maanantai 20. kesäkuuta 2011

Iris kirjoittaa

L
L

GOTLANNIN LICKERSHAMN 17-19/6 (pe-su)

Niikuin jo Rami kuvaili , tulomatka oli rajuhko.  Niin että uni maistui....
Aamulla herättiin auringonpaisteeseen. Tuulta oli, mutta lämmintä.Tämäkin satama oli ennestään tuttu..
Nyt oli tarkotus kuitenkin viivähtää ja katsella  enemmän ympärille.Nätti pieni paikka. Raukkeja l. kalkkikertymiä ja korkeita rantoja.Palveluita on suihku, wc, sähkö, vesi, septityhjennys. Pyykinpesumahdollisuus on läheisessä semesterbyssä.(nyt alkaa ruotsissakin löytyä septityhj.paikkoja )
Rannassa on nättejä pieniä punaisia majoja .

Rami touhuili tekniikan parissa.Polki sitten kylätietä ja osui jollekin rakennustyömaalle. Sieltä pappa lupasi tuoda meille naftaa kanisterilla ja viedä jäteöljyt mennessään. Oli nimittäin vaihdettu öljyt koneeseen.  Minä poljin sitten pyykinpesuun n. 500 metrin päähän.Kiva oli ajella lämpimän tuulen löyhytellessä.Tuoksu oli niinkuin etelämpänäkin ja  kauniita luonnonkukkia ympärillä. Parin tunnin kuluttua hain koneesta pyykit pois.

Kesäkylässä oli ihmisiä mökkien pihoilla juhlatamineissa. Kuulemma Jungfru-Raukilla piti oleman häät kohtapikaa ja hääjuhlat rannan ravintolassa. Jungfrulle ihmiset sitten vaelsivat hääseremoniaan.
Me kävimme myöhemmin illansuussa siellä kävelemässä. Raukin juurella oli kovasti ripoteltuna punaisia
kukan terälehtiä- ilmeisesti se oli vihkalttarina. Paikalta oli merelle mahtavat näkymät. Kukkivia pensaita
oli monenlaisia ja paljon meille outoja rantakasveja.( laitetaan kuvia). Sataman rannassa oli uimaranta ja siellä lapsiperheitä lauantainvietossa.
Satamassa oli pari ruotsalaista venettä ja illansuussa tuli nuoripari suomen Högsårasta. Asuvat kuulemma siellä luotsituvassa.
Soitin Tainalle Nynäshamniin kuulumisia.( Eve ja Andruskin olivat menossa sinne seuraavana päivänä. Olivatkin sitten vierekkäin laiturissa.)

Aikaisin jo mentiin nukkumaan illasta. Puolenyön aikaan herättiin sitten kyllä hääjuhlien musiikkijumputukseen.
Meri oli silloin ihan tyyni, niin että ääni kantoi. Myöhemmin satelikin hiljakselleen .

Aamuaskareiden jälkeen klo 8 lähdettiin jatkamaan matkaa kohti Visbytä. Vastatuulta riitti vieläkin , parhaimmillaan puuskissa 15 m/s. Matkaa oli n.15 merimailia. Kolmen tunnin kuluttua oltiin perillä melko läikkeisessä satama-altaassa.