lauantai 5. toukokuuta 2012

Biskajan ylitys 2-5/5. 2012

Espanjan vieraslippu vaihtumassa Ranskan lipuksi Biskajalla ennen ranskan aluevesirajaa. Tuuletonta tällä hetkellä.
Lähetimme pullopostin puolimatkassa. Saa nähdä saadaanko vastaus.

Tämä pääskynen asettui kipparin lakin päälle yöpuulle. Siirsin myöhemmin lakin lintuneen ruffin katolle istuintyynyn päälle. Nukkui aamuun saakka ja lähtiessään mokoma laski "ruikut" lakkini päälle.

Tankkaus käynnissä. Vene kulki koko ajan. Helppo homma sähköpumpulla. Ei tarvitse heiluvassa veneessä kaatamalla kanistereita tankkiin tyhjentää.

Raz de Sein. Portti Ranskaan. Kova virtainen kapeikko. Autopilotti ei kyennyt virtauksista selviämään vaan homma meni käsiajoksi.


  1. Camarinaksessa  Espanjassa oltiin  siis kaksi yötä ja odoteltiin tuulen tyyntymistä. Ajateltiin lähteä ylittämään Biskaja suoraan Camarinaksesta Ranskan Camaret sur Mer``iin koska seuraavan kolmen päivän sää näytti niin lupaavalta tuulten puolesta. Camarinaksessa satoi sen kaksi päivää. Tuuli vinkui ja kovia puuskia oli satama-altaassa tiuhaan sekä maanantaina että tiistaina. Keskiviikko 2.päivä toukokuuta oli sitten arkipäivä työn juhlapäivän jälkeen. Kävimme sateen välissä kauppareissun matkaa varten.  Säätiedot pysyivät samana. Siis että Camarinaksen  lahdella tuulee, mutta niemen jälkeen tuuli tyyntyy.  Ei oikein jaksettu luottaa että ennuste piti paikkansa.  Sataman  baarin tarjoilija kertoi, että joku mies oli  La Corunasta soittanut baariin ja pyytänyt tarjoilijaa ilmoittamaan satamassa olevalle ranskalaiselle miehelle, että keli tosiaan on ihan siedettävä niemen takana.  Miestä odoteltiin La Corunassa Biskajan ylitykseen. Niinpä mekin saimme  rohkeutta irrottaa köydet klo  16.45.
  2. Tuuli tosiaankin pyöri siinä Camarinaksen  pienellä lahdella kumman kovana, mutta rauhottui kun päästiin etenemään. Purjehdittiin   reivatuin purjein ja meno oli ihan siedettävää. Tuuli ja aallot tulivat melkein samalta suunnalta sivulta. Välillä kyllä tuli puuskia ihan 30  knotsiin asti yhtäkkiä.
  3. Aurinko laski siinä 21.30 maissa. Samaan aikaan tyyntyi tuuli. Välillä  piti jo käyttää konetta  purjeiden apuna Ensimmäinen yö meni ihan rauhallisissa merkeissä. Liikennettä ei ollut minkään vertaa.  Keli oli sopivan rauhallinen, että saatiin hyvin levättyä neljän tunnin välein. Sadekuurot jatkuivat. Aamu alkoi sarastaa puoli seitsemän aikaan. Aurinko näkyi välillä, mutta pilvistä oli vieläkin. Aamupäivästä sitten yläpuolella lensi pienkone. Edessäpäin näkyi kaukana pari venettä. Ajateltiin sen koneen olevan jossain tarkkailu tehtävissä. Pian kippari huomasi, että plotteri meni pimiäksi, ei singnaaleita. Siinä taas huomattiin miten tärkeää on  merkitä karttaan sijainnit parin tunnin välein.- Koneella on koneen mahti!. No, onneks plotteri alkoi taas pelata tunteroisen jälkeen. Aurinkokin alkoi paistaa ja tuntuipa mukavalta. Asteita oli +22. Kipparilla tuli idea, että lähetetäänpä pullopostia. Sen teimmekin. Pistettiin kirjeeseen mistä ollaan tulossa ja mihin menossa ja sijainnin mistä posti pantiin mereen Biskajalla. Lopuksi vielä e- mail osoite ja nöyrä pyyntö ottaa yhteyttä jos ja kun joku postin löytää. 
  4. Illansuussa sattui sitten se mukava pääskysen tulo veneeseen ja kipparin lakkiin. Ei oikein osaa kuvitella, että pääskynen pohjoisessa  olis niin kesy.  Pinta- veneen Tarjalla ja Juhalla oli vastaavia kokemuksia.  Tämä pääsky lensi sitten pois aamun valjetessa koko yön levättyään kipparin lakilla istuintyynyn päällä. Puolenpäivän aikaan nähtiin taas pääskysen lentelevän veneen ympärillä. Tämä oli kyllä eri lintu. Pyrstö oli selvästi haarapääskysen. Nyt sai kippari olla rauhassa. Pääsky tyytyi vain välillä istahtelemaan lepäämään veneen kaiteelle. Laitettiin täkille vesiastia ihan lähelle lintua. Kippari näki sen käyvän siinä hörppäämässä. Meri oli jo melkein peilityyni välillä. Kippari sai tankattua kanistereista dieseliä tankkiin. Iltapäivällä aurinko taas paistoi pari tuntia ihan lämpimästi. Kokkailut ja syömiset käyttivät ihan helposti tässä säässä. Tasapainoiluahan se on , mutta oppii sitä ajan kanssa. Huonossakin kelissä pitää välillä syödä.
  5. Perjantaina iltapäivästä alettiin tiirailla milloin alkais maata olla näkyvissä. Kesti se pitkään koska sää muuttui iltaa kohti pilviseksi. Ensimmäiset majakat alkoivat viimein näkyä. Niiden luona vellovat kovat virrat ja tähän aikaan vastaiset. Voimakkaimmillaan virtaa oli yli kolme knotsia . Siinä aallot lyö tosissaan toisiaan vasten.  Ihan pienillä hevosvoimilla eteneminen on tosi hidasta. Vielä virran vaimetessa meri oli kuin kiehuva kattila pyörteineen.
  6. Siinä rannikkoa lähestyttäessä Aniaksen Hemppa soitti. Kertoi lukeneensa Pintan blogista, että ovat nyt joko Camaretissa tai l´Aber Wrac`issa. Kippari soitti samassa Juhalle, joka kertoi että l´Aberissa ollaan. Siinäpä meillekin tuli pienoinen suunnan muutos samaan paikkaan. Matka jatkuikin neljällä tunnilla. Camaret oli edelliseltä käynniltä jäänyt mieleen mukavana paikkana. Toisaalta l´Àber Wrac`h oli näkemättä ja toisaalta se on hyvällä paikalla jatkaa eteenpäin. Pimeä jo tuli ja plotterin , kartan ja Reedsin almanakan avulla suunnistettiin. oikeaan satamaan. Satama on joenuomassa. Löytyihän se onneks valojen mukaan suunnistaen hissukseen ajaen perhosia vatsanpohjassa. Kello oli jo kaksi yöllä. Kylkikiinnitykseen ajettiin vieraslaituriin ihan vain kaksin. Virtausta ja tuultakin jo oli.
  7. Oltiin ylitetty Biskajan lahti. Oltiin Ranskassa l`Aber Wrac`h issa Aikaa meni 2vrk, 9 tuntia ja 15 min. Merimaileja tuli siinä 460 verran.
  8.  

 .

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti