sunnuntai 14. elokuuta 2011

PORTUGALIIN Espanjasta 12/8













Baionasta lähdettiin hyvässä tuulessa kohti Portugalia aamulla klo 9.30. Päivä oli lämmin. Purjein mentiin mukavasti ja vauhdilla styyrpuurin loivassa luovissa jopa 8 solmua. Klo 12 maissa oltiin Portugalin rajalla.
Suunniteltiin aamusta yön yli legiä koska näytti mukavalta meno. Aallokko alkoi kuitenkin nousta niin että alkoi suunnitelma mietityttää. Tuuli nousi 35 solmuun ja aallokko oli niin korkeaa, ettei olla moista nähty vielä.Reivattiin kovasti purjeita. Ei enää huvittanutkaan jatkaa yön yli tässä kyydissä. Suunnistettiin lähimpään suojasatamaan n. 15 mailin päässä.Siis Povoa De Varzimiin.

Vähän on jännittänyt tämä Portugalin satamiin meno niinkuin ulkopoliittisista syistä suomalaisella lipulla. Alkumatkasta oli jo nostettu Portugalin kohteliaisuuslippu.... onneksi. Sataman suuta tiiraillessamme siinä myrskyssä, alkoi rannasta jostain aallonmurtajan takaa kuulua pauketta. Ilmaan lenteli peräkkäisiä savupommeja muutamia kovasti paukahdellen. Oli vielä ihan valoisaa. Ajateltiin ,että no niin... Syytä ei tiedetä moiseen.

Satama-altaan ponttoonilla oli siinä tyrskeessä englantilaisia veneilijöitä. Osoittelivat meille paikan ja tulivat ottamaan vastaan. Hyvin meni taas rantautuminen. Satamakonttoriin mentiin samantien. Vastaanotto oli ystävällinen ja kohtelias. Kaupungin kartta saatiin ja muuta infoa. Ilta alkoi jo pimetä..nukkumaan.

POVOA DE VARZIM 12-13/8 PE-LA

Aamulla käytiin katselemassa kaupunkia vähän pikimiten. Katseltavaa olis kyllä riittänyt pitemmäksikin aikaa. Muutama kuva otettiin. Rakennettu on rantaa ja vaikutelma kaupungista oli siisti. Ei tosiaankaan mikään tuppukylä. Kippari lähti pian valmistelemaan lähtöä eteenpäin. Minä istahdin rantakahvilaan kahville ja kirjoitin kullanmuruille kortit ja pari muuta. Pyörämme näyttivät herättävän uteliaisuutta. Hymyileviä katseita saatiin..

Paluumatkalla veneelle kävin maksamassa satamamaksun. Se oli vain 15 ,50 euroa/ vrk. Tulostetun kuitin sain ja virkailijanainen kyseli matkamme jatkosta ystävällisesti. Käsipäivällä hyvästeltiin ja kiiteltiin. Ennen minua saksalainen ja englantilainen pariskunta neuvotteli saman naishenkilön kanssa veneen pidemmästä säilytyksestä satamassa. Kuulostivat tyytyväisiltä . Hinta vaikutti olevan edullinen. Mitä kauemmin sitä huomattavasti edullisempaa. Hyvähän se on jostain Englannista tai Saksasta lentää tänne valmiille purjehtimaan.

Povoasta lähdettiin paikallista aikaa klo 13.15. Ilma oli pilvinen ja vähän viileä. Meri oli tyyni. Aurinko paistoi välillä. Yritettiin seilata, mutta niukassa oli tuuli. Koneajoksi meni. Purjeet oli vaihtelevasti apuna.
Liikennettä ei ollut minkään vertaa. Ajatus oli mennä Penicheen, mutta Reedsin almanakan infon mukaan Nazarea olis parempi pienveneelle. Näinpä sitten uskoimme. Nazare on n. 20 mailia pohjoisempana siis meitä lähempänä.Kalanpyydyksiä kytättiin taas. Täällä merkitsevät ne lipuin kun taas Espanjassa enimmäkseen palloin. Sumua oli vaihtelevasti ja loppumatka niinkuin säkissä viimeiset 4 tuntia.Taas oli tutka, AIS ja plotteli arvossaan.

Vuorotellen otettiin illasta torkut. Jännä juttu sattui, kun kippari tutki kirkkaalla valonheittäjällä onko tutkan näyttämä piste joku kalastusmerkki. Yht´äkkiä ilmestyi valokeilan osuessa veteen satapäin hyppiviä kaloja. Lienneetkö niitä lentokaloja ?Olipa mukava seurata. Mukavaa oli myös seurata mistä ilmestyi parvi nälkäisiä lintuja vaikka oli säkkipimeää. Siinä alkoi juhlat. Hauskuttivat meitä !!Puolenyön aikaan oltiin Figueira da Fozin kohdalla. Taivaanrannassa näkyi muutama tosi komea raketti .

Yks purjevene ohitettiin puolenyön jälkeen. Mastovalo vain näkyi. Sitten pian nähtiin edessäpäin vilkkuva punainen valo. Kutsuivat VHF:llä.hyvällä englannilla ja puheliaana. Aluksia oli 6 mailia pitkä letka . Kehottivat
muutamaan kurssia hieman enemmän paapuuriin ( portside). Suositus oli tosiaan 6 mailia tähän suuntaan.
Calvin niminen alus kysyi tiedämmekö ohittamamme purjeveneen nimen. Emme tienneet. Sillä ei ollut lähettävää AIS:ia. Tuntui olevan heidän tiellään. Yhteys veneeseen ei heillä onnistunut. Ilmeisesti letkan johtoalus joutui lähettämään kumiveneen paikalle käännyttämään veneen. Maissa kuulimme myöhemmin että alukset liittyvät öljynetsintään.Alusten merenpuolelta kuului ammuntaa ja välähdyksiä.
Vahinko vaan,  että.sumussa emme tarkemmin nähneet aluksia ja niiden toimintaa.

Klo neljän jälkeen sitte aloimme tiirailla säkkipimiästä rantaa. Yht´´äkkiä valoja alkoi kiilua kun oltiin jo sataman portilla. Kello oli silloin puoli kuusi. Vierasponttoneilla kiereltiin etsien paikkaa. Täyttä oli . Kylkikiinnityksessä oli moni jo ennen meitä. Eipä kiinnostanut herättää nukkuvia. Suunnistettiin privaattipaikalle. satama-altaan pohjoispäähän. Ponttoonilaiturin päähän pistettiin kiinni kyljestä. Ponttonilla oli satamäärin lepäileviä lokkeja. Ja sen mukaan oli laituri liukas lokinpaskasta. Kansipäälliköstä tuli siinä vaiheessa langennut nainen. Pysyin kyllä ponttoonilla. Kyllä oli poistuvissa lokeissa ääntä. Nukkumaan pistettiin heti. Herättin ylös vasta klo 11 jälkeen.

Satamakonttoriin suunnistettiin. Matkalla jo tuli vastaamme siististi pukeutunut nuorimies ponttonilla. Niinkuin muotilehden kansikuvasta. Kätteli ja toivotti tervetulleeksi. Saimme vaihtaa paikkaa pois lokin ...semmosesta.
Tuli avuksi siirtoon. Piti kirjoittaa paperille ylös että olemme tässä satamassa koska vierassatama oli täysi. Venekerholaiset kuulemma haluaisivat pitää alueensa omanaan. Satamamaksu on 20, 60 euroa . Pyykkäys maksaa vain 1,50 euroa / koneellinen. Siis nyt pyykille. Onkin jo kertynyt pestävää.   Täältä ei heti lähdetäkään. Pyykätään ja siivotaan ja sitten katsellaan maisemia. Ehkä täältä menemmekin käymään Lissabonissa.Viereisen veneen omistaja oli ystävällinen. Kehotti kääntymään puoleensa jos on ongelmaa. Veneillä näkyy olevan paljon väkeä sunnuntain vietossa rannassa laiturissa. Iltapäivästä aurinko paistaa jo kuumasti. Taidetaan lähteä illalla pyöräilemään kaupunkiin. Andre´ kertoi että viidessä minuutissa sinne pyöräilee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti