perjantai 24. kesäkuuta 2011

KALMARISSA 23-25/6 Juhannus

Kalmariin tultiin 23. päivä torstaina klo 20.10.
Veneitä satamassa on kovasti, mutta onhan satamakin suuri ja paikkoja riittää.Yhtään suomalaista venettä ei näy.
Saksalaisia , tanskalaisia ja englantilaisia ja tietty ruotsalaisia kyllä.

Satamakonttorin palvelut ja hintataso on kyllä ok. Satamamaksu +sähkö on vain 210 kr/vrk. Siihen sisältyy suihku ja wc. Saunankin lämmittivät meille erikseen samaan hintaan illaksi. Yhteissauna se on ..saa tulla kuka haluaa miesten tai naisten puolelta. Kuulemma käyttävät pyyhettä saunassa suojanaan. Me saimme kyllä saunoa ihan kahdestaan ..tai miten sen ottaa.

Ennen saunaa syötiin pyttipannua . Kapten Morganit kyllä otetaan aina heti satamaan tultua..vain 2-4 cl snapsi.

Seuraavana aamuna noustiin vasta klo 9 maissa. Aamupalan jälkeen pyöräiltiin kaupunkia katselemaan.
Linnaan on tutustuttu jo 3 vuotta sitten. Filmautimme itsemme Kalmarin Unionin muistomerkillä. Saksalainen rouva otti kuvan ja vuorostaan mefilmasimme hänet miehensä kanssa. Tuomiokirkko on komea. Huomiota herätti heti
oven lähellä oleva loossi lapsia varten. Siellä oli keinulammas ja kirjoja ja leluja ajankuluksi lapsille.
Vankilaa ja sen porttia ihailimme ja otimme kuvia. Muistaakseni rakennusvuosi oli 1872 roomalaisin kirjaimin.
Kaupat olivat kaikki kiinni näin juhannusaattona. Yks COOP ruokakauppa oli auki. Rami sai juhannuspullaa. Sää on ihan lämminja aurinkoinen. Hihattomassa puserossa tarkenee.
Hiljaista on kaupungissa täälläkin juhannuksena. Yritetään katsella olisko jossain jotain tapahtumaa..vaikka juhannussalkoasiaa. Juhannuksentoivotusviestejä ja puheluita on saatu ja lähetetty.  Iltaa istuttiin
jonkin aikaa sitloorassa ja katseltiin rannan kulkijoita.

JUHANNUSPÄIVÄ.

Herättiin klo 7 maissa. Aamu oli vähän viileä, mutta aurinkoinen.
Kävin aamulenkillä linnan ympäristössä. Muuten,  vierassatama-alueella on matalan satamakonttorirakennuksen ja turistbyrån jatkeena merenkäynti-opisto ja Linne´ yliopistoa, luonnontieteitä.

Puistikossa oli rannassa kova lintujen meteli ,lokeista ja tiiroista. Rantapolulla oli tungokseen asti hanhia. Kakkapötkyä oli kovasti ympäriinsä.

Linnan viereinen puisto on tosi kaunis. Sen yhteydessä on Kalmarin taidemuseo ja kesäteatteri. Mainostivat
kappaletta :The return of the loosers.(luusereiden paluu).Puistikon takana oli nätti pieni Slottshotell.
Linnan takana oli vanha hautausmaa. Tietenkin hyvin hoidettu ja siisti. Sisääntuloportin vieressä oli mainos,
että Jenny Nyström teatterikoulun oppilaat esittävät hautausmaalla tiettyinä päivinä otteita Kalmarin historiasta.
Mainostettiin myös opastettuja kiertokävelyitä hautausmaalla. Olis ollut mielenkiintoista, mutta eipä sovi meidän aikatauluun.

Rami valmisteli aamusta lähtökuntoon kansiasioita. Illalla vaihdoimme "jenni purjeen" itsejalustavaan fokkaan.
Se on helpompi hoidella. Siitä minä tykkään.Ilta oli ihan tyyni ja siksi vaihto kävi sähäkästi.
Suihkussa pitäis vielä käväistä. Sitten lähdetään lillumaan pikkuhiljaa kohti Diesel laituria klo 10 maissa.
Ja matka jatkuu Torhamniin luultavasti.
HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE TEILLE !!!