perjantai 11. heinäkuuta 2014

SANDHAMNISTA Ruotsista- GOTLANTIIN  30/6 2014

Sandhamnista saatiin siis tankattua edellisenä iltana sekä dieseliä että vettä. Kohti Gotlantia irrotettiin  köydet klo 7. Aamu oli lämmin ,tyyni ja pilvinen. Pari venettä tuli vastaan alkumatkasta. Gotland Runt kilpailijoita lillui
edelleen jokapuolella edessäpäin. Lilluneet olivat tyynessä koko yön. Liekö kaikilla osallistujilla pakollisena AIS. Meillä näytti AIS ihan risuaidalta. Oululainenkin porukka oli mukana kilpailussa. Koneojoa siis oli meillä koko matka. Reittipiste otettiin Lickershamniin Gotlannin pohjoisosaan. Matkaa on n.89 nM.

Mukavaa touhuilua matkan aikana piti keksiä. Ihana tunnehan oli, että nyt sai vähentää vaatetusta ihan reilusti.
Minäkin vähän siivoilin . Kippari teki jotain pikku korjauksia. Välillä "joogattiin" vuorotellen mikä meillä tarkottaa oikaisua pitkälleen. Olli kertoi 8 tuntia putsanneensa istumakaukaloa. On se Arska l. automaattiohjaus poikaa !
 Perillä Lickershamnissa oltiin klo20.55.  Satamassa on poijukiinnitys ja paikkoja kymmenkunta. Kolme venettä oli kiinnittynyt kyljittäin, mutta hyvin sovittiin. Satamakonttori on auki klo 9-19.Sseuraavana aamuna maksettiin 260 kr vuorokaudesta, sis. sähkön. Siistit vessat ja suihkut ja roskahuone ovat koodin takana ja sis. hintaan. Sea Irikselle tämä oli jo 4. käynti. Rannassa on krouvi mistä saa syötävää ja juotavaa. Puolen kilometrin päässä leirintäalueella voi pestä pyykkiä.

Likershamnin sataman rantaa ja huoltorakennuksia.

Kipparit köysihuoltohommassa.

Ranta-aitalla ikää ehkä  enemmän kuin kuvatuilla yhteensä.???

Taina ja Jungfru rauk. Näitä  kalkkikivimuodostumia on useita Gotlannin pohjoisosassa.

Paikallista rakennuskantaa.

Aamulla käytiinTainan kanssa kävelyllä pitkin rantatietä ja Jungfru raukilla., korkealla kalkkimuodostelmalla.
Kuviakin otettiin. Raukithan ovat tyypillistä pohjois-Gotlantia.Kipparit touhuilivat veneillä köysien kimpussa.
Satamakonttorista ostettiin savukalaa.

Puolalainen perhe oli Gdyniasta vierellä Targa moottoriveneellä. Olivat ostaneet sen Vaasasta. Nyt olivat menossa Ahvenanmaalle. Kyseltiin heiltä Puolan asioista. Tulivat veneeseen ja lahjoittivat meille kirjan Gdynia,Sopot ja Gdansk. Lupasivat vielä paikkansa meille Gdynian satamasta J-laiturista kun nyt ovat kuukauden poissa sieltä. Ihan hyvää englantia puhuivat. Marta kirjoitti puh numeronsa minulle josko vaikka tarvittais jotain apua.
Puolalais pariskunnan Vaasasta edelliskesänä ostama Targa vene .

Täällä nähtiin kesän ensimmäiset uimarit. Sää jo vähän lämpimämpi.

Sataman edustalla on uimaranta. Meikällä vielä on talviturkki päällä, mutta ens kertaa näkyi pari ihmista hyppääämässä veteen ja lapsia oli kahlaamassa.

Iltasella vielä käytiin kävelemässä porukalla ihailemassa paikallisia kotitaloja. Meille outoja kukkia on aina mukava tutkailla.  Saarella on kovasti villikaneja. Niitä hyppeli niityillä ihan päntiönään. Paikalliset kertoivat, että joskus niihin iskee joku tauti ja silloin popula vähenee hetkeksi. Illalla  pelattiin vielä Zanalla ristiseiskaa. Pikkuporukalla on ihan mukava reissata. Kaks yötä täällävietettiin.

LICKERSHAMN-VISBY 2/7 keskiviikko

Klo 8.30 lähdettiin eteenpäin. Matka kesti vajaat 3 tuntia (12nM). Vastatuuleen ajeltiin.  Tuuli oli 6m/s. Kustbevakning kävi kyljellä vauhdissa kyselemässä meistä.Veneeseen eivät tulleet. Samalla annettiin tietoja Zanasta. Heille kävivät vain heilauttamassa kättä .

Visbyssä oli kova väentngos.Tiedettiin jo etukäteen , että menossa on Almedals-vecka. Eli ruotsin poliitikot ovat viikon ajan kokoilemassa ja lupaamassa kaikkea kaunista ja hyvää. Satama oli täpötäysi. Saatiin  sullottua itsemme kuitenkin valitettavasti kauaksi toisistamme. Ranta oli täysi ihmisiä ja järjestöjen ja liikeyritysten telttoja. Koko kaupunki vilisi porukkaa.

Kierreltiin kaupunkia  jonkin verran. Tuttu paikka ennestään meille kaikille. Ruusut kukkivat niinkuin ennenkin. Kaunis on kaupunki. Muuria kierrettiin ulkopuolelta etelän suunnasta.

Olemme olleet Visbyssä useita kertoja joten vain Olli tuli kuvatuksi tällä kerralla ruusujen kera.

Seuraavana aamuna päätettiin jatkaa matkaa koska tuuli yltyi 10-15 m/s ja Zanan paikassa satama-allasta läikkyi laituria vasten ihan älyttömästi. Satamamaksu on 350 kr / vrk sis sähkön. Suihkut ja roskamajat ovat koodin takana. Lätykkä maksoi 100kr/ kpl. Kaikki maksut suoritetaan lähtiessä. Lätykästä sai palautushetkellä rahasta takaisin käyttämättömän osan.

Täältä saimme tuoreimman ruotsin satamien oppaan l. Gästhamnsguiden kirjan. Edellinen meillä oli jo kaksi vuotta vanha.

VISBY- KLINTEHAMN  3/7 torstai (22nM)

Puskettiin siis vastatuuleen kohti Klintehamnia. Puuskissa tuuli 15m/s. "Herresmies ei luovi" sanotaan.
Perillä oltiin klo 13 maissa.

Las Palmasista tuttu Håkan oli meitä jo vastassa laiturissa. Oli raivannut kotisatamassaan meille valmiiksi paikat. Las Palmasissa olimme reissuvuonnamme samassa laiturissa ne yli 6 kuukautta. Håkan ja vaimonsa Marianne olivat meillä vieraana viime kesänä veneellään Seelarissa  Hallberg- Rassy 35 veneellään nimeltä Amiga Maris.

Vierailulla familjen Matsonin luona. Hokan ajelutti meitä saaren eteläosassa useissa paikoissa.

Lilla Karlsön ja Stora Karlsön ohitimme itäpuolitse.

Sää oli tuulinen ja kylmä. Håkan ajelutti meitä ympäristössä. Käytiin myös Burgsvikissa minne seuraavaksi siirryimme odottamaan ylitystä Puolaan. Mattsonit tarjosivat kotonaan koko porukalle Gotlannin lammasta
 ja muuta hyvää.  Oli mukava vierailla vuorostaan heidän kotonaan. Mattsoneilla on kolme lasta.Tytär miehineen on lammasfarmari.. Näimme ihania Gotlannin lampaan taljoja. Nämähän ovat harmaita ja kiharaturkkisia. Matkakassa ei kuitenkaan kestänyt nyt ostoa ( 2500 kr/talja noin ).  Mukava oli taas tavata.

KLINTEHAMN-BURGSVIK   4/7 perjantai (28 nM )

Aamusta jatkettiin matkaa klo 8.45. Nyt päästiin taas purjehtimaan mukavassa aurinkoisessa säässä.
Håkan kertoi, että seudulla runsaana pesivät linnut ovat nimeltään Sillgrissloja. Nämä ovat niitä lintuja joita näin pitkinä letkoina jopa 100 m pitkinä pitkällä reissullamme. Lentävät jonossa ja lähellä meren pintaa. Väriltään mustia ,mutta alusta on valkoinen. Stora- ja Lilla Karlsöllä mitkä saaret ovat tällä alueella ovat luonnonsuojelualueita ja näiden lintujen pesimäalueita.

Just tähän aikaan heinäkuuta kuulemma ornitologit tulevat katselemaan kun näiden lintujen poikaset heittäytyvät korkean saaren kallioilta veteen. Kuulemma osa päätyy rantakivikkoon , mutta selviytyy siitä kurkun alla olevan paksun rasvakerroksen ansiosta. Pitää ottaa selvää mikä lintujen suomalainen nimi on. Olisko se kiisla ? ? Enpä tiedä .

Muuten sää Burgsvikissa jatkui lämpimänä. On se kumma miten ympäristön kokee erilailla eri säillä. Eilen tuulessa kaikki näytti tosi ankealta ja tylsältä.
Seutu on hiomakiviseutua. Ostimme pienen liippakiven ja kipparit kuvattiin pyörittämässä kylän keskustassa isoa tahkoa. Satamasta on ruokakauppaan n. kilometri. Tien varrella oli nättejä omakotitaloja.
Istuttin sitten juomaan kaupan edustalle.Siinä oli vierellä leipä- ja pullakauppias. Kertoi isoäitinsä tulleen nuorena Gotlantiin Torniojokilaaksosta piikomaan. Niin että niinkuin maanmiehiä. On tämä maailma  pieni !

Hel (yhdellä ällällä) Puolan Helin niemimaan kärjessä. Hyvä satama, suositellaan. Kaikki tarvittava lähellä.

Illanviettoa merimieskapakassa.

Helin satamalaiturissa tämä poika paistoi makeita sokerimunkkeja joka päivä.

Kansipäällikkö lyhytlahkeisissa. Kesä on alkanut.

Kipparinkaan ei tarvitse hytistä.

Ihmisiä kulki rannassa ja laiturissa kovasti nyt kauniilla säällä. Satamamaksu täällä   oli 200 kr. sähkön kanssa. Suihkut ja vessat olivat ihan ok. Satama oli aika pieni, mutta mahduttiin joukkoon kun satamamiehen avulla raivattiin tilaviin väleihin paikat. Visbyssä oli tankattu dieseliä viimeksi. Täällä saatiin lisää kanisterilla kylän huoltoasemalta. Satamamies käytti kippareita autollaan. Kyyti maksoi 40 kr.

Seuraavana aamuna sitten jatkettiin matkaa Puolaa kohti. Luvassa oli hyvää laitatuulta. Reittipiste otettiin Hel niemen seutuun. Luvassa oli lähes 150nM:n matka. Siitäpä seuraavalla kerralla enemmän !.