perjantai 11. toukokuuta 2012

Kanaalisaari, GUERNSEY


ENGLANNIN KANAALISAARILLE; GUERNSEYN saarelle 7/5

Matka tänne L. Aber Wracista oli noin 111 mailia. Matka alkoi klo 3.55. Taivalta taitettiin alkumatkasta reippaasti purjein hyvässä myötälaitaisessa ja myötävirrassa. Viimeinen kolmannes mentiin koneella tuulen tyynnyttyä. Loppumatkasta tehtiin sattumoisin hyvällä tuurilla kovassa myötävirrassa.  Parhaimmillaan virta oli 2,5 kn. Välillä tultiin ihan surffissa. Tuulta ei ollut kuin nimeksi.  Koko välille tuhraantui  16,5 tuntia.

GUERNSEYSSÄ Sant Peter Portin satamassa  oltiin sopivasti yläveden aikaan. Wiktorian altaaseen meidät ohjattiin ihan samantien odotuslaiturista. Satama-altaassa on kynnys. Sinne pääsee vain 2 tuntia ennen ja jälkeen yläveden.  Alaveden aikaan sataman suu on ihan kuivilla. Edellisenä yönä oli täydenkuun takia ylä- ja alaveden ero korkeimmillaan 9,1 metriä.  Kuvat kertovat vuoroveden vaikutuksen täällä. Satamakontrollin poika luotsasi meidät oikealle paikalle. Omin avuin täällä saa hoitaa köysien kiinnityksen. Espanjassa ja Portugalissa marineerot tulevat laiturille vastaan ja auttavat kiinnittymisessä ja toivottavat tervetulleeksi jopa kätellen. No, kyllähän homma meiltä kaksinkin hyvin sujuu !! Kansipäällikkö siirtyy fenderstepiltä laskeutuen laituriin spring köysi mukanaan. Kiinnittää sen laiturin  knaappiin sopivan löysälle. Kippari ajaa veneen hitaasti konetta käyttäen kiinni laituriin. Sen jälkeen kiinnitetään muut tarpeelliset köydet. Pahimmissa tuulissa on tarvittu jopa 8 köyttä.

 Valuuttana on oma puntansa, mutta samalla kurssilla kuin Englannin punta. Englanti on pääkieli, mutta ranskaa ja saarten omaa vanhaa kieltä myös puhutaan. Saarethan ovat joskus kuuluneet Ranskalle. Paljon on esimerkiksi katujen ja talojen ranskankielisiä nimiä.

 Täälläkään ei nettiyhteys toiminut. Näin on yleensä ollut suurimmissa ja kalleimmissa satamissa.  Pienemmissä satamissa maksuton Wifi toimii. Palvelut ovat niissä muuten samat kuin näissä suurissa paikoissa. Täälläkin sanottiin, että yhteys on just nyt epäkunnossa. Saa nähdä milloin tekstiä saadaan taipaleelle.  Kirjoitellaan nyt muistiin , pääsee helpommalla.

 Tuloiltana alkoi sataa kuin saavista. Veneellä vietettiin koko loppuilta.

Seuraava päivä oli mukavan aurinkoinen. Katseltiin nyt kaupunkia vähän tarkempaan kuin tulomatkalla. Hintataso on korkea  Ajoimme bussilla no 7A saaren ympäri. Se tosin maksoi vain 1 punta/henki ja kesti 1 ½ tuntia.
Komeaa on rannikko. Pitkin rantoja oli tähystystorneja ampuma-aukkoineen. Sattui  olemaan alaveden aika..Teräväsärmäinen kivikkoinen ranta ulottui pitkälle. Lomahotelleja oli lahtien rannoilla. Talot ovat matalia ja kauniita kivestä rapattuja. Aidat ovat samaa kiveä ja joskus korkeitakin. Asutusta oli suojattu pengerryksillä. Pihat ovat pieniä ja kauniita istutuksineen.

Keskiviikko 9. pvä toukokuuta oli kaupungissa vapautuksen juhlapäivä ja vapaapäivä. Juhlittiin  Saksan miehityksestä vapautumista toisen maailmansodan jälkeen. Miehitys tapahtui v. 1940 ja vapautuminen v. 1945. Pakkotyössä kuolleiden saarelaisten määrä oli huomattava. Kulkueita oli monenlaisia. Jumalanpalvelus näkyi suurella tv ruudulla satamassa. Pappi rukoili saksalaisten puolesta. Menneet ovat menneitä. Lapsia ja nuoria oli erityisesti huomioitu. Oli monenlaista karusellia ja nukketeatteria jms ulkona  Illalla oli pop ja rock konsertteja rannassa. Lopuksi pimeän tultua oli mahtava ilotulitus.  Ikävä vain, että illasta sateli jo aikalailla. Päivällä kuvasin muutaman pariskunnan 40-luvun asuissa. Miehet olivat armeijan upseerien puvuissa ja naiset sen aikaisissa asuissa hattuineen. Liputusta oli pitkin kaupunkia ja veneissä rannassa. Kävimme sataman edustalla olevalla puolustuslinnoituksella.  Sitä on rakennettu 1300- luvulta lähtien  Meidän siellä ollessa kaksi sotilasta ampui vanhanaikaisella mustaruuti tykillä kunnialaukauksen  äkseerauksineen.. Jutky oli valtava ja savu sen mukaan.  Kiertämään linnanpihalle emme menneet, koska laskimme, että sisäänpääsy olis ollut  n.13 euroa/henki. Kipparin eläke ei kuulemma siihen riitä. Hinta oli tosiaan kova aikaisempiin käymiimme museoihin verrattuna.

Torstai oli ostospäivä. Hankittiin mm. kunnolliset paukkuliivit. Ne täällä olivat suhteellisen edulliset. Tämäkin päivä oli sateinen. Illansuussa sitten siirryimme yläveden aikaan ( 2,80 metriä yli kynnyksen.) satama-altaasta odotuslaituriin odottelemaan seuraavana päivänä alkavaa matkaa Cherbourgiin. Ennen sitä mennään heti klo 8 dieseliä tankkaamaan tankkauslaituriin. Toivottavasti Cherbourgissa ei enää tarvita sateenvarjoja eikä sadekamppeita. Matkaa on n. 45 merimailia. Luvassa on mukavaa länsituulta ja myötävirtaa. Ranskan mantereen niemen kärjessä on odotettavissa virtojen aiheuttamaa kuohuntaa. Toivottavasti ei meille ylivoimaista.Täällä on lämpötila vaihdellut 13-22 asteen välillä.
Muita suomalaisia veneitä ei ole näkynyt. Odottelimme vähän näkevämme tänne  rekisteröidyn Lilliuksen 7 miljoonaa maksavan Swan purjeveneen.
Portaat laiturille alavedellä
Lisää kuvateksti
Tämä auto teki tivolille 110 voltin sähkön
Lisää kuvateksti

Sea Iris sormiponttoonissa
Lisää kuvateksti
Poliisiasema ja kirkko samassa talossa
Lisää kuvateksti

veteraanit juhlimassa toisen mailmansodan päätyttyä 1945 toukokuun 9 päivän vapautuspäivää saksalaisten miehityksestä.
Lisää kuvateksti

Ylävedellä vesi nousee melkein kadulle. 9,10m korkeus vaihtelu.
Lisää kuvateksti

Juhliin kuului myös tuvoli


Illan ilotulitus oli mahtavaa katseltavaa.
Lapsille oma nukketeatteri


Puolustuslinnoitus. Sisäänpääsymaksu olisi ollut 13e hengeltä. Jäi näkemättä sisältä.

Sotilaat ampuivat tällä tykillä ja se oli tosi JYTKY

Linnoituksen seinän muistolaattoja

Nuorille oli tehty tällainen oppareiden harjoitusallas. Se oli yli 10m merenpinnan yläpuolella.
















Tässä lapset saavat kovaa kyytyä.






Kaksi kuvaa samasta paikasta. Ylävedelläsatama-allas on ääriään myöten täynnä vettä.

Alavedellä se on melkein 10m alempana. Kynnyt kuvan keskellä joka estää satama-allasta tyhjentymästä. Oikeassa reunassa mittanauha joka kertoo veden korkeuden kynnyksen yläpuolella. Nyt siinä ei ole vettä ollenkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti