sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Vebesataman vieressä valtava sotilastukikohta

Kanavia täällä on paljon

Katukuvaa lauantai-iltapäivällä.

Tätä koiraa kuljetettiin lastenvaunuissa.

Paikallisten rautavene. Ui alle metrissä. Kölit lasketaan sivulta alas kun on ylävesi.

Den Helderiin tultiin lauantai aamuna kahdeksan maissa Ranskan Calaisista. Matkaa tehtiin muutama tunti alle vuorokausi. Meille luvattiin tuulta, mutta sitä ei kuitenkaan tullut. Koneiluksi meni.

Aamupäivästä näkyi  matkalla aurinko, mutta sitten oli päivä ja yö pilvinen.  Reitti tehtiin etukäteen ja tavallista tarkemmin, koska oltiin yö matkassa ja tiedettiin tuulipuistoja olevan edessä pimeän aikaan.
Ennen tuulipuistoja oli Ijmuidenin ja Rotterdamin satamien edustalla kaukana merellä  laivoja ankkurissa odottamassa satamaan pääsyä. Pimeällä näyttivät kaukaa  yhdeltä valohelminauhalta. Reittimme kulki turvallisuussyistä rannasta kaukana, mutta laivareittien ulkopuolella. Kuvasin mielenkiintoisen tilanteen tutkalta kun ohitimme ankkuroidut laivat ja lähestyimme tuulipuistoja. Parhaimmillaan laskin, että näin 16 laivan valot. Vain muutama niistä oli liikkeessä. Tuulimyllyt ovat kaikki rivissä ja  punaisella valolla varustettuja. Tyynellä säällä on ihan mielenkiintoista ajaa ja seurata valoja. Vapaavuoroissa on helpompaa ottaa kunnon  unet yöllä  tyynessä säässä. Välillä sateli vettä. Belgiassa ei käyty ollenkaan maissa nytkään. Aluevesien läpi kyllä ajettiin.

Den Helderissä oltiin siis aamusta ja vähän nukuttuamme lähdimme pyörillä kaupungille ja ruokakauppaan. Täällähän oltiin myös viime kesänä. Pyöräilijöitä täällä on tiheässä. Satama-alue on sotilas-aluetta. Ulos ja sisään satama-alueelle pääsee suljetun portin kautta nappia painamalla. Jostain näköetäisyydeltä kontrolloidaan kulkijat ja avataan portti.Kaupunkiin on matkaa noin kilometri.

Kävelykatuja on kaupungissa monta ja elämä vilkasta lauantaina ainakin kun ilma oli aurinkoinen ja lämpöä n. 20 astetta vaikka viileä tuulenvire kävikin. Puissa on vasta pienet lehdet. Hevoskastanjat kukkivat komeana. Paikallisessa "mäkkärissä" otettiin pikaiset annokset nälkään.  Siihen sattui viereen tosiaan vanhempi pariskunta lastenrattaita työntäen. Sellaiset kevyen oloiset rattaat. Ajattelin , että mummu ja pappa siinä lapsenlastaan työntelevät. Vähän piti hieroa silmiä kun pappa sieltä vaunusta nosti pienen koiran esiin. Kaikkea sitä näkee.

Sunnuntai oli aamusta sateinen. Oli päätetty käväistä läheisessä merimuseossa. Sieltä ovat sukellusvene ja muut meriaiheiset kuvat. Sotaisa on tämänkin paikan historia. Napoleonkin on käynyt täällä huseeraamassa. Käytiin sukellusveneen sisällä mm. Venehän on lähes 80 metriä pitkä. Vipua ja mittariahan siellä riitti. Kapeat oli miehistön makuukset ja samoin keittiö. Nukkumista tietty vuoroteltiin. Päällystöllä oli omat tilansa vähän tilavammat. Tästä sukellusveneestä pystyttiin ampumaan torpeedoja sekä keulasta että perästä. Vaikka vene oli jo vanha sillä päästiin veden alla 17 solmua ja pinnalla 14 solmua.
 Paljon oli alueella nähtävää . Oli muotokuvia laivaston päällystöstä usealta vuosikymmeneltä komeine univormuineen ja" räniköineen." Pienoismalleja  laivoista ja myös sotalaivoista oli esillä. Mielenkiintoinen oli Somalian merirosvoista kertova huone. Hollantilaisethan aika aktiivisesti osallistuvat  Somalian rannikolla rosvoilun torjuntatyöhön. Näytteillä oli mm. pari takavarikoitua venettä. Sisällä niissä oli kovaa aseistusta jopa panssarintorjunta-aseita. Polttoainekanistereita oli  veneissä roppakaupalla ja kaikentaista pyssyä ja puukkoa.  Harmitti kun siellä oli kuvattuna yhden merirosvon haastattelu, mutta hollanniksi vain.

Sataman naispuoliselta marineerolta saimme tietää, että Sea Iriksen kaksi metrisellä syväyksellä ei kannata mennä kanaaleihin pohjoiseen päin. Kovia vastatuulia on luvassa viikon verran. Huominen maanantai on vähän tyynempää. Klo 3 yöllä olis hyvä myötävirta pohjoiseen. Silloin lähdemme jatkamaan matkaa. Kelistä riippuu menemmekö Saksan Borkumiin vai jatkammeko suoraan Cuxhaveniin . Mukavaa kun ilta pitkästä aikaa on  nyt aurinkoinen ja tyyni. Saimme pitkästä aikaa istua sitloorassa lämpimässä.

Tutkakuva yöllä pimeässä ja sateessa. Isot pisteet ankkuroituja laivoja. Vasemmassa reunassa tuulimylly rivistöjä