keskiviikko 13. heinäkuuta 2011

HOLLANTI , DEN HELDER

Matkaa oli taas n. 95 nM. Yön yli ajettiin vastatuuleen koko matkan. Puuskissa tuulim oli pahimmillaan 16 m/s.
Keskituuli oli 10-12 m/s. Volvo pani parastaan. Pohjaa hakkas välillä rajusti.Matkalla ohitettiin melko uusi katamaraani. Näytti silläkin olevan melko höykkyytystä.
Taas oli kokki varustautunut hyvin eväin. Eipä ollut asiaa hellan ääreen matkalla.

Den Helderissä oltiin seuraavana aamuna klo 7.30. Hyvin oli ränni merkitty satamaan. Satama oli iso sotilasalue.
Suljettu ja sokkeloinen koko ranta. Morganit otettiin ja pistettiin nukkumaan. Heräiltiin vasta klo 13 aikoihin.
Aamupalat syötiin ja siivoiltiin venettä. Oulusta Lesonenkin tuli satamaan isolla uudella moottoriveneellään tulossa Englannista. Toinenkin suomalainen vene oli paikalla.

Ajelin illansuussa kaupunkiin pyörällä.  Kaunis kaupunki . Kuviakin tulee myöhemmin. Ruokakaupassa kävin  ostoksilla. Visakortti ei kelvannut, joten tavarat piti hakea myöhemmin  in cash. Visa-automaattiakaan ei kaupungista löytynyt. Satamaravintolassa kävimme illalla syömässä ja sielläkin kävi vain käteinen.

Seruraavana aamuna oli aurinkoinen ja lämmin ilma. Miehet valm istelivat lähtöä. Vuorovedet kehottivat lähtemään n. klo 11. Minä poljin vielä kaupunkia katselemaan ja ottamaan muutaman kuvan. Sataman ympärillä on tosiaan laajalti laivastotukikohdan rakennuksia, merimuseo ja muuta vastaavaa. Vieressä oli myös Texeliin lauttayhteys ja laivoja kulki edestakaisin matkustajineen.
 (kuvia tulee ehkä myöhemmin kun saadaan oma yhteys).

Seuraava satama onkin sitten Ranskan Dunkerque. Kiireessä tehtyä tekstiä. Ei jouda paljoa korjailemaan eikä miettimään sisältöä.