torstai 28. heinäkuuta 2011

Englannin Kanaalisaari GUERNSEY St. Peter Port 21-22/7 20011




Cherbourgista Englannin kanaalisaarelle Guernseylle 21/ 7
torstaina


Aamu oli aurinkoinen aika lämmin, mutta vähän vilpoisa tuuli kävi. Ruotsalaisen porukan kanssa
sovittiin lähtö yhdessä klo 13. Vuorovesiä ja virtoja tutkailtiin ennen ennen lähtöpäätöstä. Vähän jännitti kanaalisaarten väliset porekattilat. Niistä kun on kuultu hurjia juttuja. Mihinkään kapeimpaan paikkaan ei kyllä tälläännytä.

Matkaa oli n. 42 nM.Alkumatka päästiin purjein. Välillä oli kone apuna.Pitkin Ranskan korkeaa vihreää rannikkoa ajettiin.Aurinko paistoi. Kalanpyydyksiä oli pitkin matkaa. Niitä piti tutkailla tarkasti. Tuuli yltyi jonkin verran ja saatiin myötävirrasta apua menoon..Cap de la Hague ohitettiin klo 16. Alderneyn saari ohitettiin klo 18. Sitten alkoi jo häämöttää. Guernseyn saari ja sen vasemmalla puolella meistä Herm ja Sark. Suunta oli St. Peter Port,iin . Little Russelista varoitellaan varsinkin kovassa merenkäynnissä. Se Big Russel olisi  silloin helpompi väylä. Ainakin 19 purjevenettä oli tulossa samaan suuntaa. Ruotsalaiset olivat puolimatkassa edellämme, mutta loppupäässä takana. Keli oli niin leppoisa, että kippari päätti mennä nopeimmasta l. Little Russelista. Kuohuntaa oli kyllä sataman lähellä. Bavaria sai ennätyksen vauhdissa 10,5 solmua parhaimmillaan. Pyörrettä oli kyllä kovasti  ja käsin piti kipparin ohjata.

Kaikenkaikkiaan hyvä oli keli ja hyvä matka. St Peter Portissa oltiin klo 20.00.

ST. PETER PORT.  21-22/ 7 Guernsey

Harbour Controllin pojat kiersivät veneillä ja ohjasivat odotuslaitureihin l. ponttoneihin. Satamaan itse pääsee vain 2 tuntia ennen ja jälkeen yläveden sataman kynnyksen vuoksi.. Ylävesi silloin oli klo 23 maissa. Ilmoittautumis kaavakkeet saimme ponttooniin ja jonkun ajan kuluttua tuli venemies hakemaan kaavakkeet perimään satamamaksun. ( 25 engl puntaa/ vrk.heidän omaa rahaansa). Meiltä kysyttiin haluammeko satamaan. Vastasimme kyllä.  Kerroimme myös, että seuraavana päivänä on tarkoitus jatkaa matkaa, mutta aamusta pitäis saada dieseliä. Satamamamesterin piti ohjailla satamaan menemistä veneiden koon ja syvyyden mukaan. Me oltiin  sitten ponttoonissa koko yö monien muiden kanssa. Rinnakkain oli veneitä jopa 5.

 Aamulla mietittiin mikä on homman nimi. Joitakin veneitä lähti satama-alueelta. Toiset etsivat parempia paikkoja ponttoonissa. Me päätimme häipyä diesellaituriin heti sen avauduttua. Hyvin meitäonnistikin. Pari venettä vain oli ennen meitä ja pääsimme heti laituriin. Tehokas myyjä ylhäällä antoi määräyksiä. Tuli auttamaan laiturissa olevien kiinnituksissä kun satamaan oli tulossa iso katamaraani. Sanoi että svelliä tulee ja reilusti. Niin olikin. Kun oli polttoaine saatu tankattua
kiipesin raput ylös maksamaan. Sitten menin tehomyyjän luo sanomaan, että voisitko sanoa mihin laituriin voisimme vielä mennä muutamaksi tunniksi, kun haluttais päästä rantaankin katselemaan kaupunkia. Yö on oltu ponttoonissa ja maksettu maksu. Ollaan sitäpaitsi suomesta asti tänne tultu. Tehosetä otti asian tosissaan.  Näytti meille mihin suuntaan mennä. Niin teimme ja viereen ilmestyi harbour controllin poika kumiveneellä näyttämään meille paikkaa. Ihan tuli tippa silmään moisesta avuliaisuudesta. Vesitaxi vinkattiin sitten viemään meidät rantaan (50 m). Hinta oli 1,50 euroa/ henki. Tässä kelpas eurotkin.

Komea oli kaupunki . Ihan henkeä salpas. Rinnemaisemaa ja nousevia katuja. Käveltiin ylös yhtä katua. Omakotitaloja oli molemmin puolin. Tuumattiin , että kyllä tämmösellä rinnetontilla kelpais asua. Päivä oli sopivan lämminkin kuljeskella. Rantaravintolassa syötiin pekonit ja munat ja kahvin kanssa vielä hyvät rusinapullat. Ja päälle pantiin voit ja jamit mitkä tarjoilija toi pöytään. Ja hyvää oli. Vielä tölläiltiin kauppakujilla muiden mukana. Muonavahvistusta otettiin vielä viereen sattuneesta Marks& Spenceriltä . Täällä tosiaan kelpaa vain paikallinen punta ja isommissa myymälöissä kortti.

Paikallista aikaa lähdimme sitten klo 13.25. Suunnitteilla oli mennä Ranskan rannikolla  L´ Aber Wrac´hiin.100 nM päähän. Lopussa kuitenkin päätettiin jatkaa matkaa Camaret sur-Meriin kun oli niin mukava keli loppumatkasta. Purjeilla päästiin hyvää vauhtia kun tuuli oli sopivalta suunnalta.

Alkumatkasta piti taas kuikistella kalanpyydyksiä. Oransseja palloja oli lyhyin välimatkoin ihan aavalle saakka. Taivas oli kirkas . Lentokoneiden vanoja näkyi ristiin rastiin kanaalin yli. Tulipa mieleen, että ....lentäen olisit jo perillä. Liikennettä vesillä ei ollu minkään vertaa. Kippari luuli nähneensä delfiinin. Minäkin näin kyllä jotkut pyörteet .Vuorotellen lepäiltiin. Ei sitä osaa vielä oikein nukkua, mutta loikoilukin auttaa. Yöllä keskitaivas oli kirkas ja tähtiä täynnä. Kuukin yritti kurkistella takaamme pilvien takaan. Aika läheltä Ranskan rantaa sitten ajeltiin loppumatka.. Valoja näkyi rannassa.  Kalanpyydyksien suhteen yö mentiin kyllä tuurilla.

Aamun valjetessa oli kyllä molemmilla melko väsy. Mieli oli kuitenkin hyvä kelin vuoksi.
Camaretissa oltiin klo 9.30. Port Vauban satamassa. Matkaa oli n.140 nM ja se kesti 18 tuntia.

 CAMARETISSA 23-25/7

Laituripaikka löytyi hyvin. Satamassa oli tyyntä. Syötiin väsyneenä kaurapuurot ja painuttiin nukkumaan. Herättiin klo 17. Taas syötiin ja yritettiin heräillä. Olipa mukava nukkua sikeästi
.
Sitten pistettiin tuulemaan ja kannettiin tuulettumaan kannelle peti hyvään aurinkoiseen säähän.
Tuuli myös leppoisasti. Siivottiin koko huusholli. Olipa sitä taas puhdasta.
Kondenssia tuppaa tulemaan sisään. On kyllä ollutkin sateisia kelejä. Sisällä on satamissa lämmitetty sähköllä. Yleensä sitä on ollut tarjolla. Ruokakin keitetään silloin sähkölevyllä ja mikrossa. Säästyy kaasu pahan päivän varalle.

Illalla käytiin katselemassa ympärille ulkosalla. Mukavan oloinen paikka. Jotenkin sellainen
kotoisen oloinen.ja viihtyisä. Tuli ihan mieleen salapoliisijuttujen ranskalaiset merenranta kaupungit. Pieniä ravintoloita ja matkamuistoputiikkeja ranta täynnä. Illan pimetessä tunnelma vielä parani. Istuttiin syömään yhteen pikku ravintoloista. Porukkaa oli kovasti ja meteliä kans. Nukkumaan mentiin hyvissä ajoin univelkoja. Seuraavana aamuna herättiin klo 10 maissa. Olipa autuas olo.! Mukava oli nukkua puhtaissa lakanoissa.

Muuten kaksi suomalaista venettä oli satamassa. Toinen oli matkalla suomeen. Vene ostettu jostain täältä  Ranskasta. Toinen oli belgialaisen omistama vene matkalla välimerelle. Suomalainen serkkutyttö oli lähtenyt kaveriksi siirtomatkalle.

Sunnuntaina 24/7 panin Kristiinanpäivä onnittelut Anulle ja Saralle. Vaikka sunnuntai olikin, käytiin pesemässä kaksi täyttä koneellista pyykkiä. Rumpu kuivaskin vaatteet hyvin. Jos en vielä ole kertonut niin nyt... pesutilat joka paikassa on olleet siistit ainakin naisten puolella. Vessanpöntöissä ei ole kansia. Nyt oon sen täällä tajunnut, että kannet on vain perheenemäntien ja muiden cleaning ladyjen harmiksi. Turhaa hankaamista varten. Insinöörit ja suunnittelijat voi miettiä uutta muotoilua istumisen mukavuudeksi. Näin olen tämän ajatellut.!!

Pyykinpesun ja kuivatuksen välissä pyöräilimme mäkimaastoa ylös asutukseen. Kyllä piti välillä nousta pyörältä ja puuskuttaa eteenpäin. Yks mamma tuli pihaltaan rupattelemaan , näytti pyöriä ja puuskutti hänkin. Kyllä harmittaa kun kotiin ilmeisesti jäi vanha ranskankirja ja samoin sanakirjat
Oli kyllä tarkotus ottaa mukaan. Tarvetta olis ollut. Tämä Ranska on tosi iso maa.
Venekaupassakin käytiin ihailemassa huippuhintoja.

Satama on nimeltään Port Vauban. Sen niminen herra on suunnitellut linnakkeita tälle alueelle useitakin 1600 –luvun loppupuolella. Linnakkeen museossa käytiin  ja sen tornissa. Satamasta johtaa rantaan pitkä aallonmurtaja. Ei ole kaiteita ollenkaan. Ei kävis Suomessa. Ihmisillä näyttää olevan tapana viikonlopuilla käveleskellä aallonmurtajalla. Sää olikin ihanselkeä. Utuinen ilma kumminkin eikä aurinko paistanut. Illasta sitten nousi taas sankka sumu.  Iltakävelyllä vielä pistäännyttiin. Rauhallinen oli silloin seutu.

Linnakkeen vierellä on vanha kappeli. Tuloiltana kurkistin sinne,.Oli tarkotus käväistä tarkemmin sisällä myöhemmin , mutta myöhästyin. Ovet oli just lukittu.

Tuliko vielä kerrottua että saniteetti tilat oli rakennettu linnakkeen kellariin. Olin kuullut siitä aikaisemmin ja kuvitellut, että se tila olis kovinkin syvällä .No eipä ollutkaan.. Siisti paikka oli


Kaupungin yksi kirkpoista kanaalisaarella


Ca


Yks ranskalainen pariskunta on lähdössä maanantai aamupäivästä Biskajan yli. Kipparilla pakottelee jo kovasti . Lähdetään mukaan.  Sää on muutaman päivää ihan ok. Tuulta vain 2-3 bof
ja se luoteesta. Meille passelia. Toivottavasti ennusteet pitää paikkansa! Suunnitelmissa olis rantautua La Corunaan tai sitten mieluiten Vigoon Espanjassa.. Aikaa.. menee 2-4 päivää. 
Lähtö on siis maanantaina 25/7 aamupäivästä. Sää on utuinen ja lämmin. Aurinkoa ei näy. Hyvä tuo tutka taas olemassa. Kuvia laitetaan kun ehditään. Voikaat hyvin !!!!
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti