaunis kaupunki istutuksineen ja komeine puineen. Ihan sataman viereen oli pystytetty katsomo. Sieltä alkoi kuulua komeaa mieskuoron laulantaa. Iso kuoro esitti kanarialaisia lauluja soittimineen. Suomalainen  matkaopas kertoi että kuoro on hyvin kuuluisa saarilla. Osa sen laulajista on kotoisin Gran Canarialta.  Esitys kesti koko illan ja loppuosan kuuntelimme veneestä illan hämyssä.
  • Seuraava päivä kierreltiin keskustan katuja ja välillä huilailtiin nestettä tankkaamassa. Kolumbuksen talo kuvattiin siinä postitoimiston vierellä  .Sisään ei päästy.  Sitten myöhemmällä, kun kippari jo väsähti ja lähti veneelle, minä näin paksurunkopuiden vierellä olevaan matalaan taloon menossa suuren turistrijoukon oppaan kanssa. Menin uteliaana perässä. Talon pihalla oli kaivo jota ahkerasti venäläisjoukko filmasi. Kyltissä luki, että tämän kaivon vedellä Kolumbus kastoi Amerikan. Talossa oli sisällä kuva kaikista Kolmesta laivasta : La Pinta, La Nina ja La Santa- Maria.   Talon ulkopuolella ei ollut mitään mainosta mitä se pitää sisällää. Vieressä oli turistitoimisto ja sieltä sain englanninkielisen oppaan koko saaresta
  • Torstaina .lähdettiin saarikierrokselle paikallisella bussilla l. guagualla. Reitti kulki San Sebastianista ylös korkeaa ja karua vuoristoa saaren keskellä olevan luonnonpuisoalueen alareunaa. Luonnonpuistoalue on laaja. Nimi on Pargue Nacional de Garajonay. Nimeen liittyy Romeo ja Julia tyyppinen rakkaustarina. Garasta ja Jonaysta. Olihan maisemat komeat. Ylhäällä oli jo kasvua kovasti.  Luonnon puistoalueella ajettiin välillä ihan sankassa metsikössä, että oli melkein pimeää. Muutaman kylän läpi ajettiin ja maastossa löytyi. Kuvia otettiin ikkunan läpi. Sanoin on meikäläisen vaikea kuvata näkymiä. Ne pitää itse kokea. Sitten tultiin viimein päätepysäkille Valle Gran Rey´n rantakaupunkiin. Tosi nätti paikka oli hiekkarantoineen.  Saksalaisia näkyi olevan paljon liikkeellä. Ei olis pahempi paikka oleskella. Satama oli kyllä vain kalastajia ja matka-aluksia varten. Sieltä kulki Fred Olsenin Benchi express Santiagoon ja San Sebastianiin.Sillä sitten palasimme takaisin vaihteeksi meritse San Sebastianiin. Mukava ja antoisa päivä !!!. Bussimatka kesti vähän yli tunnin ja maksoi 5 euroa/henki ja laivamatka maksoi 6e hengeltä.
  • Illan hämärissä kävin taas uimassa sataman vieressä hiekkarannalla lentokalojen keskellä. Niitä on jännä seurailla. N: 5-10 senttisiä hopeanvärisiä parvessa loikkaavia kaloja..Illalla malttoi kipparikin istuskella sitloorassa iltaa kuunnellen ja valoja ihaillen. Veneitä satamassa oli paljon. Nimittäin nettiaika loppui  illasta. Tässä satamassa se oli myynnissä ja maksoi 4 euroa/ 2 vrk.