maanantai 11. elokuuta 2014

KOKKOLAN TANKKARI 1/8-2/8 pe-la

Kummelskäretistä lähdettiin vähän yli klo 12. Tuulta oli vain 2m /s aluksi ja sittenpä se tyyntyi ihan pläkäksi.
Lämpömittari näytti 31 astetta. Aurinkoa otettiin ja autopilotti hoiti menon. Pietarsaaren kohdalla piti soittaa sukulaisille, että ohi ajellaan tällä kertaa,  kun on jo koti-ikävä melkoinen.

Sää oli kyllä mahtava. Ihmeteltiin vain missä pohjoisen veneilijät ovat, kun vastaantulijoita ei näy ollenkaan.
Takaa nähtiin vain Pietarsaaresta tullut ruoppaaja mikä pukseerin avustamana käy tyhjentämässä lastiaan kauas merelle tiettyyn paikkaan.

Klo 17 sitten tuuli nousi ja tunnin päästä tuuli jo 8 m/s suoraan takaa. Suunta oli kääntynyt koillisesta lounaaseen. Avattiin keulapurje loppumatkaksi.

Tankkarissa oltiin klo 19.15. Matkaa  kertyi 42 mailia . Satamamaksu on 10 euroa. Sähköä ei ole eikä muitakaan mukavuuksia paitsi ulkohuusi. Saunata saa eri maksusta. Mutta maisemassa ja tunnelmassa löytyy !! Laiturissa on poijukiinnitys. Fiksusti ovat pistäneet kyltin laituriin  jossa lukee, että ainoastaan poijukiinnitys. ( molemmilla kotimaisilla kielillä) Näinpä satamaan mahtuu enemmän väkeä kun ei päivällä  tulevat kylkikiinnityksellä tuki koko laituria. Ehkä yhteensä  viis moottorivenettä oli kaksiosaisessa satamassa. Myöhemmin illalla tuli purjevene Öjasta. Yhteysalusta ei nyt näkynyt.

Satamakonttori ja kahvila

Paikallinen kalastajakirkko

Ystävämme Björndalit tulivat illalla moottoriveneellään Tankkariin meitä tapaamaan. Istuttiin porukalla iltaa meidän veneessä ja myöhemmin vielä grillikatoksessa makkaranpaistossa. Vähän oli muitakin lisukkeita nyyttikesti tarjoiluna. Ilta jo pimeni ja alkoi pieni sade ja salamointi mantereen yllä. Jyrinöitä ei ollut ollenkaan.
Salamat olivat sitäkin mahtavampia. Meillä oli katto päällä katoksessa.

Kaupunkiin ei maltettu ajaa. Se koti-ikävä ! Ulla-siskolle meni paketti Björndalien mukana.
Aamulla jatkettiin matkaa vasta klo 8.