tiistai 15. toukokuuta 2012

Boulogne sur Mer

Tämännäköisiä vastaantulijoita täällä on paljon. Iso parvi lokkeja jokaisen vanavedessä.

Le Havresta luvattiin hyvää purjehduskeliä kun lähdimme sieltä maanantaina 14/5 klo 6. Tuulta ei kuitenkaan ollut minkään vertaa. Myötävirtaa oli ensimmäiset kolme tuntia. Sitten vastaista muutaman tunnin . Ja loppumatkasta taas myötävirtaa solmun verran. Purjehdusta saatiin vain pari tuntia.Päivä oli kirkas ja aurinkoinen. Lämpöasteita vain 15. Aamulla vain 8 astetta. Illasta alkoi sadella ja tuuli yltyi äkisti. Lähellä Boulognen sataman suuta aallot ja virta löivät niin rajusti yhteen, että alkoi jo hirvittää. Autopilotti otti hatkat. Kippari sai tosissaan kammeta ruoria. Vettäkin tuli hieman sitlooraan.   Onneks koneessa riittää tehoa. Huokaistiin syväänkun päästiin  aallonmurtajan sisäpuolelle. Aallot löivät vielä aallonmurtajan ylikin. Satamassa ei ollut kuin muutama vene. Viimekäynniltä yksi ponttooni oli otettu pois käytöstä. Kaksin kiinnitimme köydet suojaisassa satamassa.

Seuraavana aamuna hoidettiin tuloselvitykset. Koneellinen pyykkiä pestiin ja kuivatettiin rummussa.
Sitten käytiin ruokaostoksilla ja vähän kaupunkia katselemassa. Sateli ja tuuli oli tosi viileää. Milloinhan seuraavaksi saadaan nauttia lämpimästä ?

Joutaa täältä kylmästä jo jatkaa matkaa huomenna Calaisiin. Aamusta klo 7.30 on meille hyvä myötävirta ulos ja tuulta hyvältä suunnalta sopivassa määrin. Saa nähdä ! Matkaa on vain n. 30 merimailia.

Illalla 18.30 koputettiin reelinkiin ja ulkona seisoi viisi aseistettua rannikkovartioston virkamiestä. Pyysivät jos saisi tulla "tupaan". Siihen voi vain vastata yhdellä tavalla.  Huumeita hakivat. Paperit ja passit katsottiin ja tarkka kertomus siitä mistä ja milloin lähdimme. Missä maissa kävimme, kauanko viivyimme. Onko rahaa ,huumeita ja viinaa. Ylimalkainen veneen tarkastus, myös kassakaappi. Mukavaa porukkaa. Heitettiin herjaa puolin ja toisin. Esittelin heille Ney Yorkin poliisin minulle lahjoittamat pamput. Tehokkailta vaikuttavat oli kommentit. Toimitus kesti reilut puolituntia. Sitten oli seuraavan veneen vuoro. Ulkolaisia veneitä satamassa ehkä 4-5. Yksi Göteborista.Olivat ostaneet alumiinisen veneen etelä ranskasta ja matkalla kotiin.

Juustokauppa--sama perhe on kaupannut juustoja  vuodesta 1907

Katunäkymä sateisesta ja viileästä Boulognesta

Nätissä konditorio-kahvilassa--pioonit eivät kylläkään olleet eläviä, mutta niin aidon näköisiä