lauantai 26. toukokuuta 2012

Kielin kanava 24 -25/5 2012

Lisää kuvateksti


Tämä "riippulossi" oli niin suuri että sinne mahtuisi pari autoakin.

Tässä jäimme junan alle



Tällä tuoaan autoja Singapore oli sen kotisatama
Mahdottoman iso nosturi. Rattaita oli kuin tuhatjalkaisella jalkoja.
Sivuutuspaikoilla on tällaisia paaluja joihin laiva voi kiinnittyä

Osa niistä näyttää "vetelevän viimeisiä"





Tässä Rensburgin marinassa vietimme yön. Pimeällä ei saa huviveneillä kanavassa ajaa.

Suomalainen iso alus

Kansipäällikkö kapuamassa laiturille maksamaan sulkuvahdille kanavamaksun 18e

Vähän huonosti näkyy kuvasta, mutta tarkoitus on esittää miten köydet kiinnitetään kelluvaan ponttooniin  ja takaisin veneeseen, että päästään helposti sitten lähtemään eteenpäin

Portit Itämerelle avautuvat
Kanavassa paljon vesilintuja

Brunsbutelissä kanavan eteläpäässä on kaksi kanavansuuta Kielin kanavaan. Laivat menevät vasemmanpuoleisesta Neuer Vorhafenista ja pienemmät purret Alter  Vorhafenista. Oikeanpuoleinen on se pienveneille tarkoitettu. Sen oikealla reunalla on yacht waitin area. Siinä odotellaan kunnes valkoinen valo ilmoittaa, että kanavaan saa tulla kiinnittymään. Odottelijoita on aina muutamia. Peräkanaa siinä sitten kiinnitytään asianmukaisesti kelluvaan ponttooniin.

Ilma oli mukavan lämmin kulkea 8 kn sallitusti pitkin kanavaa. Kanava on noin 100 m leveä. Hyvin siinä sopii pienet veneet kulkemaan. Pelkillä purjeilla kulku on kiellettyä. Laivat joutuvat odottelemaan syrjäkkeillä toistensa kohtaamista. Liikennevalot ohjaavat niiden kulkemista
Komeita laivoja tuli vastaan ja purjeveneitäkin. Komein laiva tietenkin mielestäni oli suomalainen suuri ja sininen laiva ihan kanavan loppupäässä.
Kanavan sivuilla kulkee tiet ja taloja on pitkin kanavanvartta ...komeitakin. Teillä kulkee pyöräilijää ja lenkkeilijää. Muutamille tuli vilkutettua ja vastattiinkin sieltä. Kanavan varsi näkyy olevan suosittu asuntoautojen pysäkkipaikka. Näitä paikkoja näkyi useita. Lauttoja kulkee kanavan yli monessa paikkaa. Joskus tuntui, että niitä oli ihan liikaa. Lähtevät tietenkin ylitykseen muusta liikenteestä välittämättä. Sianpissa haisee  kanavassa voimakkaana . Viljelyhommat meneillään tietty , mutta muistaakseni tuoksu oli sama heinäkuussakin.

Tähän aikaan vuodesta pienveneet eivät saa kulkea klo 20.30-02.00 välisenä aikana. Yövyimme just h-hetkellä Rendsburgin pohjoispuolella ennen rautasiltaa ihan lähelle,vasemmalle puolelle kanavaa Borgstedtin marinaan. Aamulla tankattiin vettä ja jatkettiin matkaa klo 6.30. ( satamamaksu 18 e )


Aamu oli lämmin ja tyyni. Matkaa oli enää vain n. 35 kilometriä Holtenauhin josta kiinnitytään taas kanavasta ulos pääsyyn.
 Odottelua oli taas aika lyhyen ajan kunnes valkoinen valo syttyi ja nyt mentiin vasemman puoleiseen sulkuun
Reedsin allakassa kehotetaan olemaan soittelematta VHF:llä jos mahdollista. Kehotetaan vain seuraamaan valkoisen valon syttymistä tai kovaäänistä. Kanavamaksu maksetaan vain Holtenaun päässä. Kelluvalta ponttoonilta kiivetään tikkaita ylös maksamaan 18 euroa vieressä olevaan rakennukseen. Toisinpäin mennessä rakennus onkin jo vähän kauempana, siis sama rakennus. Sulusta ulos päästiin klo 9.15. Ilma oli tyyni ja aurinkoinen. Tuuleskelemaan alkoi vasta Fehmarnin sillan seutuvilla, jonne suunta otettiin.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti