tiistai 5. heinäkuuta 2011

Saksan Kiel maanantai 4/7-11

Heiligenhafenin sää ei meitä suosinut, vaan satoi ja tuuli suoraan vastaan. Ei haluttu jäädä odottamaan suotuisaa tuulta, vaan annettiin volvon vinkua kohti Kieliä. Matkakesti 7 t ja oli märkä. Loppumatkasta tuuli hellitti hieman ja saatoimme jopa syödä eväitä kahvitella ajon aikana. Matkalla näimme kolme suurta vanhaa purjealusta matkalla pohjoiseen. Yhdessä niistä oli Ruotsin lippu. Purjeveneitä tuli vastaamme lukematon määrä. Meidän suuntaan menijöitä ei ollut montaa koko matkalla.
Kielissä ajoimme kaupunkiin saakka. Saimme paikan vanhasta olympiasatamasta Dysternbrookista.
Satamakonttori oli kiinni kun kun saavuimme, joten palveluihin ei päästy.  Satamassa jälkeemme tuli saksalainen vanhahko herrasmies pienellä purrella. Hän tiedusteli meiltä josko hän voisi meitä jotenkin auttaa. Tilanteen kuultuaan hän antoi oman muovisen ovikortin jolla pääsi suihkuun ja wc:hen.  Sanoi että aamulla kun saatte oman kortin satamakonttorista voitte pudottaa hänen korttinsa ruffin oven raosta hänen veneeseensä. Hän asui lähistöllä ja piti venettään satamassa .Hyvää ja luottavaista vieraanvaraisuutta Suomalaisille.
Satamassa tavattiin suomalaisperhe joka oli tuomassa Amsderdamista ostamaansa venettä Saimaalle.

Seuraavana päivänä pyöräiltiin kaupungin keskustaan. Vierailtiin valtaisassa ostoskeskuksessa. Tavaraa niin paljon ja monenlaista ettei tullut ostettua mitään.  Kellon hihnan sain korjautettua tavaratalon kelloliikkeessä.

VÄHÄN LISÄYSTÄ

Hotelli rannassa on tosiaa komea ulkoapäin. Sisälle ei ole vielä ehditty. Eilen illalla käväisimme viereisessä pursikerhon ravintolassa. Rakennus on samaa tasoa hotellin kanssa.  Tarjoilijoiden asut oli tyylillään asialliset. Hintakin oli samaa luokkaa. Ei me pitkän kaavan mukaan istuttukaan.

Tiistaina sitten pyöräiltiin rantaa "Kai strassea" keskustaan. Matka keskustaan kesti 15 min ajella. Suuria risteilijöitä ajoi lahdella satamaa kohti. Rantakatu on pyöräilijöitä ja kävelijöitä varten. Paljon näkee varsinkin illasta hölkkääjiä ja rullaluistelijoita. Lahdella on jos minkälaista menijää: melojista suuriin risteilijöihin.

Väkeä keskustassa oli kovasti liikkeellä vaikka sää olikin kosteaa , mutta lämmintä. Katukuvassa oli tiheään kaikentaista pikkuliikettä missä myytiin pikkusyötäviä joka lähtöön. Komea oli tosiaan suuri kauppakeskus ..olikohan joku Karstadt tai sinnepäin. Me vain kuljettiin ympäriinsä huuli pyöreänä. Viimein löyty kellonkorjaus paikka. Sähäkästi kävi korjaus eikä ollu kallista. Kerran olen käynyt Berliinissä Kadeve kauppakeskuksessa. Tämä oli ehkä vähän uudempaa mallia.

Kippari tais mainita jotain ripittäytymisestä Nikolauksen kirkossa. Ei kyllä kurkannutkaan sisään. Paljon on tähän ikään kirkkoja nähty, mutta käväisin kyllä nytkin sisätiloissa. Harras tunnelma .....niinkuin aina.

Illansuussa muuten tuuli kääntyi ja aurinko alkoi paistaa.Piti vielä käväistä pyöräilemässä rantakatua molempiin suuntiin satamapaikasta.  Toiseen suuntaan tietä oli mahtavia ökyrakennuksia tien rannanpuolella. Ei meitä turhaan neuvottu tähän satamaan !!

Illalla aletaan valmistella huomenaamuista siirtymistä Kielin kanavan suulle. Aika erikoista on , ettei polttoainetta saa tästä lähistöltä eikä kanavan suulta kahden merimailin päästä vaan kauempaa lahdelta tai sitten Rensburgista kanavan varrelta ( 20 nM). No, meillä pitäis tankissa olla tarpeeks soppaa mittarin mukaan. .