keskiviikko 20. heinäkuuta 2011

CHERBOURG 20/7 Keskiviikko

Yksi tärkeä asia  jäi kertomatta Boulognesta.  Nimittäin meidät ja vene käytiin tarkastamassa satamassa perjantaina aamupäivällä.
Tiukan kohteliaasti neljä rannikkovartioston miestä tuli veneeseen koputtamalla, pistoolit näkyvästi reidellä. Kaikki veneen paperit haluttiin nähdä ja passit. Siinä vastailtiin kysymyksiin: onko vene koskaan ollut Ranskassa
mistä ollaan ja mihin mennään ja miksi. Ammatit kyseltiin. Kerroimme olevamme eläkkeellä ja siksi pitkällä matkalla. Aikaisempi ammatti haluttiin vielä tietää. Et madame ? Kerroin kysyjälle nuorelle miehelle olleeni sairaanhoitaja. Mies katsoi minua nätisti ja sanoi: Like my wife .Lopuksi kehottivat pitämään hyvää huolta
veneen papereista ja kertomaan, että meidät on jo tarkistettu, jos Ranskassa vielä joudumme samaan tilanteeseen. Nimittäin tietomme ovat nyt tallennettuina tietokoneella. Paikkoja eivät onneksi ruvenneet penkomaan. Olttiin kait niin luotettavan ja harmittoman näköistä porukkaa. Markkukin oli vielä muuten paikalla.

CHERBOURGIIN lähdimme sitten tiistaina 19/7 klo 10.30. Aamu oli aurinkoinen ja melkein tyyni. Tuntuipa hyvältä !! Vähän lähdettiin suunniteltua aikaisemmin. Matkaa oli n. 142 nM . Arveltiin sen kestävän n. 20 tuntia parhaimmillaan. Laskettiin, että tultais Cherbourgiin myötävirrassa. Näin olikin. Koko matka meni koneella ajoksi. Isopurje oli vakauttamassa menoa vastatuulessa. Tuuli yltyikin sitten yötä vasten.  Vene rätkähti välillä aallon pohjaan niin,että tuntui että kaapit irtoaa. Muhokselta lahjaksi saatu  ikoni (matkaturva) on pysynyt sinitarralla hyvin paikallaan.

Klo 20 maissa huomasimme siirtyvämme läntiselle pituuspiirille, nolla meridiaanin yli.  Kuva todistaa tämän mielenkiintoisen asian.  Fingerporilliset kippasimme tapauksen kunniaksi.

Yö oli pilvien vuoksi pimiä ja kylmä. Kuu yritteli kurkistella välillä pilvien takaa. Ajoimme laivaväylän sivulla
avomerellä .Laivaliikenne loppui yöllä miltei kokonaan. Vain muutama valo näkyi kaukaa. Pitkään aikaan ei tutkassa näkynyt yhtään mitään. Molemmat kävimme vuorotellen torkkumassa sisällä yön aikana.

Väylä Cherbourgiin oli helppo löytää ja kulkea, niinkuin Reedsin almanakka kertoikin. Laituripaikka löytyi pälyilyn  jälkeen....  hyvä aisapaikka. Uuteen satamaan tulo aina vähän jännittää edeltä, mutta hyvin on rantautumiset sujuneet. Kumiveneellä nuori tyttö tuli hetimiten luoksemme rahastamaan. Hyvä systeemi. Ei tarvinnut väsyneenä lähteä suuresta satamasta etsimään konttoria. Maksu oli 31,30 euroa/vrk sähköineen ja nettineen. Kaurapuurot syötiin ja kaaduttiin  sänkyyn lopen uupuneena .

Herättiin sitten klo 14 maissa. Syötiin vähän välipalaa ja lähdettiin satamakonttoriin katsomaan oisko huomiset säät näkösällä. Sitten suuntasimme kaupungille. Se onkin satamassa kiinni. Välissä on kauniisti suuniteltu puistikko: kukkia.nurmea,puita ja pensaita ja patsaita. Ihan silmä lepäs vaikka satoi. Sainte Trinite vanha kirkko on ihan vierellä. Komea oli ja näkyi , että vanha. Kippari luki seinältä että alkua oli jo 1300-luvulta.
Sisälle pääsimme. Alttareita oli useita ja kauniita. Ja sitä tilaa !! Sytytin kynttilän kaikille meidän poisnukkuneille rakkaille.

Kaupunkia kuljettiin ristiin rastiin. Semmonen modernimpi ja siisti vaikutelma jäi.Täällä en huomannut samaa kuin Boulognessa, että koiria on paljon, mutta jätöspusseista ei ole tietoa.

Satamassa on paljon englantilaisia ja hollantilaisia veneitä. Lauttayhteys Englantiin tuo päivittäin turisteja. Se näkyy katukuvassa.

Huomiselle on luvattu jopa aurinkoa ja tuulta vain 3 poforia. Katsotaanpa moneltako lähdemnme kanaalisaarille Guernseyn veroparatiisiin .Kuulemamme mukaan siellä ei ole halpaa muu kuin ehkä dieseli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti