tiistai 5. heinäkuuta 2011

Saksan Heiligenhafeniin

Kolmen Gedserissä vietetyn päivän jälkeen päätimme viimein lähteä Saksan Heiligenhafeniin. Tuulta oli niin paljon että sain puhua sievästi deck BOSSILLE  jotta sain hänet irroittamaan köydet.  3/7-11 klo 08.30.

Yöllä tuli rytinällä Saksalainen 40 jalkainen purjevene kylkikiinnitykseen kyljellemme. Liikkellä oli nuori pariskunta mutta kelistä huolimatta he saivat kiinnityksen onnistumaan kahdestaan. Aamulla he siirtyivät sivuun jotta pääsimme lähtemään.  Matka Saksaan kesti noin 6 t. Luovikulma ei ollut liikaa Bavarialle. Parhaimmillaan mentiin yli 8 solmun nopeudella styrborin halssilla aina Fehmarin sillan ali kulkevan väylän alkuun ,jossa tuuli kääntyi vastaiseksi 12-13 m/s ja volvo sai vonkua.
Tuuli luovilla oli 9-10 m/s mutta aallokko oli aika korkeaa ja meno märkää. Sumua oli osalla matkaa niin että tutkan avulla seilattiin. Laivoja ja veneitä oli liikkeellä ja niitä väisteltiin. Välillä annettiin  yhtä pitkää ja kahta lyhyttä töräystä sumutorvilla.
Gedseristä lähdettäessä unohdimme kiireessä vaihtaa saksan vieraslipun oikeaan saalinkiin Tanskan lipun tilalle. Siinä oli kansipäälliköllä taiteilua että pitää "langat"käsissään. Onnistui hyvin.

Heiligenhafenin satama on suurin missä olen käynyt. Yli 1000 vieraspaikkaa "sanovat" täytynee uskoa kun näkee.

VÄHÄN ENEMPI HEILIGENHAFENISTA
Paalupaikan viereltä löytyi meille sopiva paikka. Paaluväli oli meille liian kapea. Samassa laiturissa oli pariskunta Lahdesta nautikatillaan. Tulivat vastaanottamaan avuksi maanmiestä ja-naista. Lähellä oli myös saksalainen vanhempi mies veneellään. Sanoi just ja just ymmärrettävällä äänellä, että " tervetuloa Saksaan !"
Sanoi sen olevan ainoa asia minkä osaa suomenkieltä. Kertoi saksaksi ostaneensa veneensä Turusta
vuonna 1976.  Ymmärsin.....Kyllä sitä näyttää lyhyellä saksallakin osaavan vielä vuosikymmenienkin jälkeen jotain.

Satamanseutu oli mukavan näköistä. Pieniä kahviloita, ruokapaikkoja ja myymälöitä oli tiheässä. Voi vain kuvitella miten mukava täällä olis kuljeskella aurinkoisella säällä. Iltapalaksi söimme pikkupizzat rannassa ja
hyvältä maistui oluen kanssa.

Aamulla kävimme ostoksilla rannan venetarvikeliikkeessä. Olihan siinä valikoimaa ja kaikenlaista merellistä matkamuistotavaraa lisäksi. Kuvat saavat nyt kertoa loput tästä kaupungista.

Lähtötunnelmissa tuli viereisen veneen pariskunta paikalle. Olivat Holtenausta kotoisin. Puhuivat hyvää englantia. Neuvoivat meille Kielistä Dysternbrookin sataman. Koordinaatit katsoimme satamaoppaasta.
Tunnistaisimme sataman rannassa olevasta valkoisesta isosta hotellista. Keisari Wilhelmillä oli tekemistä asiassa. Sataman seutu on kuulemma kaunista.