torstai 10. heinäkuuta 2014

Lyhennettynä Puolan matkan alkutaival

Matkaan päästiin vasta 14/6 lauantaina. Samana päivänä oli Oulun meripäivät Toppilassa.
Matkaanhan lähdettiin yhdessä Leinosen Tainan ja Ollin kanssa. He omalla s/y Zanallaan.
Leinosten venepaikka on Toppilansalmessa. Tutustuimme ensin meripäiviin ja sitten menoksi samana päivänä klo 17 maissa.

Nettiin on päästy vasta nyt. Siispä ajattelin kirjoittaa ennestään tutuista suomen ja ruotsin osuuksista vain lyhennetysti.

Toppilansalmesta ajelimme ensin yöksi MARJANIEMEEN Hailuotoon.Siellä irrotimme köydet aamulla klo 7.
Seuraava pysähdys oli KOKKOLAssa. Sinne oli sovittu sivukapellien asennus veneeseen. Mustallakarilla olikin jo vastassa Björndalin Rauha ja Imma ja poikansa Tomppa joka toi ja kiinnitti seinustat. Kaikki kävi kuin siimaa.
Ulla siskoa kävin katsomassa sairaalassa. Systerille tehtiin viikkoa aiemmin selkäleikkaus. Toipuilemassa on.
Joitakin tuttuja ehdittiin tavata Kiva !

Kokkolassa pidäteltiin vähän tuulta. Tiistaina iltapäivällä jatkettiin matkaa. Tarkoitus oli ajella suoraan ruotsin puolelle Holmö`´lle. Kone kuitenkin rupes valittamaan. Viimemetrit mentiin Zanan hinauksessa PIETARSAAREEN
koska tuuli tyyntyi olemattomiin eikä purjeilla päästy minnekään. P.saaressa  Volvon laiturissa oltiin klo 22 illalla.
Ongelmaa oli Zanassakin . Automaattiohjausta Olli ei saanut toimimaan, vaikka luuli, että Kokkolassa se korjautui.

Jeppestadissa sitten suodatettiin tankista dieselit ja tankki pestiin ja suodattimet vaihdettiin. Olli sai per puh automaattiohjauksen kalibroitua oikein ja asia hoitui heillä  sillä.


Torstaina 19/6 jatkettiin matkaa NORBYSKÄRIIN Ruotsin puolelle. Purjein meni matka hyvin. Poijussa piti yöpyä kun saaressa ruotsalaiset olivat vallanneet kylkikiinnityksessä koko laiturin. Seuraava etappi oli TRYSUNDAn kaunis satama. Siellä sitten vietettiin juhannus. Ruotsalaiset olivat jo klo 16 maissa saapumisaikaamme juhlatuulelle ja satamassa iloinen puheensolina.

Tilattiin juhannussauna uudesta nätistä saunarakennuksesta. Yllätys olikin sitten melkoinen, kun suihkuhanasta tuli vain jääkymää vettä ja uimavesi olis ollut yhtä jäistä. Muuten koko alkumatka Puolaan asti oli kylmää.
Sää oli ihan hanurista toteaa kipparikin.
Juhannus meni sitten ihan rauhallisissa merkeissä lopulta. Saareen ajoi meripelastuksen vene erään veneen perään. Ei tiedetä mitä oli tapahtunut, mutta veneestä siirrettiin nainen paareilla niska tuettuna meripelastus veneeseen. Tämä asia hiljensi sitten koko juhannuksenvietto porukan.

 s/y Zanan miehistö (Taina ja Olli ) juhannusaattona.


Juhannuspäivänä matkaa jatkettiin" Korkean Rannikon" läpi HÄRNÖSANDIIN. Konevika jatkui. Tunnin,  parin käytön jälkeen alkoi valitus. Purjehdittiin tietty niin paljon kuin suinkin,mutta rantautuessa olis koneen hyvä toimia. Sunnuntaina jatkettiin kohti Sundsvalia. Sielläkään ei ollut enää volvolle korjaajaa. Koneellahan oli vielä takuu voimassa.

 Härnösandista etelään.  Edessä on kaksi avattavaa siltaa.


SUNDSVALISSA käytiin vierailulla kanarianreissulla tutustumaamme  Janin luona. Jan haki meidät kotiinsa autolla.
Asuvat Söråkerissa vaimonsa Inga-Lisan kanssa. Talo oli entinen torppa ja Janin kotitalo. Olihan se nätisti entisöity ja uusittu ja vähän laajennetukin. Talo on töyräällä ja näkymä sieltä on merenlahdelle, jossa heillä on veneen paikka satamassa. Matkaan menee kuulemma 10 minuuttia pyöräillen. Mukavasti meni ilta illastaen hirvipaistia ja muuta hyvää. Toivotaan, että seilaavat ens kesänä Ouluun.

Juhannus takana. Vaatetus kuin myöhäissyksyllä. Kesää odotellaan.

Zana Sundsvallissa pursiseuran satamassa Hjärtsmannin venetarvikeliikkeen laiturissa.
Sundsvallissa nelostien uusi silta. Vielä keskeneräinen. Tulevaisuudessa kaupunki ohitetaan siltaa myöten.

Tiistaina 24/6 illansuussa rantauduttiin tuttuun AGÖn saaren satamaan. Täällä oli rakennettu uusi nätti grillikatos. Sauna oli entinen, mutta lämminvesisäiliö oli poltettu käyttökelvottomaksi. Vain Olli kävi saunomassa .

Seuraavana päivänä 25/6 tultiin klo 20.30 ÖREGRUNDIIN. Pohjoisesta tuuli ja jouduttiin perä tuuleen poijuun. Moringköysipaikat toisella puolella laituria olivat varatut. Hyvin pärjättiin kuitenkin tuulesta huolimatta. Käytiin syömässä pizzat samassa paikassa kuin v. 2011. Muisteltu on kuinka hyvää se oli. Olli tarjos silloin ja Rami nyt . Hyvää oli edelleen. Täällä saatiin Volvo Penta asiantuntija paikalle heidän omassa laiturissaan. Päällisin sanoi kaiken näyttävän olevan kunnossa. Kone toimikin nyt tänne tullessa ihan hyvin. Ei tarvinnut kansipäällikon enää pumppailla konetta konehuoneessa rantautumisvaiheessa kuten vielä Sundsvalissa. Ilmeisesti konevikaan oli vain syynä "törky " dieselissä ja ehkä pieni määrä vettä, mitkä pikkuhiljaa hävisivät uuden dieselin ja suodattimien vaihtojen jälkeen. Tankatessa on käytetty omaa "suodatintötteröä"
Öregrundissa on kaunis satama ja ympäristö myös kukkapihoineen ja hyvin hoidettuine vanhoine rakennuksineen Jasmiinit mm. olivat kukassa. Ilmakin oli jo lämmennyt sen verran, että suojan puolella tuulelta ihmiset olivat jo hetken vähemmissä vaatteissa.
Tuuli aika kylmästi koillisesta.



 Kansipäälliköt päiväkahvilla suojaisella pikkukadulla.

S/Y:t seairis ja zana Öregrundin huvivenesatamassa.

Tukholman saariston läpi ajeltiin seuraavaksi. BLIDÖn saarella yövyttiin seuraavan kerran 27/6 perjantai-iltana lähellä Furusundia. Satama oli suojaisassa lahdenpoukamassa. Rannassa oli krouvi mihin maksu suoritettiin. ( 150 kr/vrk täällä) Hinnat yleensä ruotsissa 150- 350/vrk riippuen sataman koosta ja palveluista.


Suojeltujen merimetsojen valtakuntaa. Kaikki elollinen on kuollut ja ammoniakin haju on kamala. Haisee kauas. Tällaisia saaria on Tukholman saaristossa useita.

Lauantaina pysähdyttiin (28/6 ) VAXHOLMIIN. Sateli ja tuuli kylmästi. Venepaikat saatiin . Sunnuntaina alkoi Tukholmasta Gotland Runt purjehduskilpailu. Menimme bussilla sinne katsomaan. Väkeä oli kovasti lähtöpaikalla ja kaiken maailman kojuja tavaraa kauppaamassa. Oli tietty venetarvikekojuja myös. Lähtöhän oli kuninkaan linnan edustalta. Kuvia otettiin täälläkin.Saa nähdä saadaanko laitettua tekstien väliin blogiin.
Kippari tilautti tänne yhteen kojuun uuden paremman jiippijarrun. Takaisin Vaxholmiin palasimme vesibussilla. Niitähän täällä saaristoalueella kulkee saarelta saarelle niinkuin ainakin busseja. Bussi lähti grand hotellin edestä ihan läheltä.
Vaxholmista mentiin  bussilla Tukholmaan ja takaisin tultiin tällä vesibussilla.
Vaxholmin sataman polttoainelaituri.

Vaxholmin linnoitus mistä venäläiset eivät päässeet läpi koskaan yrityksistä huolimatta.

Tukholmasta kuninkaan linna edustalta starttasi Gotland rund  purjehduskilpailu.

Saman kisan alkua.

Grönalundin huvipuisto.

Samana iltapäivänä jatkettiin matkaa kilpaveneiden välissä puikkelehtien kohti SANDHAMIA LÖKHOLMENIN satamaan yöksi. Täällä oli myös dieselin tankkauspaikka. Matkalla tuuli oli melko tyyntä ja kilpailijoiden matka purjein eteni kovin hitaasti. Koneella oli mukava ohitella. Vierassataman vesi ei riittänyt meille, joten yövyimme jäsensatamaan ihan vieressä.

Aamulla 30/6 maanantaina irrotettiin köydet  kohti Gotlantia. Siitäpä kerron toisella kertaa ja ehkä vähän tarkempaan.

Kilpailun osanottajat tuskailivat tyynessä kelissä kun me joilta ei ollut kiellettyä käyttää moottoria ohitimme heidät matkalla Gotlantiin. Morjestimme yhtä Oululaisvenettäkin.

Yöllä ohitimme suurimpia veneitä, jotka olivat ehtineet Gotska sandön  eteläpuolelle. Tuulta ei juuri nimeksikään, vaikka kuvasta voisi toisin kuvitella.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti