lauantai 28. huhtikuuta 2012

POHJOISTA PÄIN BAIONAAN

Tämä ei ollut luulemani Nena miksi sitä ensin luulin.  KLIKKAAMALLA SAAT KUVAT SUUREMMIKSI

Kiinnitysköydet tämän näköisiä Bayonassa

Monterreallin pursiseuran nosturi

Vappu viikon regatta

Santa Christinan kirkko. Kellot soivat hautajaissaattueelle. Tällä ei Seatilla ajeta viimmeistä matkaa vaan Volvolla. Volvo oli koristeltu suurilla kukkaseppeleillä. Ihmiset arkiasuissa kulkueessa. Seppeleitä tai kukkia poiketen meidän tavasta ei kenelläkään ollut.

Euroopan 2000 Naturan kohde. Bayonan lahdella. Tämä alue on vuorovedestä johtuen kuiva 2 kertaa vuorokaudessa.

Santa Christinan kirkko

Näitä vanhoja puita on runsaasti kaupungissa. Lehdistöä ei paljon.

Kevät täällä. Kukat eivät voikukkia.

Kuva pursiseuran pihalta yhdelle uimarannoista.

Samalta pihalta. Pinta-laiva taustalla. Kuvattiin jo edellisenä kesänä.

Montereal veneklubin baari. Veieissä ei vifi toiminut ainoastaan täällä.

Tekstiä tulossa blogiin

Tämä nosturi ajetaan toinen pyöräpari kapeaa ränniä myöten veneitä nostettaessa. Vuorovesi täällä vajaat 3 metriä.

Kippari VIRKATEHTÄVISSÄ.
Kerhon starttitykki. Laukaisu mekanismi kiinnostuksen kohteena.

Ja välillä Limsalla

Kuuluisa Islas Cies saariryhmä taustalla. Saaren hiekkarannan edustalla vietimme menomatkalla yön ankkurissa.

Kansipäällikkö Siunatun Neitsyen patsaan oikeassa kädessä olevassa pienessä laivassa Bayonassa

Sama paikka Islas Cies taustalla

Kaupunkikuva

Kaupungin puolustuslinnoitus. Sitä rakennettiin 700 vuotta. Muuria on 3,5 km



Kansipäällikkö Siunatun Neitsyen kupeella. Betoniosa patsaasta on 15m korkea.  Vuodelta 1930  Sisällä kapeat kierreportaat joita myöten noustaan kädessä olevaan laivaan.

Pursiseuran pihalla ilmeisesti jonkin opparipurjehtijan kulkupeli.

Nazaren sataman suulta edustalla oleva majakka. Aallot iskevät kallion seinään. Suuruuden voi päätellä vertaamaölla majakkarakennusta ja tyrskyjä. Oli jännittävää ajaa ulos tyynestä satama-altaasta ja yrittää päästä kuivana tyrskyjen läpi syvälle vedelle jossa aallot loiveni ja niiden väli myös piteni. Pienellä kaasulla homma hoitui hyvin.

Nazaren yläkaupunkiin vievä hissijunaraide.
Nazaresta Portugalista lähdettiin torstai- aamuna klo 8 . Tuuli oli tyyntynyt, mutta sataman suulla pukkas korkeaa aaltoa vasten satamaa. Koukkien mentiin läpi hidasta vauhtia ajaen. Moni satama oli suljettu alle 11 metrisiltä veneiltä ja pitemmiltäkin juuri edustalla vellovien aaltojen vuoksi. Niinpä engl. Nigel ja Kaye pääsivät jatkamaan matkaansa Englantiin Figueira da Fozista vasta seuraavana päivänä.

Pyydyksiä oli tietenkin kovasti meressä ja hankalasti havaittavissa korkeassa aallokossa. Onnistuttiin kuitenkin taas välttämään yhteenajot. Alkumatka meni tunteroisen vastalaineeseen ajaessa ulos merelle 20 merimailia rannasta pyydysten takia. Oli niitä kauempanakin, mutta harvemmassa. Sitten päästiin purjehtimaan kääntymisen jälkeen pariksi tunniksi.Vauhti ei ollut kylläkään kuin 3-5 solmua, mutta pitäähän purjeveneellä välillä purjehtiakin. Täällä on se erikoinen asia, että tuuli ja aallot tulevat kumpikin yleensä eri suunnalta. Aalto on kuitenkin loivaa, väli voi olla 100 metriä. Sivuaaltoon meno ei kuitenkaan tunnu pahalta vaikka se onkin 5 metristä. Koneajoa olikin sitten miltei koko matka kun tuuli tyyntyi , mutta aallot ei.

Yöllä oli lämmintä vain 15 astetta. Taivaalla kuunsirppi ja pilviä vain vähän. Ajettiin rannan tuntumassa senverran, että yöaikaan näkyi kaupunkien kajo. Muutamia laivoja valoineen näkyi eri suunnilla. Aamuyöstä tuntui nenään jo eteläinen rannan tuoksu. Loppumatkastahan  tultiin lähemmäksi rantaa.
Vuorotellen taas yritettiin nukkua. Kelin vuoksi nukkumiselle ei ollut estettä. Kyllä sitä unta saatiin.

Baionaan tultiin seuraavana päivänä klo 11 maissa. Espanjassahan eletään tuntia edellä Portugalin aikaa.Marinat ovat ihan kaupungin edustalla. Ensimmäiseksi käytiin tankkaamassa  Deportivo laiturissa. Sinne oli meitä jo marineero ( sisäänheittäjä ) kumiveneellä vastassa. Siihen satamaan ei kuitenkaan jääty koska hinta olis ollut 33, 46 euroa / päivä. Kippari piti dieseliä maksaessaan satamakonttorissa luennon ( englanninkielellä ) siitä miten muualla ja suuremmissakin satamissa hinnat ovat halvemmat.  Kehottivat valittamaan johdolle. Viereisessä pursiseuran satamassa nyt ollaan 21 eurolla/ päivä. Ja tämä on komea ja perinteikäs satama ihan linnan muurin kupeessa. Matkaa Portugalin Nazaresta  tänne oli siis n. 160 merimailia ja reissu kesti 27 tuntia.

Tulopäivänä oltiin vähän väsyksissä matkasta ja veneen putsaamisesta, että vain pikku lenkki tuli tehtyä rantaan. Kipparilla oli taas hommana vessan aukaisu. Onnistui nyt niin että pitäis olla nyt ongelma ohi. Painevedellä saatiin nyt putket putipuhtaaksi.

Lauantaina ajettiin sitten pyörillä maisemissa. Ensimmäiseksi käytiin Siunaavan neitsyen patsaalla.
Sehän on rannassa korkealla mäerllä. Korkeutta sillä on 15 metriä betoniosa. Kapeita portaita päästiin kiipeämään patsaan sisässä neitsyen kädellä olevaan laivaan. Maisemat sieltä oli melkoiset yli kaupungin ja linnakkeelle ja Islas Ciekselle. Paikalla oli rahastajana ja vartijana mies joka kertoi tehneensä tätä työtä jo 12 vuotta. Vähän olis pitkästyttävän tuntuista hommaa ainakin hiljaiseen aikaan niinkuin nyt oli.

Huominen vielä tutustutaan paikkaan. Maanantaina suunniteltiin siirtymistä eteenpäin. Muuten tänään lauantaina oli aamusta vain 8 astetta ulkona. Aamu oli kyllä kirkas ja aurinkoinen. Päivän mittaan lämpö nousi onneks.  Luonto on täällä erilaista kanariaan verrattuna. Rakentamaton maa täällä on vihreää. Kevät se on täälläkin. Kukkaa on monenlaista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti