perjantai 11. toukokuuta 2012

TAKAISIN RANSKAAN, Cherbourgiin 11/5

Guernseyn St. Peter Portista lähdettiin tankkauksen jälkeen klo 8.40 kohti Ranskan mannerta. Guernseyn läheiset pienemmät saaret ovat Herm ja Sark. Etelässä on Jersey ja pohjoisessa Alderney.
Purjein päästiin koko matka. Tuuli oli myötälaitainen ja virta myötäinen koko matkan. Hyvin meni meillä ajoitus. Ranskan niemen lähellä onkin vähän pahempi paikka virran puolesta. Nimeltään Race of Alderney. Tunteroinen meni melko möykkyytyksessä. Kovin keli koko reissulla. Istuinkaukaloon ei kuitenkaan saatu yhtään vettä. Tuuli oli pohjoisesta ja virta sitä vastaan ( hornankattila ). Kippari sai nautiskella ruorissa. Ennen hyppyrimäkeä  meillä oli kova meno. Mittari näytti parhaimmillaan  tai pahimmillaan 16,7 kn. Keli rauhoittui onneks ja jatkui mukavan leppoisana menona myötävirtaa ihan Cherbourgiin asti.

Satamassa oltiin paikalliseen aikaan jo klo 15.45. ( Guernseyssä eletään  tuntia jäljessä) . Matkaahan oli 45 mailia.

Tuttu oli tämä satama ennestään. Kiinnityttiin tankkauslaituriin hetkeks ja minä kansihenkilö kävin konttorista kysymässä mihin laituriin voimme kiinnittyä. Paikan P-laiturista saimme itse valita.
Sea Iris löytyi sataman rekisteristä, joten kirjautuminen oli sillä selvä. Ei ole sesonkiaika, mutta maksu oli silti 31 euroa/yö. Tarkoitus onkin olla täällä vain yön yli ja jatkaa aamusta matkaa. Viileä ja tuulinen on sää täälläkin. Vähän aurinko välistä kurkistaa.

Kovaa tultiin. Parhaassa surffissa näin 16,7 solmua. Meni käsiajoksi siinävaiheessa ,eikä kuvaa ole.  Tosin kovassa myötävirrassa ja tuulessa se oli mahdollista.

Ensimmäiseksi syötiin. Oli kyllä syöty hyvin matkallakin, mutta  siitä oli jo aikaa. Sitten käytiin venekaupassa tutkailemassa. Ostin sieltä uuden sadelakin, sellaisen kalastaja-Eemelin ...niinkuin muistoksi.  Sateenvarjoja on nimittäin siunaantunut tarpeeksi. Kahvilla käytiin kaupungilla ja hintaa oli 6 euroa ja 40 senttiä kahdesta ,tosin isosta sellaisesta kupista. Hyvää se kuitenkin oli ..cafe au lait. Apteekki löytyi sopivasti matkalla. Kalkkitabletit olivat päässeet loppumaan matkalla.

Siellä se rannan tuntumassa oli Napoleon patsaana edelleenkin ja vierellään Suomen ja Ranskan liput. Kuvia ei jaksettu ottaa.  Viimeksi tuli muutamia napsittua. Aamusta jatketaan matkaa Le Havreen. Siellä emme olekaan vielä käyneet.  Matkaa kertyy n. 70 merimailia. On luvassa vähän lämpimämpiä ilmoja. Toivottavasti ennusteet pitävät paikkansa. On tätä etelän viileää ja sadetta jo saatu mielestämme tarpeeksi kokea...alkais jo riittää. Ikävä melkein tulee Las Palmasin lämpöön. Tutut sieltä just soittivat, että tuuletin pitää olla siellä jo päällä viilentämässä ilmaa veneessä.