torstai 1. syyskuuta 2011

Kanarian saarille LA PALMAAN Santa Cruz 1 pnä syyskuuta














Purjehdus Madeiran Funchalista Kanarian La Palman saarelle Santa cruzin satamaan otti 1vrk ja 18 t.Oltiin laskeskelt,u että oltaisiin aamun valjetessa satamassa, mutta toisin kävi. Puolivälin jälkeen totesin, että vauhtia on liikaa. Vähensin purjeita puoleen, mutta tuuli yltyi saman verran eli toimenpiteellä saavutettiin yhtä kuin ei mitään ajallisesti. Puoli neljän maissa oltiin satamassa. Pimeä kuin säkissä. Kuun tosi ohut sirppi käväisi taivaalla matalalla antaen hienoisen kajon meren pintaan, mutta painui hetimiten takaisin horisonttiin.En muista moista ennen nähneeni. Toivottavasti se ei ollut näköharha. Kansipäällikkö oli enemmän huolestunut satamaan lähestymisestämme kuin minä. Satama oli valaistu ja portin sisäänohjaus valot näkyivät selvästi joten 7:llä solmulla sisään aukosta ja sitten hiljemmälle. Maininkikin oli rauhoittunut koska olimme suojan puolella. Sataman perältä menee kapea aukko pienvenesatamaan jonne ajoimme. Siellä oli marinero vastaanottamassa ja näyttämässä paikkaa. Ajattelin että lähettävästä AIS:istamme hän oli tietoinen tulostamme ja siitä syystä oli jo odottamassa meitä..

MATKASTA enemmän. Kippari jo kertoi osan.
Funchalista siis lähdettiin  31/8 klo 11 maissa. Päivä oli helteinen ja alkumatkasta ihan peilityyni. Aurinkoa ottaessa meni päivä. Kaks delfiiniä saatteli meitä jonkin matkaa. Vasemmalla puolen venettä uivat rinnakkain ja hyppäsivätkin ihan ritirinnan pintaan. Jotenkin saa sen käsityksen, että kysymyksessä on näytös. On  niiden kulku linjakasta ja mahtavaa katsella.Puhelin just Anulle Helsinkiin ja samalla selostin näkymää.
Koneella tietty mentiin pienellä käynnillä ja purjeet oli  apuna heti kun iltaa kohti alkoi vähän tuuleskella. Tuuli lännestä meille sopivasti ja vain 7 solmua.

Aurinko laski n. 20.30. Vähitellen tuli taas se pimeys. Pilviä oli jonkin verran, mutta taivas täynnä kirkkaita tähtiä. Surkeaa että tunnistan vain Otavan. Pitää opiskella lisää. Kuuta muuten ei nähty nyt ollenkaan. Tämä yö meni molemmilla neljän tunnin vahtivuoroilla ihan hyvällä unella. Kipparin vahtivuorolla meni yksi laiva ohi n. 4;n nM:n päästä. Aamu valkeni taas hitaasti ja aurinko nousi klo 7.45. Päivä meni taas auringonotossa. Suihkuteltiin välillä peräsuihkulla.

Aamupäivästä sammutettiin kone ja lilluttiin purjein aikaa tappaaksemme, niinkuin kippari jo kertoi. Tuuli sitten yltyikin. Saatiin dsc:llä viesti Pan, Pan. Pan Pan. All ships. Lähettäjä oli joku meripelastus tai rannikkoasema.
Mies yli laidan, jossakin 27 leveysasteella. Me oltiin 29 asteella eikä näkyvissä mitään paitsi meri.  Ehkä asia hoitui , muuta ei kuulunut. Lentokaloja kippari näki yhteen otteeseen. Klo 3 maissa alkoi näkyä korkea vuori edessä taivaanrannassa. Matkaa oli vielä 50 mailia. Monta tuntiahan siinä meni vielä purjehtiessa. Siinä pimeässä huomasin kaukana ulapalla n. kaapelin päässä pyydyksen lipun. Pälyilin ympärille tähtien valossa ja näin valonkajossa taivaanrannassa pienenä kalastajaveneen kaukana samalla puolen kuin lippu oli.
 Kuu näkyi pienenä sirppinä parin tunnin ajan länsitaivaalla alhaalla. Taivas oli tähtikirkas. Niin, että tuurilla ei saatu mitään propeliin eikä peräsimiin siinä säkkipimeässä. Tutkakaan ei kaikkia tikkuja näytä.
Vähitellen alkoi näkyä saaren majakan valot ja sitten itse saaren valot. Imaryn kartalla varotetaan, että saarille ei kannattais mennä pimeässä, koska valoja ja poijuja muutellaan tiuhaan.

Satama oli hyvin merkattu ja niinkuin kippari kertoi saatiin huokaista helpotuksesta.Perillä oltiin n. klo 4.30. Ensimmäisenä satama-altaassa oli ARMAS varustamon alus ja toisena Fred OLSENIN alus. Kuljettavat saarille ihmisiä, autoja ja tavaraa. Marinan satamassa oli vain parikymmentä venettä. Komea on satama.  Muutama vuosi sen rakentamisessa oli mennyt. Vasta vuosi sitten  alue oli saatu valmiiksi. Alueella on ravintoloita ja muotiliikkeitä ja SPAR kauppa. Ponttooneita on neljä. Lähimpänä paikat isoille veneille ja seuraava vähän pienemmille jne. Niinkuin kippari kertoi meitä oltiin ponttoonilla vastassa.

Nukuttiin puolille päivin. Sitten kippari kävi konttorissa hoitamassa muodollisuudet. Satamamaksu on  20 euroa/vrk.. Suihkutilat ovat komeat : kaakelia seinät ja lattiat. Ovet ja väliseinät on saniteettitiloissa jalopuuta. Ei kallis satamamaksu täytyy sanoa.

Pyykinpesulle alettiin hetimiten. Pari koneellista ja kuivaukset rummulla. Tehokkaat oli koneet  Pesu kuin pesu kesti 30 min. Kuivausrumpu pyöri 50 min. Kukin koneellinen maksoi 4 euroa. Puhdasta ja kuivaa tuli.
Pesujen välissä kävin viereisissä liikkeissä shoppailemassa. Ostin muutamat kesävaatteet. Alennusmyynti on menossa joka putiikissa. Hinnat on kans halpoja. Tuntuu, että tässä helteessä ei mikään materiaali ole tarpeeks ohutta ja hengittävää.

Kaupunkiin tutustuttiin illemmalla kun ilma vähän viileni.  Vasemmalla on korkeaa paljasta vuorta.Sen takana on heti asutusta. Oikealla puolen satamaa on muutama korkea kerrostalo ja jokunen matalampi. Kauniita, vanhoja parvekkeellisia taloja on paljon kaupungissa. Yleisvaikutelma on siisti. Talot ovat hyvässä maalissa ja kunnossa. Kirkossa pistäännyin sisällä. Tunnelma oli harras. Ihmisiä istui sisällä muutamia penkeissä.. Jotkut naiset löyhyttelivät edessään viuhkoja viilentämässä oloa. Taustalla kuului hiljainen musiikki. Istuin siinä itsekin penkissä jonkin aikaa.
Siinä kirkon edustalla pikkupojat pelasivat aukealla jalkapalloa. Ja kippari puhui puhelimessa.

Noustiin pitkiä portaita ylös. Siellä oli ikäänkuin kaupungin toinen kerros. Pohkeisiin otti ja henkeen kans. Senverran sitä nousua oli. Siellä ylhäällä oli pieni kirkko, mikä näkyy alhaalta  satamastakin.. Ukkokööri istui kirkon seinustalla penkissä. Kova keskustelu oli käynnissä. Olispa ymmärtänyt mistä oli kysymys, tuumasimme. Kamerakauppa löydettiin. Ostettiin oikein hyvät patterit kameraan. Saa nähdä ovatko hintansa väärtit. Illalla käytiin syömässä rannan yhdessä ravintolassa. Kaksi pizzaa ja oluet maksoi vain 11 euroa. Ja palvelu oli tosi ystävällistä. Tästähän kippari tykkäs. Seuraavana päivänä palattiin  samaan paikkaan.  Paistettu kana  oli hyvää ja annos runsas. Kippari on niin tykästynyt siihen Margarita-pizzaan..

PERJANTAINA   nukuttiin pitkään. Sitten aloitettiin viikonloppusiivous. Se käsitti nyt lämpimien hyntteiden keräämisen perimpään nurkkaan. Niitä kun luultavasti tarvitaan vasta ens keväänä palatessa jossain Ranskan seutuvilla tai sitten ei silloinkaan vielä. Kävin marinamieheltä kysymässä El Hierrosta. Mikä olis hyvä satama ja lähellä vanhaa 0- meridiaania. Kipparin suuri haave on päästä kuvauttamaan itsensä sen  vierellä.( ja tietty deck boss kans.)  Mies soitti saaren eteläiseen satamaan  Puerto La Restingaan ja kyseli asiaa. Itse ei ollut siellä koskaan vielä käynyt. Matkaa muistomerkille on n. tunti autolla. Pitänee yrittää sopia taxin kanssa hintaa tai vuokrata auto. Tarkotus on käydä saarella päiväseltään ja sieltä jatkaa Gomeralle. Aamulla olis aikainen herätys. Matkaa El Hierolle täältä on n. 65 nM. Tuulta luvataan n. 7-10 m/s koillisesta.  Ilta huilaillaan veneellä ja seuraillaan marinan elämää ja ihaillaan hulppeaa maisemaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti