torstai 28. heinäkuuta 2011

Biskajan ylitys 25-27/7 2011 2vrk 3 t 50 min. noin 327 nM

Camaretista Ranskasta lähdettiin maanantaina klo 11.40. Ennen sitä tankattiin vettä ja polttoainetta tankit täyteen ja dieseliä varalta vielä muutama kanisterillinen.
Ilma oli utuinen ja kostea. Sumu vielä lisääntyi joksikin aikaa. Koneella alotettiin jonkin matkaa ja sitten purjeet avuksi, kun päästiin avoimelle vedelle.

Jonkun matkaa lähellä kulki belgialainen purjevene. Ottivat yhteyttä meihin VHF:llä  ja kysyivät minne olemme menossa. La Corunaanhan me. He olivat menossa Bilbaoon. Siis siirtyivät meistä vasemmalle ja tiemme erosivat .

Tuuli oli melko leppoisa aluksi, mutta lisääntyi sopivasti , että saatiin purjehtia koko yö. Illasta kuuden maissa nähtiin kaksi delfiiniä veneen ympärillä sukeltelemassa ja hyppimässä. Rami  näki myöhemmin vielä lisää.
Minä näin taas yhden seuraavana päivänä.

Kippari harjoitteli välillä tuuliperäsimen käyttöä. Nukkua yritettiin vuorotellen. Ensimmäisenä iltana näkyi vain kaksi kalastajavenettä. Yöllä ei näkynyt mitään liikennettä.  Aamu valkeni hitaasti klo kuudesta lähtien.
Pari lintua lenteli aamupalan haussa. Kaukaa se pitää niidenki ruoka etsiä. Aamupuurot keitin siinä keikunnassa. Sitten nukuinkin kolme tuntia.

Hyvä tuuli jatkui. Ranskan ja Espanjan raja ylitettiin klo 16 maissa seuraavana päivänä.. Liikennettä ei ollut ennenkuin illalla kymmenen maissa kaksi sotalaivaa molemmin puolin meitä. AIS:ssa niitä ei näkynyt. Näkyi vain joku purjealus. Sekin hävisi kokonaan. Tais olla joku vale AIS:?? ..ajattelimme.. Yöllä ajeltiin muutama tunti koneella koska tuuli hyytyi miltei ja piti ladata akkuja.


Kippari yritti nukkua puolenyön jälkeen. Klo kaksi ohitin  pimeässä Jakaranda nimisen rahtilaivan n. 1,5 nM:n päästä. Oli matkalla Nantesiin. Valo näkyi pitkään ja kaukaa.  Minun torkuilla ollessa ei ollut kuulemma liikennettä. Sitten taas aamulla kuuden jälkeen kun alkoi jo valjeta näin kaksi kalastaja-alusta ajavan peräkkäin aika kaukana toisistaan. Ajattelin, että josko jotain troolia vetävät. Ei kannattane ajaa välistä.
Paljon  on kirjoitettu kalastajien kiusanteosta purjeveneille. Ensimmäinen vene kyllä lähestyi pikkuhiljaa Sea Iristä sivulta.  Päätin etten herätä kipparia. Siirsin suuntaa sivummalle ja lisäsin kierroksia koneessa. Jäihän se kalastaja. Vähän kyllä jännitti se toisen lähestyminen.

Eväitä oli riittävästi. Lämmintä hernesoppaa oli mukava syödä ja tuplaleipiä kyytipoikana. Aamupuuron taas sain keitettyä läikkeestä huolimatta. Ei ollut kovin rajua. Oli meillä eväänä vähän "henkkujaki" suklaata ja pähkinöitä mm.

Aamusta alkoi aurinko paistaa. Kippari   innostu heti vähentämään pusakoita. Espanjan rannikkoa alkoi näkyä.
Komeaa ja korkeaa alkoi maisema olla. Loppumatkasta alkoi aallokko vähän lisääntyä. La Corunan lahtea kun ajeltiin tuuli nousi melkosesti. Satama-altaassa aallokkoa ei syntynyt enää, mutta mittari näytti 20 m/s.
Kiertelimme vähän satama-altaassa vapaita paikkoja katsellen. Sitten kutsuin kanavalla 9 Marina Corunaa.
Heti vastattiin ja kehotettiin ajamaan suoraan eteenpäin ja meille tullaan laituriin näyttämään paikka. Siihen ajelikin pyörällä kaksi nuortamiestä viittoilemaan paikkaa. Auttoivat kiinnittymisessäkin.

Biskajan ylitys oli siis tehty ja hyvissä merkeissä.  Onneks ei ollut kovia tuulia ja tuuli oli sopivalta suunnalta.
Matka kesti 2 vrk 3 tuntia ja 50 minuuttia. Merimaileja oli siinä 330 tienoilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti