torstai 24. heinäkuuta 2014

TALLINNASSA 21-24/7 ma-to

Kalev Yacht Club`in huvivenesatamaan tultiin Dirhamista maanantaina klo 14.50. Matkaa oli 48 mailia.
Satamakapteeni näytti meille paikat. Melko täysi oli satama.
Maksu on  20 euroa/vrk sisältäen veden ja sähkön. Pesu ja wc tilat sisältyvät myös hintaan. Saunakin lämmitetään joskus.

Alue on  suljettu ja kulkemiseen tarvitaan lätykkä, minkä hinta on 10 euroa, mutta sen saa poistuessa ja palauttaessa takaisin.Rakennusten ulkovuorauksia ollaan uusimassa. Saniteettitilat on uusittu jo.

Tallinnahan toimi Moskovan kesäolympialaisten purjehduskilpailujen isäntänä. Olympiasatama on Piritan ja Kalevin alueella. Katsomo on Olympiakeskusta vastapäätä lahdella, Piritan uimarannan puolella. Siinäpä me oltiin vierellä poijussa ja nosturin vieressä. Helle jatkui. Kävimme Ollin kanssa uimassa Piritan hiekkarannalla. Muitakin uimareita oli ranta täynnä. Kahlata saa aika pitkälle.

Satamakonttorista saatiin Tallinnan kartat. Kaupungin keskustaan on vain muutaman kilometrin matka.
Meitä neuvottiin käyttämään bussia, koska Piritan tiellä on katutyötä n. puolet matkaa ja taxit joutuvat odottelemaan jonoissa. Bussilla oli helppo kulkea. Pysäkki on ihan lähellä ja samaa Piritan tietä bussi kulkee  pitkin rantaa Viru keskukseen asti lähelle vanhaa kaupunkia. Keskustaan kulkevat no:t 1A,8,34A ja 38. Kolmen päivän lippu maksaa 5 euroa ja kortti 2 euroa. Saa ajaa niin paljon kuin ehtii ja ladata lisää jos aikaa riittää. Lipun voi ostaa läheltä esim. Servon tavaratalon infosta.
Kalev yacht clubin satama

Tiistaina lähdettiin aamusta heti kaupunkia katsomaan. Kartan kanssa kuljettiin vanhaan kaupunkiin katsomaan kuuluisimmat rakennukset: raatihuoneen , kauniita kirkkoja ja puistoja  ja näköalapaikkoja.
Raatihuoneen torin laidassa ravintoloissa on jo melko suolaiset hinnat. Sivummalla selviää halvemmalla.

Onhan tämä tuhatvuotias kaupunki kaunis. Valloittajaa on ollut monia historian saatossa ja jokainen on
halunnut peukalonjälkensä painaa. On lisätty muuria,tornia ja rakennuksia. Turistiporukoita oppaansa perässä
tungeksi kapeilla kujilla väentungoksessa ja helteessä. Mukavaa oli välillä istua ulkoravintoloissa leppuuttelemassa ja nesteytyksellä.

Kansipäälliköt ihailemassa näköalapaikalta vanhaa kaupunkia

Vapauden aukiolla

Raatihuoneen tori

Teatteri

Viru hotelli

Kävelykadulla

Ostin kaupungilta: Tallinna Tuhatvuotias kaupunki kirjan. Siinä on lyhyttä kerrontaa ja hyvät kuvat alueelta.
Luin kirjan ylitysmatkalla takaisin Suomeen.

Välillä kävimme lepäilemässä veneellä. Illalla menimme uudelleen kaupungille katselemaan iltaelämää.
Kävimme myös matkustajalaiva satamassa ja Old City Marinassa. Kyllä Piritan alue on rauhallisempi , viihtyisämpi ja halvempi. Vanhaa kaupunkia kierreltiin lisää. Pimeän tultua kuultiin eräästä ravintolasta salsa musiikkia. Lattia oli täynnä salsaajaa ja mukavalta näytti meno. Monessa ravintolassa näytti illan tullen olevan vesipiipun polttajia.

Seuraavana päivänä l. keskiviikkona porukka halus olla veneellä ja hoidella kauppa-asioita. Kipparit käyttivät veneitä vuorotellen polttoainetankilla. Täällä se onkin jonkin verran halvempaa kuin meillä. Taisivat kipparit reippaana poikana vielä pestä veneiden kannet ja jopa imuroida  sisätilat.
Minä lähdin yksinäni kaupungille shoppailemaan. Ainahan sieltä jotain tarttuu. En minä  kylläkään  mikään kova shoppailija ole. Kyllä jalkoja sitten väsytti. Uintireissu virkisti päivän päätteeksi.

Seuraavana aamuna päätettiin lähteä kohti Suomenmaata.