sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

PUOLASTA LIETTUAAN 12/7 lauantaina

Tarkoitushan oli jatkaa matkaa vasta illansuussa, kun meille vastatuulen oli määrä vähän vaimeta.
Mutta kun se satama kapteeni näytti tuimana klo 13 aikaa kellostaan, että silloin vuorokausi vaihtuu ja on maksun aika.
Kipparit päättivät,että nyt sitten mentiin. Tuuli edelleen 8m/s ja piikkivastaan. Koneen vauhtia piti pitää pienellä. Siitä huolimatta pohja löi välillä vasta-aallokossa  ihan tarpeeksi. Klo 18 jälkeen tuuli vihdoin vähän hellitti..

Klo 19 maissa  olimme Kaliningradin kohdalla merellä. Meitä oli neuvottu ajamaan 15 merimailin päässä rannasta.
Kaliningradiinhan vaaditaan viisumi ja tarkkana ovat vesirajastaan. Hämärän tultua vhf:stä kuului naisääni epäselvänä luettelemassa koordinaatteja. Jonkin ajan kuluttua meillä näkyi tutkassa liikkuva esine
 rannan puolella. AIS.ia siinä ei ollut päällä eikä siinä ollut valojakaan. Meidän perässä ajavasta Zanasta oli nähty joku valoleimahdus kerran. Ilmeisesti menoamme seurattiin.

 Aamu valkeni taas klo kolmen jälkeen. Koko matka 108 mailia oli koneajoa. Aika raskas reissu siinä kelissä.
Vajaat 20 tuntia matka kesti . Kelloa piti siirtää tunti eteenpäin.

 Liettuan Klaipedan satama on jokivarressa jonkin matkaa vasemmalla puolen . Liikenne joessa on vilkasta. Satama on tyypillinen rahtilaivasatama nostureineen jne.  Satama-alueella kehotetaan kuuntelemaan vhf kanavaa 73.
 Ennen satamaa, kun olin laittamassa leputtajia ja köysiä valmiiksi, alkoi kova sadekuuro. Tais tulla muutama raekin. Kippari huutaa, että tuu äkkiä. Meitä jo ehdittiin kutsua VHF ssä. Ilmoitin molemmat veneet tuleviksi. Kysyivät veneiden tyypit,  nimet ja montako henkeä veneissä on.

Huvivene sataman edustalle tulimme klo 10.40 paikallista aikaa korkean laiturin reunaan. Tiedettiin ,että tässä odotellaan ja kannattaa käydä sillan yli satamakonttorissa kysymässä valmiiksi paikkaa varsinaiseen laituriin pienen sillan toiselle puolen. Silta avataan aina täydeltä tunnilta. En kyllä löytänyt mitään opastetta satamakonttoriin.
Se löytyi  viimein oikealta ravintola rakennuksen päästä. Satamakapteeni oli erittäin avulias. Puhui vain muutaman sanan englantia. "no problem" tuli herkästi. Venepaikat hän näytti  kartalta. Ehdittiin klo 11 avaukselle. Pieni kurvi vain vasemmalle kun silta oli auki. Kaksi miestä pyörittää veiviä sillan keskustassa ja näin silta  siirtyy sivuun petonialustan päällä. Siitä sitten mahtuu vene kerrallaan  suoraan satama-altaaseen.


 Satamakonttori ja ravintola

 Odotuslaituri. Sataman kääntösilta avattiin jokaiselta täydeltä tunnilta ja oli vartin auki.

 Sillan avaamiseen tarvittiin kaksi miestä. Systeemi toimi pelkällä lihasvoimalla.


 Silta avautumassa. Kuva sataman puolelta.

Zana poistumassa satama-altaasta.

Kuva satama-altaasta.

Maksu oli meiltä 20 euroa,  sähkö 5 euroa. Suihkua ja sähköä varten sai lätykän ja pantti siitä oli 10 euroa.
Melko monimutkainen systeemi. Aluksi luultiin , että piti maksaa litinä l. paikall. rahassa. Pankkikoetti ei käy.
Sitten yks suomalainen nainen kertoi, että eurot käy kans. Oltiin jo ehditty väsyksissä käydä etsimässä "bankomatia" Tainan kanssa. Se olikin vähän pitempi juttu.

Ja sitten nukkumaan vähäks aikaa. Oli kyllä nukuttu vuorotellen kolmen tunnin torkut  matkalla.

Illemmalla käytiin katselemassa kaupunkia. Ihan kauniita ja siistejä rakennuksia ja ravintoloita oli jokivarressa.
Kadut ovat pitkälti mukulatiekatuja.  Kaupassa hinnat ovat halpoja meikähintoihin verrattuna.
Illalla käytiin syömässä viereisessä ravintolassa. Isosta tv taulusta näkyi Argentina -Saksa jalkapalloa.
Siksi kait ravintola oli täpötäysi. Ruoka oli hyvää. Listalla luki myös englanniksi. Ystävällinen tarjoilija kävi välillä kertomassa tilauksen edistymistä , koska asiakkaita oli niin paljon. Kaikki tarjoilijat olivat nuoria naisia.

Porukka halus jatkaa matkaa eteenpäin heti seuraavana  aamuna .Herätys meillä oli klo 7. Kippari keittelee
aamuisin   mikropuurot. Sähköä ei ollut. Siispä kaasu avuks. Sähkö napsahti sitten päälle vähää vaille klo 8.
Sovittiin lähtö klo 9 sillan avaukseen. Zanan väki nukkui sikeästi ja heräs klo kymmentä vaille. Ehdittiin kuitenkin. Edellisenä päivänä oli satama kapteenilta jo tilattu tankkausaika  samaksi ajaksi. Näin kuulemma kannattaa tehdä , oli kuultu matkan varrella. Tankkauslaituri on ison joen varressa  vähän eteenpäin vasemmalle. Hyvin onnisti vaikka paikalla oli kova virtaus ja tuulenpuuskia. Maksu käy euroilla, ei pankkikortilla .

Klo 10 oltiin valmiita jatkamaan matkaa. Taas piti kuunnella kanavaa 73 ja ilmoittaa poistuminen ja henkilölukumäärä ja seuraava satama. Hyvää matkaa meille  toivotettiin.

Seuraava satama oli Latvian Liepaja. Alkumatkan tihkusade muuttui aurinkoiseksi ilmaksi. Rannan tuntumassa saatiin mennä purjein miltei koko matka. Leppoisaa oli meno purjein. Tuuli oli sivulta  ja lanteelta. Genaakkerillakin ajeltiin mukavasti. Loppumatkasta piti kuitenkin ottaa kone avuksi. Matka meni nopeasti lueskelle , purjeita trimmaten ja syöpötellen. Tällä matkalla on tullut luettua jo muutama kirja mm. Tove Jansonin Kesäkirja ja Muumipappa ja meri, molemmat  tilanteeseen sopivan merihenkisiä. 

Latviaan Liepajan marinaan tultiin taas mereltä jokivarteen klo 19.45. Satama sijaitsee lähellä  juuri sillan korvassa oikealla. Kanavaa 11 tulee kuunnella jokivarressa. Sähäkkä harbour master oli laiturissa näyttämässä paikkaa. Muutama vene sopii ainoaan laituriin  kylkikiinnitykseen. Matkaan kului 57 merimailia.
Kymmenen tunnin työpäivä oli täysi.


 LATVIAN LIEPAJA 14-15/7 ma-ti

Huvivenesataman edessä on kaksi hotellia Hot Promenad ja joku Fontaine Royal hot.
Näiden väliin on rakenteilla jotain,joten alue oli eristetty aidoin. Sen takanakin näkyi olevan rakenteilla joku stadionin näköinen. Viikonloppuisin satama-alue on kuulemma levoton. Moottoripyöräjengit ja nuoret majailevat rannassa ja saattaapa eväspapereita ja tupakantumppeja lennellä venelaituriin. Nytpä ei pahemmin ollut häiriötä.
Satamamaksu oli meiltä 22 euroa ja sisälsi kaiken. Näin simppelisti asian pitäis olla joka paikassa. 

Venesatama joessa. Yksi pitkä, huonokuntoinen laituri kahden hotellin edustalla.

Kuva sillalta satamaan.
Kaupunkikuva Liepajasta
Kippari reppu täynnä ruokaa seuraavalle legille.

Sillan oikealla puolella käytiin kävelemässä illalla vaikka jo väsytti.  Tiet on ihan leveitä ja pääkadun rakennukset ihan kauniitaja siistejä puistikoita. Kirkko siinä varrella oli kyllä aika kolhon näköinen. Sivummalla oli monta surkeaa taloa. Joissakin vielä asuttiin , jotkut jo tyhjillään. Oli pienempää taloa ja suuria vanhoja kerrostaloja... Pitää muistaa maan historiaa....Vaatimattomissa pihoissa näkyy kyllä siistejä kukkaistutuksia.
 Oli tarkotus kävästä kahvilla hot Fonttainen rakennuksessa ennen veneelle paluuta. Siinä on useita eri ravintoloita. Sisällä tuoksui hyvä pizza. Niinpä kippari ei voinut vastustaa. Tilasi margaritan...ja sepä olikin puoli metriä halkaisijaltaan. Hyvä että sopi meidän pieneen pöytään. Siihen vesi ja kahvi ja kaikki maksoi vähän yli kymmenen euroa. Oli ohut, mutta maukas !

Aamulla mentiin joen vasemmalle rannalle tutustumaan. Sieltä löytyi iso tavaratalo. Kauppapuoteja oli useita. Ruokapuolella tarjonta oli  runsasta. Valmisruokia ja salaatteja oli kovasti. Hedelmät ja vihannekset olivat halpoja niinkuin kaikki muukin meikähintoihin verrattuna.

 Porukka päätt isitten, että nyt  on  tämä kaupunki nähty. Jatketaan matkaa. Niinpä seuraavaksi irrotettiin köydet klo 10.20 kohti saman maan l.Latvian Ventspilsiä.
Lähempänä oleva Pavilosta jätetään väliin, eikä Riianlahti eikä Riikakaan nyt kiinnosta.
















 
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti