perjantai 29. heinäkuuta 2011

Luoteis Espanja La Coruna 27-31/7

La Corunan satamaan tulimme siis 27/7 klo 15.30. Väsyneitä kyllä jo olimme. Satamakonttorissa käytiin hoitamassa tuloselvitykset. Passit ja veneen paperit piti näyttää. Satamamaksu oli 31 euroa /vrk. Otettiin aluksi 2 vrk. Alue on uusi ja mahtava. Satamakonttori rakennuksessa on myös ravintola, saniteettitilat ja veneliike. Vieressä on sukelluskoulu ja purjehduskoulu. Koko piha-alue on betoninen ja laaja. Vain niukasti on konttorin edessä istutuksia.
Aallonmurtaja on kilometrin pituinen ja n. 10 metriä leveä. Merelle päin on suojana korkea betoni-kiviseinämä. Siinä sitten kulkee kävelijää ja pyöräilijää  ja muutama kalastajakin onkensa kanssa. Aallonmurtajan päässä on näköalatorni merelle.Koko alueen kattava korkea maritime konttori on aallonmurtajan alkupäässä. Marina Coruna on suljettua aluetta.Venealueelle pääsee vain kortilla portin aukaisten.

Eipä jaksettu tulopäivälle muuta kuin nukkumaan aikaisin. Nukuttiinkin 14 tuntia putkeen.

TORSTAINA  olikin mukava herätä auringonpaisteeseen. Aamupalan söin sitloorassa. Hellettä oli.ja minä ensimmäistä kertaa tänä kesänä ottamassa aurinkoa bikineissä. Vastapäätä oli purjevene Amsterdamista.Sen nimi oli Perfect Day . Pusukalat uiskentelevat huulet törröllä ponttoonien välissä.Siinä lekotellessa ohi ajoi laivasatamaan valtaisa " lemmenlaiva" Ventura. Parvekkeellisia hyttejä oli monta kerrosta. Näimme illalla saman laivan lähtevän satamasta. Yläkannella ja parvekkeillaan ihmiset vilkuttivat rantaan ja rannan väki samoin. Loikoillessa meni se päivä miltei. Kävin kyllä myöhemmin kävelemässä aallonmurtajan päästä päähän. Näköalapaikalta oli mukava katsella merelle. Kippari istui iltaan asti netissä, kun nyt oli sellainen ja ilmainen saatavilla.
Illansuussa kävimme pyöräilemässä kaupungilla hämärään asti. Komea on kaupunki . Vanhaa ja uutta rakennusta on määrättömiin.Maisema on mäkistä. Kävimme janoa sammuttamassa Maria Pita aukion eräässämonista ravintoloista. Maria Pita patsaassa naishahmo osoittaa keihäällä
maassa makaavaa soturia.  Mikä lie tarina. Alueen laidalla on komea joku hallintorakennus. Vanhemmat istuvat penkeillä tia kahviloissa seuraamassa kun lapset ajelevat potkulaudoilla tai pelaavat jalkapalloa.
Jatkoimme sattumoisin matkaa sitten vanhaan osaan kaupunkia vanhalle Hanna aukiolle. Tämä oli aikoinaan ollut kaupungin kaupankäynnin ja tapahtumien keskus. Sitä varjostaa mahtavat vanhat puut ja keskellä on suihkulähde. Voi kuvitella miten mukava siellä on istuskella helteellä puiden katveessa.

PERJANTAINA lähdettiinkin sitten Santiago de Compostelaan junalla. Matka sinne kesti vain 36 minuuttia. Joutsenojan Auli ja Markku olivat vaeltaneet Portosta Santiagoon jotain yli 100 km. se matka oli.
Ehdotin,että voimme kyllä lähteä sinne tänään jos kippari suostuu jatkamaan täälläoloa 2 päivää,että ehditään katsella näitäkin maisemia. Suostumus tuli.
Junalle siis ajettiin pyörillä monta kilometriä kaupungin toiseen laitaan. Lipunosto hoitui hyvin. Ostettiin meno-paluu liput. Hinta oli kaikkiaan jotain 23 euroa kaikkiaan.

Aulin ja Markun kanssa meillä olikin tosi hieno päivä.Kuljeskeltiin kaupungin kujia ja istuskeltii välillä huilailemaan. Mahtavassa kirkossa käytiin ihastelemassa. Kirkko on sanoisin ainakin yhtä iso ja komea kuin Pietarinkirkko vatikaanissa. Jotenkin tämä oli prameammin koristeltu. Kultalehdykkää oli  runsaasti koristelun päällä. Jaakobin hautaa kävimme kirkossa katsomassa. Sitä eri alttarien määrää..... mm. merenkulkijoiden pyhimyksen alttari.Pyhiinvaeltajia näkyi olevan paljon. Kirkon aukiolla istuskeli osa. Pyhiinvaellus sauvat käkyi tekevän kauppansa. Illansuussa kävimme vielä Aulin ja Markun tarjoamalla lempipaikkansa tapas-illallisella.
Täällä tapakset olivat pieniin leipiin tehtyjä erilaisia päällystäytteitä   Maukkaita olivat. Kipparikin oli samaa mieltä . Valikoimaa oli tosiaan reilusti. Mukava oli päivä. Gracias !!! Kotimatkalla taas saatiin ihaillaJulkaisuasetuksetmaaseutumaisemaa. Veneellä oltiin vasta hämärissä..
Santiagosta minulla oli sellainen mielikuva , että paikalla on vain joku pieni kirkko pyhiinvaeltajia varten. Yllätys oli että koko kaupunkikin on sen kokoinen. Ihmisiä oli kovasti liikkeellä. Olihan jo perjantai-ilta.

LAUANTAINA oli edelleen hellepäivä. Tuuli oli kyllä rannassa kova mutta lämmin.Aamutoimien ja aallonmurtajan lenkin jälkeen kävimme paikallisessa supermarketissa keskellä kaupunkia. Sen jälkeen pyöräiltiin ylämäkeen Herkuleen majakalle pitkin ranta promenadia. Majakka on vanhin maailmassa toiminnassa oleva. Kuulemma se on Aleksandrian majakan kanssa 1085-luvulta. Tietenkin siinä on ollut eri rakennusvaiheita vuosien saatossa . Majakka on 56 metriä korkea. Tukevat kiviportaat johti ylös . Tasanteilla oli pieniä huoneita. Pitää tutustua englanninkieliseen oppaaseen tarkemmin ajan kanssa. Piletinmyyjältä kysyin La Corunan asukasmäärää,. On kuulemma 250.000. Majakan huipulla tuuli muuten melkosesti. Näkyi keikuttavan merellä olijoita aika lailla.

On tässä suunniteltu etelämmäksi Camarinakseen siirtymistä huomiselle aamupäivälle. Jos sää sallii. Ennusteet lupaavat kyllä melko leppoisaa keliä. Herätyskelloa ei laiteta soimaan. Olemmehan lomalla.

Perjantaina aamulla satamaan tuli suomalainen pariskunta Kotkasta. Hekin aikovat sunnuntaina Camarinakseen ja sieltä edelleen joskus Kanarian saarille. Lähellä meidän venettä on englantilainen vähän isompi purjevene. Se on 1 jalka vaille 100 jalkaa pitkä. Omistajan kanssa jutusteltiin.Vene on nimeltään Ameena ja kotisatama GUERNSEY, että se siitä. Kertoi mielipiteenään että meidän ei tuulten vuosi kannata lähteä Madeiraa kohti niin kaukaa alhaalta kuin Lagos. Pitänee uskoa.