Sineksessä oltiin pakosta 10 päivää. Tiistaina jo
suunniteltiin lähtöä eteenpäin pohjoiseen, mutta suunnitelma kuivui kun lähtö olis venynyt puolille päivin.
Silloin oltais tultu yöllä Cascaisiin. Peruttiin siis päätös. Ei houkuttanut
ajella pimeässä kalanpyydysten seassa. Hyvillään oltiin ratkaisusta koska
marinasta lähti englantilainen moottorivene pohjoiseen. Tuli takaisin, kun oli
tuuli niin höykkyyttänyt. Tuulta riitti puuskineen seuraavat päivät ja välillä
tuli myös sadekuuroja. Tuuli oli viikossa hajottanut jo Portugalin
kohteliaisuuslipun pään hajalleen. Onneks meillä oli mukana punaista lankaa ja
sain lipun korjattua. Ei kehtaa liehutta resusta lippua.!! (matkalla näkee
kyllä tosi surkean näköisiä lippuja)
Torstaina tuttumme Nigel tuli sitten kertomaan, että
perjantai-aamuna olis hyvä hetki lähteä. Silloin olis mahdollisesti tuulta
länneltä hyvässä lykyssä osan matkaa eikä tuultakaa liikaa. Aallot vain n.
neljä metrisiä.
Niinpä molemmissa veneissä
irrottiin köydet perjantaina 20.
pnä huhtikuuta klo 7 . Matka kohti Cascaista alkoi.
Taivas oli pilvessä ja uhkaavasti näytti, että vois tulla
vähän sadettakin. Muutama pisara tuli alkumatkasta, mutta sitten alkoi taivas
kirkastua. Tuuli tuli kylläkin niin nokasta, ettei purjehtimisesta meillä tullut mitään. Koneella ajeltiin ja purjeet
olivat apuna tasottamassa menoa. Tuulta oli 7-14 kn. Ihan siedettävää oli meno.
Tarkkana saatiin olla pyydysten kanssa. Joku on sanonut, että niitä on vain
sadan metrin syvyyteen. Oli niitä kyllä syvemmälläkin. Aallot olivat pitkiä ja
loivia, 3-4 metriä korkeita. Vain muutama räiske saatiin kannelle. Pyydyksiä saa
tosiaan tiirailla aaltojen takaa. Pari kertaa ajettiin noin 20 metrin päästä
ylläri-pyydystä. Vain kerran oltiin lähellä kalastajavenettä ja jouduttiin
väistämään. Pilviä näkyi edessä taivaalla, mutta hajosivat onneksi.
Meri oli turkoosinen . Kippari- Rami näki kerran pyöriäisiä.
Englantilaiset Kaye Ja Nigel tulivat perästä purjein. Heillä on vähän parempi
vene nousemaan tuuleen ( Dufor 40..
olleet etelä-Portugalissa talven ja nyt palaamassa Englantiin ). Ehdittin Cascaisiin just ennen klo neljää.
Kipparin piti ehtiä veneliikkeeseen ostamaan ankkurin nosto ja
laskukatkaisijaa. Hapettunut on. Keulapotkuri kyllä toimii taas. Matka kesti siis vajaat 9 tuntia.( n 50 nM) .Kyseistä
katkaisijaa ei kyllä perjantaina vielä löytynyt.
Satamassa ei ole tungosta tähän aikaan. Muuten tämä on nyt
ensimmäinen satama missä ollaan toista kertaa. Ilmoittautumisseremoniassa
saatiin taas viinipullo lahjaksi nätissä paketissa, niinkuin tässä satamassa on
tapana. Hinta marinassa on vain puolet sesonkihinnasta.. siltikin n. 20 euroa
nyt. Keleistä riippuu montako päivää viivymme. Toivottavasti jossain välissä
päästään purjehtimaan hyvässä kelissä. Nigel kertoi, että diesel on täällä
halvempaa kuin Espanjassa. Täälläkin jo hinta on noussut, 1,49 euroa/ l.
Tietysti tankattiin heti tullessa. Sineksessä hinta oli 1,70 e/l ( ei tarvinnut
tankata )
Cascais on edelliseen satamaan verrattuna kovasti
äveriäämmän näköistä aluetta. Lissaboniinhan on vain 20 min junalla. Siellä
kävimme edellisellä kerralla, ehkä nytkin. Turisteja on paljon, Englannista
varsinkin. Rakennukset ovat kauniita ja
kadut siistejä ja rannassa tietty turvana linnanmuurit. Kyljessä oleva Estoril
ilmeisesti pitää hinnat ylhäällä.
Helteistä ei ole tietoakaan. Aurinko kyllä paistoi välillä
eilen lauantaina. Tänään sunnuntaina
näyttää pilviseltä, mutta suht lämpimältä .. aamulla + 18 astetta. Siinä
yhdessä laulussahan kehuskellaan Portugalin huhtikuuta. Talvihan on ollut kuiva
ja viileä Espanjan Canarialla ja Portugalin Madeiralla ja Porto Santossa.
Kuivuudesta on kasvillisuus kärsinyt kovasti. Sanovat, että sateet olisivat
tuoneet lämmintä ilmaa. Cascaisissa ainakin puistojen kasvit rehottavat. Kotoselta alkoi jo tuntua kun satamassa nähtiin heinäsorsa pariskunta. Leipää heiteltiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti