keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Saksa Cuxhaven 22-24/5 2012

Rakennuksen seinäkirjoitus puhukoon puolestaan.

Kukat ovat tämänkesäisiä

Kaupungin kirkko

Rakennustyyli on perin saksalaista. Olemmehan Saksassa.

Tiiltä täällä on käytetty runsaasti rakennuksissa.

Poliisilla hieman suurempi vene kuin koti Oulussa.

Nämä teräsportit suljetaan jos vesi on vaarassa tulvia kaupunkiin. Sulkuportteja oli useita. Kaupunki on alempana ylävettä.

Tällaista en ole nähnyt Oulussa. Neliovinen Porsche.

Kansipäällikkö ei malttanut olla kokeilematta sataman aurinkotuoleja. Näitä tuoleja on pitkinä riveinä pitkin  Saksan hiekkarantoja

Satama-allas.

-
Satamakonttori.Tällä luiskalla köllötteli pieni hylje molempina päivinä vaan ei nyt.

Cuxhaveniin tulo oli koneajoa koko matkan. Matka Den Helderistä otti 31 tuntia. Tuuli vastaan koko matkan. Aallokko tosin hieman sivulta. Kuitenkin niin, että se esti käyttämästä normaalia matkanopeutta koneella ajettaessa.
Perille päästyämme olimme niin poikki, että unta riitti kokonaiset 20 tuntia. Oli reissun ennätys nukkumisessa. Matkalla nukkumisesta ei tullut mitään kuoppaisen kelin ja kovan alusliikenteen takia.

Aamuyöstä pimeässä jouduimme ison kalastaja-aluksen perään. AIS kertoi aluksen etenevän 3 solmun nopeutta. Ajattelin ohittaa sen vasemmalta. Muutin kurssia niin että ohitus tapahtuisi noin vajaan 2 kaapelin etäisyydeltä. Kun olinmme suoraan aluksen kohdalla se alkoi jiiraamaan vasemmalle, eli meitä kohden samalla lisäten vauhtia. Huomasin tämän jujun heti, sillä olen lukenut saman tapaisista hyökkäyksistä huviveneitä kohtaan purjehtijoiden matkakertomuksista.  Otin kaiken irti volvosta.  Ajoin suoraan pakoon isoa kalastusalusta. Laskin että jos hän yrittää ajaa päälle, päästän hänet niin lähelle kuin mahollista ja viimehetkellä veän sivulle. Iso alus ei käännyt niin ketterästi. En ole varma oliko aluksella pyyntivehkeet meressä eikä sen vuoksi saanut enempää vauhtia. Minä 9-10 solmun nopeuella piensin rakoa alukseen. Lopuksi kun kalastusaluksen kippari huomasi että pääsimme karkuun hän töryytti torvea tovin. Minä otin ajamani kurssin takaisin ja niin jatkoimme matkaa rauhallisemmissa merkeissä. Kalastusaluksia matkallamme olemme väistelleet lukemattomia. Tämä oli ainoa joka ryhtyi takaa-ajoon.
Mahoton sanoa mikä oli todellinen homman nimi. Ehkä vain pitää hauskaa miehistön kanssa yksinäisen purjeveneen kustannuksella yön pimeinä tapahtumaköyhinä tunteina??!!

Cuxhavenin satamaan tultuamme jäimme heti tankkaamaan dieseliä valmiiksi. Matka oli 175 nM. Varasuunnitelmana oli pysähtyä  välillä Borkumissa,mutta siitä siis luovuttiin. Tankkaus täällä on tosi automaattista . Kortilla vain pelataan. Itse kyllä pitää tankata. Väsyneitä vaikka oltiin, niin onnistuihan se.
Veneet ohjataan hyvin oikeille paikoille. Laitureiden päässä on ohjeet mitkä laiturit ovat alle 9 metrisille ja mitkä sitä pidemmille veneille.Vapaita paikkoja näytti olevan. Ne on merkitty vihreillä laatoilla.

Täällä tuli satamassa vastaan lämmin ja aurinkoisen utuinen sää. Kello oli 11 ja veneissä oli ihmisiä nauttimassa lämmöstä. Sieltä meille moikkailtiin. Köydet kiinnitettiin ja kävin konttorissa hoitamassa pakolliset. Satamamaksu kahdelta yöltä on  vain 26 euroa. Vesi ja sähkö tulee kortilta johon oli laattu 15 euroa. Vesitankki oli meillä  melkein tyhjä. Tankkia ei saatu ihan täyteen eikä kantta ehditty viruttaa kun kortilta paukut loppui. Sähköä riitti kortilta vain vajaaksi yöksi. Että aika kallista on täällä energia. Onneks on lämmintä ja meillä kaasua keittohommiin. Ei viitsitä tankata korttiin enempää euroja.
Syötiin purkkikeitot, käytiin suihkussa ja painuttiin pehkuihin. Siis nukuttiin 20 tuntia. Pari katkoa vain välissä.

Tämä päivä 23/5 keskiviikko on ollut lämmin ja pilvetön. Toinen kunnolla lämmin päivä kanarian jälkeen. Aamupalan jälkeen käytiin paikallisessa Lidl``ssä. Kyllä on saksalaisilla ruoka huomattavasti halvempaa kuin meillä Suomessa. Ja tarjonta on runsasta. Kauppareissun jälkeen( pyörillä )otettiin aurinkoa sitloorassa ja laiskoteltiin.  Illemmalla käytiin taas pyöräilemässä pitkin kaupunkia. Rhododendronit ja kastanjapuut kukkivat. Kauniita ja komeita omakotitaloja on paljon siisteine istutuksineen.Monenlaista kukkivaa pensasta näkyy pihoilla ja katujen vierustoilla. EI sellaisia ole meikämaisemissa. Roskia ei näy kaduilla . Kävelykatuja oli keskustassa. Kadun varresta ostettiin molemmille mieluiset  pusakat. Laatu oli hyvä ja hinta paikallaan. Sitten satuttiin siirtolapuutarha-alueelle. Sen vierellä kulki kapea kanava josta arvelin johdettavan vettä istutuksille. Mukavan näköisiä mökkejä ja pihoja. Rannan tuntumasa on se kelta-punainen iso rakennelma jossa seinässä lukee Navigare Nesesse Est. Sain selville ,että talo on kuninkaallinen Marina Casino vuodelta 1919. Tosin on sitä korjailtu vuosien varrella. Mahtava rakennus kauniine koristeluineen.

  Toinen asia jonka selvitin on se,että  jotkut saksalaiset tervehtivät sanoen  " MOIN " ei moi.
Satama- alueella on myös lauttaliikennettä. Sellainen kulkee esimerkiksi Helgolandiin.
Kova laivaliikenne menee tästä vierestä pitkin Elbeä niin että tööttäilyitä kuuluu tuon tuosta.

 Näin hylkeen ensimmäistä kertaa luonnossa. Se tosiaan köllötteli rannassa liuskan alkupäässä kahtena päivänä. Oli vissiin just noussut vedestä ensimmäisenä päivänä. Sen turkki oli mahan puolelta silloin ihan kullan värinen. Siinä se katseli ohikulkevia ja sitä ihailevia ihmisiä.

Huomenna on täällä korkea vesi kello 16. Kolme tuntia ennen sitä on paras aika lähteä myötävirtaa kohti Brunsbutteliä. Kolmisen tuntia matkaan vain tuhraantuu. Sieltä sitten mennään Kielin kanavaan jota pitkin Itämereen. Kanavahan on alle 100 km pitkä. Luvassa on kirkasta ja lämmintä säätä. Kippari kuulemma odottelee innolla kanavaan pääsyä... ja niin kansipäällikkökin. Sitten ovat vuorovedet ja virrat  takanapäin.

Seuraava päivä oli ihanan lämmin. Kävin vielä lenkillä lauttarannassa. Paljon oli matkalle aikovia rannassa ja kahviloissa. Matkamuisto myymälöissä  oli mukavia tavaroita. Tarttui jotain mukaan minullekin. Veneellä sitten aloimme valmistella lähtöä. Olimme sisätiloissa, kun kuulimme, että viereen oli tulossa vene. Sitten kuului perästä kolahdus. Kippari ryntäs kannelle huutaen.. " bloody hell !!".
Meitä ehkä vähän vanhempi pariskunta siinä oli  rantautumassa. Köydet kiinnitettyään mies tuli kipparin kanssa tarkistamaan kolahduksen tulosta. Ei näkynyt pahempia. Naapuri tuli heti veneeseemme riepuja ja putsausaineita mukanaan. Hyvin sai jäljet poistettua. Siinä työn lomassa jutustelimme niitä ja näitä ihan mukavissa merkeissä. Sitten meidät pyydettiin naapurin veneeseen sherrylle niinkuin korvaukseksi aiheuttamastaan harmista. Siinä juttu luisti. Huumorintajuisia ihmisiä olivat molemmat. Horst oli jäänyt leskeksi ja nyt oli tyttöystävä mukana kokeilemassa veneessä oloa. Tyttöystävä naureskeli, että ei hän mahda läpäistä testiä. Horstin kaikki kolme lasta ja kahdeksan lastenlasta kuulemma kaikki veneilevät.
Vuosia sitten Horst oli käynyt Turussa ja Ahvenanmaalla veneellä. Kehottelimme, että ei kun pohjois-Suomeen ja Ouluun seuraava etappi, tervetuloa.
Meidän pitikin jo sitten pian irrottaa köydet ja jatkaa matkaa kohti Kielin kanavaa.
 . 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti