perjantai 12. elokuuta 2011

Portosinistä etelään

Portosinístä lähdettiin aamulenkin ja tankkauksen jälkeen kohti Ria de Pontevedraa l. Pontevedra lahdelle. Päivähän oli torstai ja 4. elokuuta ja kello 11. Matkaa oli n. 35 nM. Sää oli sumuinen ja lämmin. Välillä tihutteli vettä. Korkeaa rantaa näkyi välillä enemmän ja välillä vähemmän. Puolivälissä sitten ilma kirkastui vähän ja saatiin hyvää tuulta purjehtimiseen. Purjehdittiin lahden etelärannalle ja ajateltiinkin jäädä siihen ankkuriin sopivalle ankkuripaikalle. No ankkuripeli oli ihan mykkänä. Siitä oli maadotusjohto hapettunut irtipoikki. Suunnitelma meni uusiksi. Käännyttiinkin sitten pohjoisrantaan kohti Sanxenxon satamaa.

Suuressa ökysatamassa oli komeita moottoriveneitä enemmän kuin purjeveneitä. Vasemmalla oli laituri jossa luki Muelle de espera l. waiting dock l. odotuslaituri. Siihen kiinnityimme kyljestä niinkuin pari venettä ennen meitä. Ketään ei näkynyt eikä kuulunut . Kello oli silloin 17.30. En viitsinyt kutsua kanavaa 9. Kävelin hakemaan satamakonttoria. Löytyi kaukaa perimmäisenä satama-alueella. Rakennelmat oli kyllä ökyluokkaa niinkuin veneetkin. Vasta rakennettuja liikkeitä: vaate ja venetarvike kauppoja ja ravintoloita joka lähtöön.Konttorissa oli kaksi naista. Kysyin miten toimimme. Tulimme juuri satamaan. Toinen naisista kysyi olenko kutsunut kanavaa 9. Sanoin,että en ole vaan ajattelin tulla paikanpäälle .Soitti jonnekin ja kysyi vielä veneen nimen ja pituuden. Kertoi sitten, että marineero tulee veneellemme. Gracias y hasta luego !

Marineeroa ei näkynyt vielä seuraavanakaan päivänä. Kävin taas konttorissa ja kerroin ettei kukaan ole käynyt meitä tervehtimässä. Konttorin tyttö otti satamamaksun 35 euroa ja72 centtiä . Kallei tähän asti. Kerroin että lähdemme iltapäivällä. Oli vasta perjantaiaamu ja edellinen yö meni tässä satamassa huonolla unella, kun rantaravintolassa soi baila-baila  puoliltaöin aamu viiteen. Kertoi, että viikonlopuksi on tulossa regatta ja silloin kyllä meteliä tulee enemmänkin olemaan. Pahoitteli kyllä tilannetta.

Kippari oli jo illalla korjannut ankkurikoneen säätimen kuntoon. Lähdimme sitten katselemaan kaupunkia . Sataman taakse oli jo rakenteilla iso areena ilmeisesti sitä regattaa varten. Kova-äänisiä trimmattiin koko ajan. Kyllä säälitti kaupungin asukkaat.

Kaupunki oli kyllä komea. Korkeita ja aika uusia kerrostaloja oli paljon. Erikoista oli nähdä moderni uusi kirkko näillä seuduin. Kaksi suurta uimarantaa oli kaupungin edustalla. Ihmisiä niissä oli kovasti auringonotossa ja pelailemassa ja lapsia leikkimässä. Sää oli sellainen puolipilvinen. Aurinko oli kovin lämmin , ihan pistävä välillä. Kaduilla ja kahviloissa oli kovasti porukkaa..perjantai puoliltapäivin. Metkin juotiin cafeet con lechet ja tähänasti parhaat croisantit ja pienet jäätelöt.

Sitten tultiin valmistelemaan lähtöä Islas Cies saarille. Kippari raahasi kannelta kumiveneen laiturille pumpattavaksi sillä aikaa kun minä kokkailin lounasta. Tuli sitten ilmoittamaan ettei kannata pumpata paattia, kun lattiaosa veneestä onkin jäänyt kotiin Kempeleeseen autotalliin.
Että silleen... muut osat kyllä oli mukana. Pitänee pyytää Kaitsua lähettämään se pohjaosa vaikka Cascaisiin Portugalin puolelle ennen Madeiralle lähtöä.

ISLAS CIES saaret olivat vain kahden tunnin päässä Sanxenxosta. Matka oli pitkää loivaa aaltoa
aurinkoisessa säässä. Koneella mentiin koko matka.  Komeaa rantaa aika lähellä ajettiin. Kalanpyydyksiä jahdattiin taas. Pieniä kalastajaveneitä oli liikkeellä.

Komeita ovat nämä saaret :ensimmäisenä Isla del Norte ja etelämpänä Isla de St  Martin.Saarten edustalle on merkitty kartalla ankuripaikkoja hiekkarantojen edustalle. Ensimmäissä poukamassa oli
laituri saareen ihmisiä kuljettavia laivoja varte.  Rannassa oli sivulla iso telttakylä, joku leiri vissii  oli menossa. Ihmisiä kulki muutamia rannassa. Saaret ovat tosiaan komeita ja korkeita. Muutama rakennus oli rinteessä. Näytti, että rannan tuntumassa oli pitkä rivi aurinkopaneleita. Me oltiin siis ankkurissa n. ½ km:n päässä rannasta.  Saaret ovat luonnonsuojelualuetta. Lintuja on aivan kamalasti. Maihin nousuun pitäis kuulemma olla lupa anottuna. Kuitenkaan sitä ei ole meidän kuuleman mukaan keltään kysytty. No me pysyttiin veneessä.

Illasta viris kova tuuli. Tuuli ulvoi mastossa ja vene pyörähteli ja keikkui . Nukkumisesta ei tullut mitään ennenkuin aamulla klo 5 kun tuuli tyyntyi. Samalla alueella oli 4 muuta purtta ankkurissa.
Nukuttiin sitten puolillepäivin.

Jatkettiin matkaa kierrellen seuraavaan saarten poukamaan. Sielläkin oli muutama vene parkissa.
Saarten komea majakka näkyi tältä lahdelta. Sitten päätettiin siirtyä samalla Vigon lahdella pohjoisrannalle aivan lähelle. Purjehdittiin matka n. 4 nM. Taas saavuttiin kartalla merkittyyn  poukamaan ankkuripaikkaan.  Paikka on suojainen luoteistuulelta. Yön aikana tuuli on kääntynyt ihan vastaiselle. Niemen takaa kuuluu kova meren kohina, mutta meillä on nyt tyyntä ja lämmintä
täällä ankkurissa. Ankkuripallo on asiallisesti osoittamassa ankkurin paikan. Lisäks kippari kehitteli ankkurin kettinkiin systeemin mikä estää veneen soutamisliikkeet. Mikäs tässä on ollessa.Toivottavasti huomennakin on lämmin auringonottoilma istuinkaukalossa. Huomenna vois vaikka pulahtaa uimaan,  Täällä nyt oleillaan ja alkuviikosta siirrytään lahdella Vigon kaupunkia katselemaan ja asioille.

Pitää kirjoittaa muistiin etukäteen , kun ei päästä nettiin . Muuten ei jaksa selailla yhdistettyä loki-ja päiväkirjaa kovin pitkälle. Syötiin muuten vasta gurmee ateria: hernesoppaa(soldaternas) ja juustoleipää ja pullakahvit päälle