tiistai 29. toukokuuta 2012

Saksan Fehmarn - Tanskan Mön - Bornholm


Saksan Fehmarn jää taakse. Edessä Tanska.

Mön saari Klintholmin sataman konttori.  Merkillisintä konttorissa oli se, että seinällä luki kuinka kaikkien tulee välittömästi ilmoittautua hafen- magisterille 50% sakon uhalla, joka laiminlyönnistä seruraa. Konttori on vain auki aamuisin 07.00 - 08.30. Polttoainetta saa myös vain tällöin.  Heräsin seuraavana aamuna aikaisin ja panin merkille kuinka monet veneet häipyivät tuntia ennen hafen-magisterin virkaan saapumista!!! Oletan sataman menettävän sievoisen summan tällä aukiolo ajalla.  Me saavuimme satamaan 16.00 ja suoraan polttoainelaituriin. Eräs Tanskalainen veneilijä soitti hafenmagidterille ja kertoi minun odottavan polttoainetta. Huomenaamulla klo 07.00 oli vastaus. Jäätiin odottamaan!! Seuraavana aamuna hafenmagister kysyi minulta milloin olen tullut?. Eilen ja sinun määräyksestä olen odottanut pumpun vieressä tähän saakka pystymättä jatkamaan matkaa.( Oli tyyni sää) ja sinä olet vailla minulta yöpymisrahaa!!! Tämähän on uskomatonta!!!... Sain kuitenkin alennusta satamamaksuun, mutta en välttynyt siltä!! 

Tyyntä satama-altaassa. Satama on laaja ja siellä oli paljon veneitä.

Tämä osa satamasta on vain kalastajien käytössä

Satamassa on rivitaloalue virkistyskäyttöön. Huoneistoja saa vuokrata .

Mön jää taakse. Bornholm seuraava

Kalkkikiveä

Auringon lasku 8 mailia ennen Svaneken satamaa.

Fehmarnista lähdimme sunnuntaiaamuna n. kahdeksan kieppeillä. Luvassa oli melkein  tuuletonta keliä. Suunnitelmissa oli aluksi mennä Falsterin Gedseriin. Meille jäi sieltä tulomatkalta mukavat muistot turistitoimistoa  ja museota pitävästä rouvasta ja illasta luonaan. Muutaman muun veneilijä pariskunnan kanssa vietimme museon sisäpihalla iltaa  kahvittelemassa ja opettelemassa tanskalaisia kansantansseja. Kuitenkin matkaa sinne oli niin lyhyesti ja sää mukavan lämmintä koneajosta huolimatta, että päätimme ohittaa Gedserin ja jatkaa Klintholmiin Mön saarella.
 Aiotaan Kempeleestä pistää Gedsetiin kiitoskortti matkan loputtua.

Klintholm oli jo tulomatkasta tuttu paikka.  Saavuimme sinne jo neljän maissa sunnuntaina. Satama-allas oli ihan peilityyni. Kippari jäi veneelle vahdiksi josko joku kalastaja tarvis paikkaa tankkaamaan. Josko heillä vaikka olis omat tankkausluvat.  Mehän olimme tankkauslaiturissa kiinnitettynä. Minä kuljeskelin pitkin omakotialueen teitä katselemassa pihoja ja pihakoristuksia. Tuli paljon vinkkejä. Ilma oli ihanan lämmin ja tyyni. Satamassa mainostetaan monessa paikkaa paikallista savukalaa. Kaikki paikat olivat jo kuitenkin kiinni. Aion vielä jossain satamassa maistaa savustettua silliä. On kuulemma hyvää.
Vaikka kesä oli näin alussa oli satama-alueen majoissa paljon porukkaa ja parkkipaikalla paljon  autoja. Olihan nyt kyllä viikonloppu.

Illansuussa oli mukava istuskella veneellä ja seurata kun tuon tuosta satamaan lipui uusia purjeveneitä peilityynessä säässä.

Seuraavana aamuna l. maanantaina lähdimme heti tankkauksen ja maksujen jälkeen kohti Tanskan Bornholmin saarta.
Luvassa oli oikein mukavaa myötätuulta. Alkumatkasta oli vielä tyyntä, mutta puolenpäivän jälkeen tuuli yltyi ja saimme mukavan purjehduksen loppumatkalle auringon paistaessa. Matkaahan oli n.100 merimailia. Aikaahan siihen meni nelisentoista tuntia. Nimittäin Svanekeniin saaren itäreunalla. Ensimmäisenä purjehdus kesänähän kävimme täällä Allingessa  Bornholmin pohjoispäässä. Purjehdimme Svanekeen saaren eteläpuolen kautta. Ehti jo ilta melkein pimeäksi kun saavuimme satamaan. Laiturit täällä ovat korkealla. Erillisiä laitureita ei ole ollenkaan eikä  vapaita paikkojakaan paljoa. Aika pieni on satama. Tanskan purjehdus oppaassa kuitenkin oli niin nätti kuva paikasta ja hyvät kehut, että päätimme tulla tänne.

   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti