ENGLANNIN KANAALISAARILLE; GUERNSEYN saarelle 7/5
Matka tänne L. Aber Wracista oli noin 111 mailia. Matka
alkoi klo 3.55. Taivalta taitettiin alkumatkasta reippaasti purjein hyvässä
myötälaitaisessa ja myötävirrassa. Viimeinen kolmannes mentiin koneella tuulen
tyynnyttyä. Loppumatkasta tehtiin sattumoisin hyvällä tuurilla kovassa
myötävirrassa. Parhaimmillaan virta oli
2,5 kn. Välillä tultiin ihan surffissa. Tuulta ei ollut kuin nimeksi. Koko välille tuhraantui 16,5 tuntia.
GUERNSEYSSÄ Sant Peter Portin satamassa oltiin sopivasti yläveden aikaan. Wiktorian
altaaseen meidät ohjattiin ihan samantien odotuslaiturista. Satama-altaassa on
kynnys. Sinne pääsee vain 2 tuntia ennen ja jälkeen yläveden. Alaveden aikaan sataman suu on ihan kuivilla.
Edellisenä yönä oli täydenkuun takia ylä- ja alaveden ero korkeimmillaan 9,1
metriä. Kuvat kertovat vuoroveden
vaikutuksen täällä. Satamakontrollin poika luotsasi meidät oikealle paikalle.
Omin avuin täällä saa hoitaa köysien kiinnityksen. Espanjassa ja Portugalissa
marineerot tulevat laiturille vastaan ja auttavat kiinnittymisessä ja
toivottavat tervetulleeksi jopa kätellen. No, kyllähän homma meiltä kaksinkin
hyvin sujuu !! Kansipäällikkö siirtyy fenderstepiltä laskeutuen laituriin
spring köysi mukanaan. Kiinnittää sen laiturin
knaappiin sopivan löysälle. Kippari ajaa veneen hitaasti konetta
käyttäen kiinni laituriin. Sen jälkeen kiinnitetään muut tarpeelliset köydet.
Pahimmissa tuulissa on tarvittu jopa 8 köyttä.
Valuuttana on oma
puntansa, mutta samalla kurssilla kuin Englannin punta. Englanti on pääkieli,
mutta ranskaa ja saarten omaa vanhaa kieltä myös puhutaan. Saarethan ovat
joskus kuuluneet Ranskalle. Paljon on esimerkiksi katujen ja talojen
ranskankielisiä nimiä.
Täälläkään ei
nettiyhteys toiminut. Näin on yleensä ollut suurimmissa ja kalleimmissa
satamissa. Pienemmissä satamissa
maksuton Wifi toimii. Palvelut ovat niissä muuten samat kuin näissä suurissa
paikoissa. Täälläkin sanottiin, että yhteys on just nyt epäkunnossa. Saa nähdä
milloin tekstiä saadaan taipaleelle. Kirjoitellaan nyt muistiin , pääsee
helpommalla.
Tuloiltana alkoi
sataa kuin saavista. Veneellä vietettiin koko loppuilta.
Seuraava päivä oli mukavan aurinkoinen. Katseltiin nyt
kaupunkia vähän tarkempaan kuin tulomatkalla. Hintataso on korkea Ajoimme bussilla no 7A saaren ympäri. Se tosin
maksoi vain 1 punta/henki ja kesti 1 ½ tuntia.
Komeaa on rannikko. Pitkin rantoja oli tähystystorneja
ampuma-aukkoineen. Sattui olemaan alaveden
aika..Teräväsärmäinen kivikkoinen ranta ulottui pitkälle. Lomahotelleja oli
lahtien rannoilla. Talot ovat matalia ja kauniita kivestä rapattuja. Aidat ovat
samaa kiveä ja joskus korkeitakin. Asutusta oli suojattu pengerryksillä. Pihat
ovat pieniä ja kauniita istutuksineen.
Keskiviikko 9. pvä toukokuuta oli kaupungissa vapautuksen
juhlapäivä ja vapaapäivä. Juhlittiin Saksan
miehityksestä vapautumista toisen maailmansodan jälkeen. Miehitys tapahtui v.
1940 ja vapautuminen v. 1945. Pakkotyössä kuolleiden saarelaisten määrä oli
huomattava. Kulkueita oli monenlaisia. Jumalanpalvelus näkyi suurella tv
ruudulla satamassa. Pappi rukoili saksalaisten puolesta. Menneet ovat menneitä.
Lapsia ja nuoria oli erityisesti huomioitu. Oli monenlaista karusellia ja
nukketeatteria jms ulkona Illalla oli
pop ja rock konsertteja rannassa. Lopuksi pimeän tultua oli mahtava
ilotulitus. Ikävä vain, että illasta
sateli jo aikalailla. Päivällä kuvasin muutaman pariskunnan 40-luvun asuissa.
Miehet olivat armeijan upseerien puvuissa ja naiset sen aikaisissa asuissa
hattuineen. Liputusta oli pitkin kaupunkia ja veneissä rannassa. Kävimme
sataman edustalla olevalla puolustuslinnoituksella. Sitä on rakennettu 1300- luvulta lähtien Meidän siellä ollessa kaksi sotilasta ampui
vanhanaikaisella mustaruuti tykillä kunnialaukauksen äkseerauksineen.. Jutky oli valtava ja savu
sen mukaan. Kiertämään linnanpihalle
emme menneet, koska laskimme, että sisäänpääsy olis ollut n.13 euroa/henki. Kipparin eläke ei kuulemma
siihen riitä. Hinta oli tosiaan kova aikaisempiin käymiimme museoihin verrattuna.
Torstai oli ostospäivä. Hankittiin mm. kunnolliset
paukkuliivit. Ne täällä olivat suhteellisen edulliset. Tämäkin päivä oli
sateinen. Illansuussa sitten siirryimme yläveden aikaan ( 2,80 metriä yli
kynnyksen.) satama-altaasta odotuslaituriin odottelemaan seuraavana päivänä
alkavaa matkaa Cherbourgiin. Ennen sitä mennään heti klo 8 dieseliä tankkaamaan
tankkauslaituriin. Toivottavasti Cherbourgissa ei enää tarvita sateenvarjoja
eikä sadekamppeita. Matkaa on n. 45 merimailia. Luvassa on mukavaa länsituulta
ja myötävirtaa. Ranskan mantereen niemen kärjessä on odotettavissa virtojen
aiheuttamaa kuohuntaa. Toivottavasti ei meille ylivoimaista.Täällä on lämpötila
vaihdellut 13-22 asteen välillä.
Muita suomalaisia veneitä ei ole näkynyt. Odottelimme vähän näkevämme
tänne rekisteröidyn Lilliuksen 7
miljoonaa maksavan Swan purjeveneen.
Portaat laiturille alavedellä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti