maanantai 11. elokuuta 2014

VAASA,  RAIPPALUODON SILLAN SATAMA 31/7 to

Kaskisista löysättiin köydet klo 7.45. Sää oli pilvinen, 23 astetta lämmintä ja tuuli etelästä 5 m/s.
Keulapurje avattiin heti lähtiessä koneen avuksi. Suunnattiin sitten pohjoiseen menevälle väylälle.
Klo 10 oltiin Gåshällaniin vievän väylän kohdalla. Sinneppä ei oltu menossa.

Koko matka ajeltiin purjein kunhan päästiin Kaskisista ulos merelle. Klo 12.30 alkoi Vaasan kivikkoväylä.
Tuuli oli jo takaa. Ajeltiin virsikirjalla ja välillä ilman. Klo 13 alkoi tikutusreitti. Tuulta oli 7-8 m/s ja puuskissa jopa 15 m/s.
Jiipattiin välillä useaan kertaan. Kippari hoiti purjeet ja meikä oli ruorissa käsiohjauksessa. Autopilotti ei tykännyt reitistä eikä haastavasta tuulesta.

Klo 16 ylitettiin Vaasaan vievä laivaväylä. Haasteellista ja jännää oli meno.
Klo 17.30 tultiin Raippaluodon sillan satamaan. Ajateltiin , että se olisi sopivasti suojassa tuulelta, mutta eipäs.  Täällä kuitenkin oltiin. Pääsimme hyvin poijuun ja kiinnittymään laituriin. Zanalla oli vaikeampaa. Vettä oli kylkikiinnitykseen liian vähän. Poiju heillä ei pitänyt, mutta me olimme jo valmiina ottamaan heidät vastaan. Käysin vedettiin Zana laituriin. Olli kävi siirtämässä kumiveneellä poijuhaan toiseen poijuun. Illasta tuuli rauhottui. Matkaa oli tehty 61 mailia ja aikaa meni 9 tuntia ja 45 minuuttia.

 Kansipäällikön kuvaama kohde satamassa

Raippaluodon satama, silta taustalla.


 Satamassa on ravintola, kahvila ja Kvarken info. Merenkurkun saaristo ja Ruotsin puolen korkearannikko on merkitty maailmanperintökohde luetteloon ainutlaatuisuutensa vuoksi v. 2006. Jääkauden aikaansaamaa on tämä erikoinen maanmuodostus.

Satamamaksu täällä on 5 euroa ja sähköstä menee 5 euroa lisää. Yöpaikkana ihan ok satama.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti