Lanzaroten eteläkärjestä (satama Rubicon) Portugalin
Sineksen satamaan Lissabonin alapuolelle.
Pitkäperjantain aamu Rubiconin satamassa oli aurinkoinen ja
tyyni. Ajoimme ensin vastaanottolaiturin vieressä olevaan tankkauslaituriin.
Marineero otti samalla vastaan suihkutilojen avaimen ja palautti siitä pantin
10 euroa. Meidän ei enää tarvinnut nousta ylös laiturille. Ystävällinen
marineero toivotteli hyvää matkaa....buen viaje..suerte !!!
Ajeltiin Lanzaroten itärantaa kohti pohjoista. Suunta
otettiin Portugalin Cascaisiin ( ajosuunta 26 astetta.) Matkaksi arvioitiin n.
720 nM. Alkumatkasta läheteltiin
viestejä tutuille, että tietävät että on lähdetty jatkamaan matkaa ja että
muutaman tunnin kuluttua ei kännykässä enää ole tolppia yhteyksille. Vastauksia
tuli hetimiten viestinä ja puheluina.
Hyvää matkaa toivoteltiin.
Koneella ajeltiin tyynessä ja purjeita pidettiin lisäksi apuna kun hieman saatiin tuulta. Kone
oli taloudellisesti 1700 kierroksella.
Vauhtia on silloin n. 7 kn eli ihan sopiva vauhti.
Aika jännä juttu, että AIS.sta kulkuamme voi seurata Oulusta
asti. Rannan tuntumassa meitä vastaan tuli Canarian saarten kuljetusalus Armas.
Auranahon Pentti pisti puhelimessa kipparille viestin Toppilan satamasta Oulu-
laivalta ilmeisesti, että näätkö, että sieltähän tulee teitä laiva vastaan.
Koitahan väistää.
Ajeltiin ohi Puerto Caleron ja Puerto del Carmenin ja
Arrecifen. Näissähän olimme käyneet autolla edellisenä päivänä
saarikierroksella. Kello 16 maissa olimme ohittaneet Lanzaroten ja sen
pohjoisosassa olevat pienet karut saaret.
Aalto alkoi olla pitkää ja loivaa. Tuulta ei ollut paljoakaan.
Aurinko paistoi ja vähillä vaatteilla vielä tarkeni.
Delfiiniparvi kulki rinnalla jonkin matkaa. Ensimmäisen kerran näimme myös
pienen merikilpikonnan. Se oli vain n.30
senttinen. Kulki vastaan n. 30 metrin päässä aaltojen mukana.
Vuorotellen nukumme 3-4 tunnin pätkiä yön aikana. Ensimmäinen yö oli kirkas: täysikuu ja taivas
täynnä tähtiä. Siis näkyvyyttäkin ympäriinsä riittää. Unta tulee vaihtelevasti.
Varsinkin ensimmäinen yö menee miltei torkkuen, mutta sekin auttaa jaksamaan.
Aika merellä menee kyllä ihmeen nopeasti vaikka vois luulla jotain muuta. Vain
kolme laivaa nähtiin ensimmäisen yön aikana. Aika jännää on miten laivan valo
näkyy aavalla kaukaa ennenkuin se näkyy AIS:ssa tai
tutkassa. Päivällä ei laivaa silmin näkis samalta
etäisyydeltä. Aamu alkoi kajastaa klo 6.30 ja aurinko nousi klo 7.30. Ja klo 9. 05 tuli ensimmäinen vuorokausi
matkaa täyteen. Matkaa oli tehty 157 nM ( merimailia – 1 merimailihan on 1852
metriä – laskeepa siitä ! )
Seuraava vuorokausi meni samalla tavalla tyynessä koneella
ja välillä purjeita vaihtelevasti apuna.
Oltiin Afrikan rannasta n. 148 nM:n päässä. Aurinkoa
otettiin sitloorassa päivällä. Laiva matkalla Dakariin tuli vastaan vasemmalta.
Toinen yö olikin sitten pilvinen ja tosi pimeä. Taas tuli vastaan laiva
iltayöstä neljän nM.n päässä menossa Dakariin. Yöllä vähän satelikin. Ulkona ei
tarvi olla koko aikaa, mutta 15 min välein tulee tilanne tarkistettua. Aamu valkeni sitten
pääsiäissunnuntaiksi
ja toinen vuorokausi matkaa tuli täyteen. Sunnuntai oli
sitten viileä päivä. Tuulta oli välillä 14 kn. Saatiin antaa koneen huilia vähän matkaa.
Purjein oli vauhti kyllä rauhallista 3-5 kn. Illansuussa vasemmalta tuli
meitä kohti huvialus Christina G
matkalla Gibraltarille. Menivät takaamme 1 nM:n päästä. VHF.llä kysyin oliko
tietoa seuraavan päivän säästä . Vastaus oli: vaihtelevaa ja tuulta n. 14
kn. Sattui aika jännästi. Kuvasin
huvialuksen tsuumilla. Katsoin tulosta ja ihmettelin jälkeä taustalla. Samassa huomasimme, että meitä kohti ja
ympärillämme lenteli yksinäinen pääskynen. Yritti tulla veneeseen lepäämään,
mutta ei onnistunut- sen verran keikutti. Lintu sattui samaan kuvaan. Sitten se
lintu kääntyi kohti huvialusta. Toivottavasti onnistui pääsemään kyytiin.
Kolmantena päivänä oli melko tyyni vaihe aamupäivästä.
Silloin kippari täytti tankkia kanistereista letkulla ja sähköpumpulla.
Tupakansytyttimestä otetaan siihen hommaan
virtaa. Hyvin käytti. Illansuussa oli matkaa Cascaisiin 150 nM jäljellä.
Vuorokauden vaihtuessa oltiin jo Imaryn kartalla
no 19 jossa näkyy osa Marokkoa, Gibraltar ja Portugali.
Illansuussa oli oltu yhteydessä tankkialus Orange Truth,iin. matlalla Usa,n
Nolaan. Kertoivat että seuraavan päivän sää olis samanlaista. Ei muutoksia.
Biskajalta oli kyllä tulossa myrskyä. Mukavaa rupattelua kanavalla 10. .., että
Suomesta asti !! Yöllä kyllä tuuli yltyi
ja tuli hankalasti aikalailla kohti. Meno ei ollut ollenkaan mukavaa. Hakkas
aikalailla jo välillä. Luovimaan ei ollut intoa ruveta. Isoa purjetta oli jo
reivattu
Keulassahan meillä oli itsejalustava fokka.
Tulipa tässä mieleen, että lukijoita varmaan kiinnostaa
miten veneessä saa ajan kulumaan matkan aikana. Meressä riittää seurattavaa. Yöllä on kirkas taivas tähtineen
mukavaa katseltavaa vaikka tähtikuvioita ei ole vielä tullut opiskeltua.
Päivällä voi lukea riippuen tuulesta. Vieläkään ei ole kumpikaan meistä tullut
merellä pahoinvoivaksi. Karttoja on mukava tutkia. Kansipäällikön tehtävä on
merkata ylös sijainti parin tunnin välein lokikirjaan ja muuta tärkeäksi
katsomaansa asiaa. Tuulessa liikkuminen veneessä on melko haasteellista. Aina
pitää olla ote kiinni
joka askeleella. Hantaakejahan veneestä kyllä löytyy. Haasteellisin on vessareissu. Siihen
tarvittais kyllä kolme kättä. Suihkussa käynti onnistuu kunhan onnistuu
riisuutumaan. Ja onhan tuota matkaseuraa rupatteluun.
Ruokapuoli hoituu sillee, että ennen lähtöä laitan pinon
leipiä valmiiksi jääkaappiin. Termoskannuun laitan valmista keittoa ja
rasiallisen salaattia. Yks kannu keitetään kaakaota. Siihen voi tarvittaessa
lisätä murukahvia. Välipalana syödään pähkinöitä, taateleita, hedelmiä, tummaa
suklaata ja maissilastuja. Viimeksi on keksitty hyväksi evääksi juotavat
jugurtit. Ne ovat tosi käteviä ja mahaystävällisiä. Ja juotavaa löytyy: pullovettä on mukana n. 60 litraa. Ei
pienet tuulet haittaa kokkaamista. Aamupuuron voi hyvin keittää kaasuhellalla
tiskipöydän ja hellan välissä turvaköysi selän takana. Silloin tulee mieleen ne laulun sanat, että
.. on eukko köytettynä hellaan
Ei ole vielä nälkä päässy yllättämään..
Nukkuminen onnistuu vaihtelevasti. Unta ei aina saa vaikka
itkis. Pitkällään olo kuitenkin jo tekee hyvää. Ja kyllä se unikin välillä
tulee. On sovittu, että oli tilanne mikä
tahansa niin kannelle ei nousta toisen nukkuessa ei edes turvavaljaissa.
Kovassa tuulessa istutaan sitloorassa
aina turvavaljaissa. Autopiloottihan huolehtii ohjaamisen annettuun suuntaan.
Suurin pelko matkalla on, että ajettais pahki nukkuvaan valaaseen tai sitten
pinnassa ajelehtivaan laivasta pudonneeseen konttiin. Kumpaakaan ei ole onneksi
nähty.
Kartalla lähestyttiin laivojen reittijakoaluetta kolantena
vuorokautena aamuyöstä noin klo 4.
Laivaliikenne kulkee siinä molempiin suuntiin ja kaistoja oli yhteensä viisi.
Alue on noin 27 nM. leveä. Tuuli oli hankalasti edestä. Paukutti pohjaa välillä
kovasti. Siinä päätettiin karttaa tiiraillessa, että otetaankin suunta Sineksen
satamaan Cascaisin sijasta. Päästään
parempaan tuuleen ja saadaan ylitettyä reittijakoalue asianmukaisesti ja
vaivatta kohtisuoraan niinkuin asiaan kuuluu. Suunnaksi tuli 59 astetta. Sines
on 55 nM etelään Cascaisista. Reittijakoalue saatiin ylitettyä hyvin. Ei päästy
kovin lähelle laivoja. Niitä kyllä kulki molempiin suuntiin. Meno oli
vauhdikasta.
Tuulta oli jo 17-19 kn.
Matkaa Sinekseen oli laivojen
reittijakoalueen jälkeen vielä 35 nM.
Delfiinejä nähtiin taas kymmenittäin. Valokuvaan niitä vain ei onnistu
saamaan. Lähellä Sineksen satamaa näimme
ilmeisesti pyöriäisiä. Olivat suurempia kuin delfiinit ja tummanruskeita. Uivat
pinnassa pitkiä matkoja . Selässä niillä oli korkea selkäevä niinkuin hailla.
Klo 18 tultiin Sineksen satamaan. Tuuli oli rannassa jo 22 kn. Keulapotkuri ei suostunut toimimaan
satamassa ensimmäistä kertaa koko matkalla. Sivutuulessa se toi mukanaan
melkoisen haasteen. Lisäksi ohjausta laituriin vaikeutti paikallaan ollut
tuuliperäsimen lapa. Toisella yrittämällä kippari kuitenkin sai veneen
onnistuneesti sormiponttoonin
pilttuuseen. Laiturissa oli meitä onneksi vastassa marineero näyttämässä
paikkaa. Mitään vaurioita ei onneksi saatu aikaan. Keulapotkurin katkaisimen
sähköliitin oli hapettunut ja siksi se oli jumissa. Keulapotkuri on kyllä toimiessaan korvaamaton apu varsinkin sivutuulessa rantautumisessa.
Matkaan meni siis neljä vuorokautta ja yhdeksän tuntia. Ei
oltu perille päästessä mitenkään yliväsyneitä. Kippari alkoi heti pestä venettä
makealla vedellä suolasta. Kansipäällillö meni tekemään tuloselvityksen marinan
toimistoon. Marina on iso ja rakennukset
komeat ja siistit. Toimisto on auki 24 tuntia vuorokaudessa. Satamamaksu on 15
euroa / vrk.
Nettiyhteyttä ei ole. Siitä myöhemmin ja muusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti