keskiviikko 13. heinäkuuta 2011

KIELIN KANAVAAN 6/7

Aurinko paisteli lämpimästi kun ajelimme Holtenaun satamaan josta kanava alkaa. Matkaa oli vain pari merimailia.

Sataman suulla saimme pyöriä jonkin aikaa odottelemassa kumpaan slussiin mennään. Odottelemaan tuli myös pariskunta joka tavattiin Heiligenhavenissa. Sanoivat seuraavansa meitä kun ovat ummikkoja. Samoin sanoimme me. Vieressä pörräsi saksalainen pariskunta. sanoin . Sanoin, että me seurataan heitäja tulkaa te sitten meidän perään. Pian valkea valo syttyi oikealle slussille ja niin meitä vietiin sakemannien perässä. Väliin tuli vielä saksalainen SAR vene miehistöineen. Heistä yksi mies tuli juttelemaan heti kiinnittymisvaiheessa. neuvoi laittamaan köydet ponttooniin. Me kun tälläilimme aluksi köysiä seinään. Vesi laski noin  30 cm slussissa. Maksu kanavaan oli 18 euroa. Maksu maksetaan vain tässä päässä.

Siinä sitten ajeltiin kanavaa pitkin Rendsburgiin joka oli noin kolmanneksen päässä matkasta. Matkalla näkyi kanavan laidoilla lenkkeilijöitä pyöräilijöitä, koirantaluttajia ja välillä lehmiä laitumella. Lämmin oli ilma ja ihan shortsikeli.

Rendsburgissa tankattiinn dieseliä heti aluksi ja sitten asetuttiin laituriin paalupaikalle.
Kaupassa käytiin illalla pariin otyteeseen  lisäämässä tuoreruokaa. Nähtävyyksiä ei ehditty katselemaan.
Kirkko näkyi heti laiturista mutta jäi tarkastelematta. Pyykkiä pesin koneellisen. Kuivauskona ei saanut ihan kuivaksi pyöritettyä.

Joutsenojan Markku tuli koneella Riikan kautta kaveriksi pohjanmeren osuudelle klo 22 maissa.
Sataman seutuvilla oli  soutukilpailut käynnissä. Tahtihuutoja ja kumahtaluita kuului vauhdittamiseksi.
 Pesutilat on olleet siistit,  mutta täällä suihkuvesi oli kylmää. Ei tuntunu ihan kivalta. Uni kuitekin maistui.

Aamulla lähdettiin jatkamaan kanavaa kohti Brunsbuttelia eli kanavan loppupäätä. Ihan älytön sumu iski heti alkumatkasta ja sitä kesti klo 8.30 asti. Näkyvyyttä oli ihan minimaalisesti. Tutkasta seurattiin onko tulossa takaa tai edestä jotakin. Ihan lähellä vasta silmä teki havainnon. Sitten sumu  hävisi yhtä nopeasti ja aurinko alkoi paistella.

Kanavan lopussa taas jouduttiin odottelemaan ja pyörimään tunnin verran ennenkuin päästiin kanavasta
slussiin. Tässä päässä vesi laski metrin verran.Hyvin käytti sulkuun meno ja poistuminen.

Matka Brunsbuttelista  Cuxhaveniin oli n. 17 nM. Vastavirtaan matka joutui koneella. Satamassa heti tankattiin dieseliä valmiiksi ja sitten etsittiin vapaa paikka laiturista. havenmaisteri peri 17 euroa sähköineen
vuorokaudelta. Ilta oli jo aika pitkällä. Syötiin ja rupateltiin.. Käväisin vielä iltakävelyllä kaupungilla.
Rannan erotti kaupungista korkea ruohopenger. Sen päällä oli n.2 m leveä kävelytie. Pimiää oli, mutta mukavaa oli kävellä lämpimässä illassa. Kadut oli siistejä ja talot aika isoja ja komeita.